Vanligen är väl kamerahusen dyrare än gluggarna så argumentet att skaffa Nikongluggar först och sen välja bland kamerahusen är kanske litet bakvänt ;-) Om den aktuella Nikkor-vidvinkeln gäller tydligen att den har rätt stor distorsion, trots allt. Jag bifogar här vad Ken Rockwell skriver i sitt "test" av objektivet. OBS att distorsionen är mycket liten från 18 mm och uppåt. Inte många är så bra!
Distortion
Distortion is healthy, and thankfully easy to correct.
Plug these figures into Photoshop CS2's lens distortion filter to correct the distortion. These aren't facts or specifications, they are the results of my research.
10' (3m) FX DX
14mm +4.0 +1
15mm +3.0
16mm +2.0
18mm +0.5 +0.2
20mm 0.0
24mm -0.1 -0.2
Nja, huruvida huse eller gluggarna är dyrast beror helt på vad man prioriterar (jämför du de billigare segmenten på marknaden så är det helt klart att en del gluggar är billigare en en del hus men det finns gluggar som kommer upp i summor som inga kamerahus närmar sig vad jag vet, nikons raktecknande 13mm är ett exempel på en sådan) men oavsett allt detta så är det gluggarna som är de långlivade investeringarna (lite beroende på märke och typ av glugg bedöms de väll hålla 4-10 gånger så många brukstimmar) och det är också gluggarna som tenderar att vara flest i antal när man bygger ett kamerasystem.
Så att välja leverantör/tillverkare av sitt kamerasystem utifrån hus-val framför objektiv-val är i mina ögon i bästa fall mycket kortsiktigt och i sämsta fall bara obetänksamt.
Glasen är och förblir ryggraden i alla kamerasystem, husen kommer, slits ut (eller blir "omoderna") och ersätts.
Därmed inte sagt att husen och deras prestanda inte är viktiga, men jag skulle ge dem rollen av däcken på en bil.
Och jag fattar inte vad du snackar om att 15/3,5 inte skulle vara (så gott som) fullständigt raktecknande?!?!?
Om den där ken menar det så är han ute och cyklar vill jag lova...
...Men du kanske pratar om nån av de moderna zoomarna nu. Den typen av gluggar var aldrig byggda för denna typ av fotografering och kommer aldrig bli byggda för det heller. En zoom som håller godtagbart raka linjer för den kräsna arkitekturfotografen (och kräsen måste han vara om han ska kunna lyckas med det han håller på med!) skulle kanske kunna konstrueras men jag betvivlar att det finns någon fotograf som skulle välja den kostanden framför att ha 2-4 fasta gluggar för 1/10 av kostnaden (även om dessa gluggar går lös på 15 lakan vardera).
Men att hålla på med arkitekturfotografering med småbild tror jag hur som helst för eller senare kommer innebära att man sitter med byxorna nere och har en kostsam uppgraderingsprocess framför sig.
Storformat är vad det riktiga arbetsredskapet här bör vara.
Nikons 15mm och 13mm är de seriösaste försöken än så länge att låta någon komma undan med en småbildskamera för dessa ändamål men det är fortfarande ursäkter för att kanske slippa använda en storformatare, inte ersättare för en storformatare.
Huruvida det är ändamålsenligt med tanke på vad en storformatare kräver av fotografen är en annan femma, men det är ingen tvekan om att det är det redskapet med vilket man har bäst möjligheter att skapa den perfekta bilden.