Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg i det svartvita(elements)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixiegnom

Medlem
Jag vet inte om jag formulerar mig fel nu eller ställer en väldigt korkad fråga eftersom jag är rätt mycket nybörjare på det här... Jag vill kunna göra en bild svartvit med en detalj i färg. Hur gör man det?:) Jag vet hur man gör hela bilden i svartvitt, men ska man markera hela bilden då men utelämna detaljen? Hur gör man det i så fall?

För att det är ett uttjatat trick som många tycker är på gränsen till smaklöst.

Lägg till ett justeringslager Black & White. Måla i lagrets mask med svart där du vill ha tillbaka färgerna. Om du råkar måla för mycket på något ställe målar du över det med vitt.

För att det är ett uttjatat trick som många tycker är på gränsen till smaklöst.

Lägg till ett justeringslager Black & White. Måla i lagrets mask med svart där du vill ha tillbaka färgerna. Om du råkar måla för mycket på något ställe målar du över det med vitt.

Jaså jag tycker iochförsig att det är väldigt fint. Men jag lovar att inte visa resultatet här eftersom det ändå kommer bli väldigt fult :p tack så mycket!

Jaså jag tycker iochförsig att det är väldigt fint. Men jag lovar att inte visa resultatet här eftersom det ändå kommer bli väldigt fult :p tack så mycket!

Äsch, det är klart att du ska ladda upp bilderna här. Det kan vara snyggt om man gör det på bilder som det verkligen passar för. Det är väldigt lätt att det blir mycket kitchigt och tyvärr vanligt att folk använder effekten i bilder där det inte fyller någon funktion.

Håller med Per till 100% här!

Klart man ska experimentera och ha kul (även jag har gjort partiellt svartvita bilder), men även jag manar till försiktighet med att använda effekten i "skarpt läge" så att säga :)

"Effektsökeri" är nog en ganska vanlig tanke hos fotografer när de ser bilder av den typen, och det är inte något positivt. Under en period av ett par år producerades det oerhörda mängder partiellt svartvita bilder här på FS, och det gjordes mer eller mindre utan urskillning, vilket gjorde att många tröttnade något oerhört på såna bilder.

ANNONS