Annons

Färg på bakgrunden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Jag har en vit pappersbakgrund i studion nu, men har fäste för tre st bakgrunder, så vilka fäger tycker ni att jag ska kompletera med?

Jag tänker på någon mörkgrå, som kan bli både grå eller svart beroende på ljuset. Istället för att köpa en helsvart. Men sen då? Röd är ju vackert som attan :) men kanske inte så användbart? Och alla passar ju inte med grå bakgrund, rödhåriga personer blir finare med brun bakgrund, så kanske jag ska köpa brun istället för röd? Ja... Vilka två färger ska jag kompletera med? =)

Jag fotograferar mest småbarn kan tilläggas, www.lubellfoto.se

Du kan även få en vit bakgrund att bli grå och svart, så nån färgad skulle jag välja, till barn kanske typ ljusblå, eller någon annan ljus pastellig färg =)

Absolut grå. Det är den som jag använder mest. Som du redan har sagt kan den bli allt från ljusgrå till svart. Jag tycker det blir lite mer värme i bilden med den grå bakgrunden. Sedan vet i sjutton. Jag har precis samma dilemma och har ganska ofta varit inne på säckväv eller liknande.

Kika på denna bilden. Här har jag fått låna en studio med en gammal presenning.

http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=207&pos=6

Jag har även varit inne på en spräcklig blå. Skall följa denna tråden för att knycka de tips som du får......

Spräckliga bakgrunder tycker jag personligen är omodernt, så en enkel färg på bakgrunden blir bra. Jag tror jag tar brun för att få in en varmare ton i bakgrunden istället för att bara använda grått...
Men som sagt svårt :/ Rött är ju fint med, speciellt när jag ska börja ta julkort i studion nu!

Om jag nte har fel för mig är grå den som är enklast att färga med gels.. dvs att man riktar en eller två blixtar mot bakgrunden med ett filter i den färg man vill ha, och vips har man olika färger på bakgrunden utan att byta!

Jag har en grå bakrund och skulle jag komplettera med två till skulle det tveklöst bli en svart och en vit bakgrund. För mig känns det som de färger som jag skulle ha mest användning för över lång tid, mest kanske för att jag inte är så förtjust i färgglada bilder. Men om du brinner för t ex julbilder kanske en bakgrundsfärg för det temat vara helrätt för just dig.

Att färga grå eller svart bakgrund med färgfilter på blixten fungerar, men inte om du ska göra helkroppsporträtt (utan att färga benen på personen).

Att göra grå bakgrund svart har vissa begränsningar om rummet inte är tillräckligt stort. Jag gjorde nyligen ett porträttuppdrag där bakgrunden skulle vara svart (med min gråa bakgrund). Och jag fick välja mellan att kompromissa med ljussättningen för att bakgrunden skulle bli tillräckligt mörk, eller välja att mörka bakgrunden i bildredigeringen. Det blev det sistnämnda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar