Annons

Eyedropper större än 5x5 pixel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maalse

Aktiv medlem
I Photoshop kan man ju eyedropper'n för att få fram ett RGB värde med snitt över 5x5 punkter. Jag skulle vilja få fram samma sak men med medel över t.ex. 1024x768 eller ännu större.
Hur gör man? Med vad?
 
Vitsen med att göra samplingsområdet för eyedroppern större är att värdet inte ska fladdra så mycket när du rör musen över bilden, speciellt om det är lite brus i bilden.

Att beräkna något medelvärde över något så stort område kräver lite beräkningtid (inte mycket men man måste läsa in alla färgvärden från alla pixlarna) så det är knappast något som lämpar sig för interaktiva verktyg. Dessutom är ett sådant medelvärde av mycket begränsat värde för du riskerar att få med en massa saker i samplingen av en så stor yta som stör medelvärdet.

Jag har tittat i ImageMagicks verktygsflora men inte hittat något än, där brukar annars de mest underliga funktioner finnas. Egentligen är det ganska trivialt att beräkna något sådant medelvärde genom att skriva ett eget litet program. Du kan lätt konvertera bilden till tex ppm/pnm som i princip bara är färgvärden med en ynkligt liten header för att berätta om storleken på bilden. Sen är det trivialt att summera värdena och dividera.

Får man fråga vad du hade tänkt att använda detta till?
 
Maalse skrev:
I Photoshop kan man ju eyedropper'n för att få fram ett RGB värde med snitt över 5x5 punkter. Jag skulle vilja få fram samma sak men med medel över t.ex. 1024x768 eller ännu större.
Hur gör man? Med vad?
Ta fram histogrammet, ändra till expanded view om det inte redan är på det och markera den delen av bilden som du är intresserad av. Informationen står under histogrammet.
 
Biber skrev:
Informationen står under histogrammet.
maxzomborszki skrev:
Dessutom är ett sådant medelvärde av mycket begränsat värde för du riskerar att få med en massa saker i samplingen av en så stor yta som stör medelvärdet.
Nä, dra mig på en liten kärra. De hade en sådan funktion och jag tar tillbaka vad jag sade om begränsat värde. I denna vy ser man ju även standardavvikelsen vilket kan vara kul tex om man vill jaga brus i bilden och är akademiskt intresserad av hur elakt det är.

Dock så undrar jag hur snabb den är på att räkna om värdena, i Elements kan jag inte justera markeringen om histogramet är uppe. Kan man det i vanliga PS? Isf, hur snabb är den på att räkna om det hela? Det är fortfarande skillnad på att vara interaktiv och snabb i beräkningar. Vi människor är väldigt konstiga med vad vi upplever och tolererar angående fördröjningar.
 
CS räknar om direkt i den nya trevliga histogrampaletten (som genom att det är en palett tillåter full redigering i motsats till den gamla tråkiga histogramrutan). Förmodligen baserar den informationen på den nedskalade skärmbilden och inte fullstorleksbilden.
 
jimh skrev:
CS räknar om direkt i den nya trevliga histogrampaletten (som genom att det är en palett tillåter full redigering i motsats till den gamla tråkiga histogramrutan). Förmodligen baserar den informationen på den nedskalade skärmbilden och inte fullstorleksbilden.
Vilken nivå i cachen det läser från står längst ner till höger i rutan. Vill man uppdatera det trycker man på det lilla utropstecknet som visas i histogrammets övre högra hörn.
Från manualen:

Cache Level
Shows the current image cache used to create the histogram. If the Use Cache for Histograms option is selected in the Memory and Image Cache preferences, the histogram displays faster and is based on a representative sampling of pixels in the image (based on the magnification), rather than on all of the pixels. The original image is cache level 1. Each level above that averages four adjacent pixels below to get a single pixel, so each level is half the dimensions (1/4 the number of pixels) of the one below. When Photoshop needs to do a quick approximation, it can just use one of the upper levels. If you want to check for posterization in the image, choose Edit > Preferences > Memory & Image Cache, and then deselect the Use Cache for Histograms option.
 
jimh skrev:
Förmodligen baserar den informationen på den nedskalade skärmbilden och inte fullstorleksbilden.
Samtidigt är det väl så att hela bilden finns i primärminnet så det ska inte ta någon större tid att hämta indatat om inte Adobes programmerare är ena riktiga klantar, och det har de väl bevisat motsatsen till antar jag.

Är dock lite skeptiskt till att ha en eyedropper som är 1024x768. Eyedroppern är ju ett väldigt trevligt verktyg för att välja en färg och lite större samplingsyta är praktiskt ibland, men mycket större än säg 10x10 anser jag vara opraktiskt för just att välja färger då det är lätt att missa och ta med för mycket, däremot kan det vara trevligt om man ska analysera en bild ungefär som histogramdatat ger. Men det kanske är jag som saknar fantasi. Jag är inte rädd att erkänna att jag kan ha tokfel. Väntar med spänning på vad Markus har att säga.

/Max, med en riktigt tråkig helg bakom sig...
 
Om man vill ha en eyedropper med t.ex. storlek 10x10 så kan man ju låsa den vanliga markeringen till 10x10 och sen läsa av histogrammet där man markerar.
 
Biber skrev:
Om man vill ha en eyedropper med t.ex. storlek 10x10 så kan man ju låsa den vanliga markeringen till 10x10 och sen läsa av histogrammet där man markerar.
Det jag menade var lite att eyedroppern har en lite annan funktion och att om storleken blir för stor på samplingsområdet så förlorar man lätt den funktionen. När man använder eyedroppern vill man ha en färg att kladda runt i bilden med. Man vill troligen sällan veta det exakta färgvärdet. När man däremot väljer ett område och tittar i histogrammet så är man troligen intresserad av just värdet och inte så intresserad av att ha tag på färgen (som man då måste knappa in manuellt, eller finns det något smart sätt att "kopiera över" värdena till färgväljarpaletten?). De fyller lite olika funktion även om de i princip funkar på samma sätt.

Tack för förtydligandet ur manualen, har inte ens försökt att läsa den onlinemanual som följer med Elements, den är riktigt jobbig.

Jag har förresten väckt min fantasi lite och kommit på vad man skulle kunna göra. Man skulle kunna "reverse-engineera" matris/evaluerande mätning i moderna kameror. Ta ett gäng bilder, beräkna luminansvärdena i ytorna motsvarande sensorområdena och lägg upp tabelldata på detta tillsammans med använt EV för bilderna. Sen är det bara att sätta igång och mangla siffror. Kul men onödigt projekt :-D
 
Och orsaken till detta är...

att jag ska måla om huset....(?!?!?)

Jag har målat ett antal provytor på kåken och fotografetat dessa, tänkte sedan provmåla hela huset med CBN Selector (http://www.cbnsystem.com/home.asp). Då alla kör med färgnummer och det verkar vara lite olika standard på dessa så tänkte jag försöka hitta RGB värdet på färgen istället. Ja jag vet att detta knappast blir helt rätt men man kanske kan få en uppfattning hur det kan se ut (om inte annat så är det ju kul att pula med datorn :))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.