ANNONS
Annons

Färgade rökelser

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Tänkte fota lite häftig rök. Men vart får man tag i rökelse som ger en blå,grön,röd rök? Var på indiska men deras gav bara vit rök.
/Simon
 
Men då blir väl hela bilden i filtrets färg och den vita bakgrunden blir ju inte längre vit

Belys röken bakifrån, precis som man gör med vattendroppar och skärma av med ett raster eller en snoot eller liknande så att ljuset från den gel'ade blixten inte når bakgrunden. Sen lampa två på bakgrunden. Fast rök på vit bakgrund kan nog bli knivigt... eller jag har iofs aldrig provat, men rent spontant..


Edit: kanske ska klargöra att den enklaste/snabbaste vägen är dock att fota mot svart bakgrund, grå rök, en blixt snett bakifrån med raster så att inget ljus från blixten alls träffar bakgrund eller objektiv. Sen i photoshop är det bara att invertera om du vill ha vit bakgrund, och dra i hue-spakarna lite för val av färg...

Men det är ju jävligt roligt att experimentera :)
 
Senast ändrad:
Mina rökfigurer har jag fotat med en lampa från höger och en blixt från vänster, båda avskärmade med svart papper så de inte lyser mot den mörka bakgrunden eller objektivet.
Då får jag grå/vit rök mot svart bakgrund som sen färgas och/eller inverteras i photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.