Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fält som blinkar i monitorn på min D70

Produkter
(logga in för att koppla)

kentronny

Avslutat medlemskap
Hej
Har en D70 som jag har tagit några hundra bilder med. Helt plötsligt så när jag tittar på bilderna i monitorn, så blinkar vissa fält (t.ex. hav, himmel, ljusa kläder).
Har lusläst instruktionsboken, men inte hittat något som stämmer in med mitt problem. Tilläggas kan att bilderna i sedan i datorn verkar helt ok.
Under bilden i monitorn på kameran står det MARKERINGAR, men det kanske det har gjort tidigare också.
Tack för all hjälp på förhand.

Jag skulle tro att det är "Highlights", dvs de områden som är eller är farligt nära att vara helt utfrätta (RGBvärde 255/255/255).

När du trycker högerpil när du tittar på bilderna så får du fram exp-info, histogram mm. Det finns två lägen som visar hela bilden - det ena som du beskriver som det står markeringar längst ner på skärmen som visar överexponerade områden. Trycker du vidare höger så kommer du nån gång se bilden då filnamnet samt kvalitén står istället. Då markeras inte heller några överexponerade områden.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto