Annons

extrem vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjay

Aktiv medlem
har väldigt länge kollat på extrema vidvinklar till min pentax k10. efter mycket om och men lutar det nog mot sigmas ex 10-20/4.0-5.6 DC.någon som har erfarenhet av detta objektiv eller kan rekomendera ett annat liknande? går ogärna över 8 laxar för objektiv + passande uv-filter.
tacksam för alla synpunkter och svar jag får!
 
har pentax sagt något datum på den då? jag menar, pratar vi veckor, månader eller år här?
 
har väldigt länge kollat på extrema vidvinklar till min pentax k10. efter mycket om och men lutar det nog mot sigmas ex 10-20/4.0-5.6 DC.någon som har erfarenhet av detta objektiv eller kan rekomendera ett annat liknande? går ogärna över 8 laxar för objektiv + passande uv-filter.
tacksam för alla synpunkter och svar jag får!

Har länge gått och väntat på DA* 15, men tröttnade på att vänta och köpte mig ett DA 14/2.8 förra veckan. Klart trevligt objektiv. Det enda jag ångrar är att jag inte köpt det tidigare. Fotokungen var billigast med 5300 för objektivet, men jag kan inte se att någon har det hemma för tillfället.

Var ute och testade lite idag:
 

Bilagor

  • 20080823-_PX23549.jpg
    20080823-_PX23549.jpg
    78.7 KB · Visningar: 481
Har också funderat på ett extremt vidvinkel, och för mig lutar det åt DA 10-17 istället för Sigman. Om jag förstått rätt så har DA 10-17; bättre närgräns, lättare, quick-shift. På minussidan har jag "bara" att det inte finns filtergänga.
 
Jag har ett sådant och det är ett grymmt roligt objektiv. Visst, det är inte det skarpaste objektivet jag äger, men det är tillräckligt skarpt för det mesta.

Angående att vänta på ett annat objektiv:
Det finns alltid något nytt och bättre runt hörnet, utvecklingen går framåt, och det kommer nya saker hela tiden. Ingen idé att vänta på något som eventuellt kommer, det är bara att handla :)
 
Har också funderat på ett extremt vidvinkel, och för mig lutar det åt DA 10-17 istället för Sigman. Om jag förstått rätt så har DA 10-17; bättre närgräns, lättare, quick-shift. På minussidan har jag "bara" att det inte finns filtergänga.

DA 10-17 är en fisheye, extremt mycket distortion alltså. Har en och har tagit kul och bra bilder med den, men är ju ett helt annat objektiv än en rakteckande visvinkel som tex DA 14/2.8 eller 12-24
 
wow, tack för alla snabba svar! mycket intressanta synvinklar!

jag har också kollat på 10-17:an lite, men valde bort den pga filtergängan. eller snarare, att det inte finns någon.

14/2.8 är lite småintressant, men vill gärna ner ännu längre ner i millimetrarna. har ju kitobjektivet som är ganska kort, vill ha en lins som är ganska rejält mycket kortare.
 
Jag kan varmt rekomendera sigman (10-20), har tagit många intressanta bilder med den, äger också 10-17 men den är som sagt inte raktecknande, men kan ge mycket roliga bilder, var jag tvungen att välja så skulle det nog bli sigman, eller kanske fiskögat.. vill inte vara utan någon. = )
Jag väntar också på DA15, storleken,eller snarare vikten har faktiskt betydelse när man skall släpa runt en kamera runt halsen en hel dag.
 
Jag kan varmt rekomendera sigman (10-20), har tagit många intressanta bilder med den, äger också 10-17 men den är som sagt inte raktecknande, men kan ge mycket roliga bilder, var jag tvungen att välja så skulle det nog bli sigman, eller kanske fiskögat.. vill inte vara utan någon. = )
Jag väntar också på DA15, storleken,eller snarare vikten har faktiskt betydelse när man skall släpa runt en kamera runt halsen en hel dag.

14 var faktiskt inte riktigt så stor som jag befarat, men liten är den inte. En DA* 15/4 vore trevligt om bildkvaliteten blir riktigt bra, men vi vet väl nästan ingenting om det objektivet ännu, kanske inte blir DA*, kanske troligare att det blir en FA 15/4.3 limited pancake...
 
har pentax sagt något datum på den då? jag menar, pratar vi veckor, månader eller år här?

Pentax har ännu inte släppt sin uppdaterade lista över kommande objektiv, denna uppdatering förväntas komma i samband med Photokina mässan i September. Jag har sett en tidig version av denna uppdaterade objektivlista och i den så finns 11-16 f/2.8 med. Vintern-våren 2009 är planen. Före i lanseringskön är 55 f/1,4, 60-250 f/4, nytt 30 och 15 objektiv. Sen kommer 11-16.
 
En DA* 15/4 vore trevligt om bildkvaliteten blir riktigt bra, men vi vet väl nästan ingenting om det objektivet ännu, kanske inte blir DA*, kanske troligare att det blir en FA 15/4.3 limited pancake...

Vi vet att det blir ett DA 15 Limited, för det står så i senaste "lens roadmap". :)
Däremot står inte bländarvärdet, men f/3.5 eller f/4 är troligt eftersom syftet med Limited-objektiven är att vara så kompakta som möjligt och då får inte bländaren vara för vid.
 
Pentax 12-24 f/4 är ett erkänt bra objektiv med, för att vara en vidvinkel zoom, låg distorsion och hög skärpa. Optiskt riktigt bra och en bra DA-motsvarighet till klassikern FA 20-35 f/4 på 24x36 (som rankades som marknadens bästa vidvinkel zoom optiskt sett). Sigma 10-17 är inte lika bra optiskt och så saknar det ju QuickShift, men det är ju billigare... och kom ihåg, även om det inte är riktigt lika bra optiskt som Pentax, så är det ändå bra optiskt.
Så inget av dem är dåliga köp.

På ingång är Tamron 10-24, men jag vet inte när det börjar levereras. Det har börjat dyka upp i prislistor iaf. Tamron är ofta ett lite säkrare val än Sigma kvalitetsmässigt, alltså de brukar ha färre problem med exemplarvariationer. Å andra sidan så hade de en hel del inkörningsproblem för 17-50 f/2.8 och det verkar dessutom som Sigma har skärpt till sig här så det är möjligt att det börjar bli dags att revidera den gamla sanningen om Tamron som bättre än Sigma rent generellt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.