Annons

Färgåtergivning på andra skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, here goes: min dator har inte världens bästa skärm, men jag är tillräckligt nöjd med färgtoner och vitbalans, etc, MEN när jag tittar på samma bilder på telefonen, har bilderna fått en "härlig" mörkgrön ton.
Har någon annan här varit med om det? Och vad har ni gjort?
Jag kontaktade mobiltelefontillverkaren om ärendet också...

Tack så länge.
 
Lägg upp bilden här på fotosidan så kan vi andra se om det ser underligt ut.

Mobiltelefoner är nog inte riktigt att lita på när det gäller färgåtergivning...
 
Du kan inte förvänta dig att en bild ska se likadan ut på två skärmar ifall skärmarna inte är kalibrerade. Antar dock att det inte är möjligt att kalibrera din telefonskärm så det kan ju bli problem även om du skulle kalibrera din datorskärm.

Det är dock en god ide att kalibrera datorskärmen annars får du problem om du skickar iväg bilder för utskrift.
 
Okej, here goes: min dator har inte världens bästa skärm, men jag är tillräckligt nöjd med färgtoner och vitbalans, etc, MEN när jag tittar på samma bilder på telefonen, har bilderna fått en "härlig" mörkgrön ton.
Har någon annan här varit med om det? Och vad har ni gjort?
Jag kontaktade mobiltelefontillverkaren om ärendet också...

Tack så länge.

Börja med att kalibrera din skärm så att du vet att den återger färgerna korrekt.
 
Nästan alla lider av grava missuppfattningar på det här området, och tror att vissa enheter visar färger "fel", men i själva verket är det så att det sätt som vi normalt sett sparar bilder i, RGB eller CMYK, är vad man kallar enhetsberoende, dvs. bildens återgivning är beroende av vilken enhet den visas/återges på.

För att hantera det här problemet så finns färgprofiler, som kan beskriva hur olika enheter återger färger, och med hjälp av dessa kan man uppnå förutsägbar färghantering.

Nu är inte alla telefoner värsta hejarna på just det området, men det är bara att gilla läget, och det första du måste göra är därför att få koll på din egen skärm –*det är sannolikt den som har ett kraftigt avvikande sätt att hantera färg, vilket gör att du då upplever en väldigt stor skillnad när bilderna landar i telefoner etc.

För att ta kontroll på problemet måste du ha en skärm som har goda färgegenskaper, samt se till att den är korrekt kalibrerad, för vilket det finns särskild utrustning.

Därefter så har du möjlighet att skapa en viss grad av förutsägbarhet, genom att låta din skärm simulera andra enheter, och på så vis optimera visningen för den typ av enhet du vill. Jag personligen föredrar att konvertera bilder till sRGB, eftersom det är den standard som flest skärmar ska kunna hantera rimligt väl.

Summa summarum, du kan inte vänta dig att andra ska anpassa sig, det är du och din utrustning som måste anpassa er till förutsättningarna
 
Finns så många som kör t.e.x på "high dynamic" eller "game mode" på sina skärmar, kanske inte de fotointresserade, men övriga folket.. Så en som tycker om att ha sin skärm på high dynamic kommer se bilderna helt annorlunda.. och många fotointresserade som inte kalibrerar sina skärmar, ink mig, just pågrund av detta.. många fler som inte har sina skärmar kalibrerade.

Litar på mina kommentarer jag får och när jag får tillgång till en annan dator brukar jag surfa in på min portolio och kolla och tycker dom ser likadana ut på alla skärmar jag kollar på.. Men skillnad om man skriver ut och säljer bilder.
 
och många fotointresserade som inte kalibrerar sina skärmar, ink mig, just pågrund av detta.. många fler som inte har sina skärmar kalibrerade.
Att ingen annan kalibrerar sina skärmar är ingen bra orsak att inte själv göra det. Tänk dig att du har bekanta vars skärmar visar för mycket rött respektive blått. Om din skärm är okalibrerad så kanske den t.ex. visar för mycket rött, så när du redigerar dina bilder så gör du dem lite blåa för att de ska se bra ut på din skärm. För den av dina bekanta som har en skärm som visar för mycket rött kommer bilderna då att se bra ut, medan den med en skärm som visar för mycket blått kommer att få ännu mer blått än du redan lagt in i bilderna (det blir fel på fel).

Om du däremot kalibrerar din egen skärm så kommer bilderna fortfarande att se fel ut för dina bekanta, men istället för att det ser bra ut på en skärm och helt fel på en annan så blir det lite fel på båda. Det finns alltså en poäng med att kalibrera sin egen skärm även om ingen annan gör det, för att undvika att det blir allt för mycket fel när dina bilder visas på någon annan skärm. I verkligheten så är det ju inte heller så enkelt som att skärmar bara visar lite för mycket rött eller blått, så det är bättre att ligga i mitten av spektrat än någonstans ute i kanten.
 
Tack för alla svar

Att ingen annan kalibrerar sina skärmar är ingen bra orsak att inte själv göra det. Tänk dig att du har bekanta vars skärmar visar för mycket rött respektive blått. Om din skärm är okalibrerad så kanske den t.ex. visar för mycket rött, så när du redigerar dina bilder så gör du dem lite blåa för att de ska se bra ut på din skärm. För den av dina bekanta som har en skärm som visar för mycket rött kommer bilderna då att se bra ut, medan den med en skärm som visar för mycket blått kommer att få ännu mer blått än du redan lagt in i bilderna (det blir fel på fel).

Om du däremot kalibrerar din egen skärm så kommer bilderna fortfarande att se fel ut för dina bekanta, men istället för att det ser bra ut på en skärm och helt fel på en annan så blir det lite fel på båda. Det finns alltså en poäng med att kalibrera sin egen skärm även om ingen annan gör det, för att undvika att det blir allt för mycket fel när dina bilder visas på någon annan skärm. I verkligheten så är det ju inte heller så enkelt som att skärmar bara visar lite för mycket rött eller blått, så det är bättre att ligga i mitten av spektrat än någonstans ute i kanten.


Hörni, tack alla för era svar. Jag skall gå till botten med det här. Mobilen är en specialfråga för att den ändrar färgen, från bra, till att få ett konstigt färgstick. Men, som sagt, tack.

/ Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.