Annons

Externa hårdiskar

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det

spelar ingen roll hur många hårddiskar man har om man inte bränner på DVD. Virus, maskar och annat skit kan förstöra data på alla HDarna innan du märker nåt.

Jag använder min Barbara och kopierar till en extern Lacie samt bränner DVD.
 
Re: Men det

Bofoto2 skrev:
spelar ingen roll hur många hårddiskar man har om man inte bränner på DVD. Virus, maskar och annat skit kan förstöra data på alla HDarna innan du märker nåt.

Jag använder min Barbara och kopierar till en extern Lacie samt bränner DVD.

Du behöver inte bete dig som en idiot. Titta på vilket inlägg jag kommenterar innan du kommenterar på mitt inlägg!
 
Re: Men det

Bofoto2 skrev:
spelar ingen roll hur många hårddiskar man har om man inte bränner på DVD. Virus, maskar och annat skit kan förstöra data på alla HDarna innan du märker nåt.

Jag använder min Barbara och kopierar till en extern Lacie samt bränner DVD.

För mig skulle det vara ohållbart att bränna på DVD... Det blir för många skivor och eftersom det är färskvara så bör de brännas om efter en tid... Men en bra lösning om man inte har så mycket bilder. Kanske max 250GB. (eller mer om man har som hobby att bränna DVD)

Jag skulle nog isåfall kolla på bandbackup... fast jag vet inte hur mycket ett band tar?? Det känns också väldigt långsamt. Men ska dock vara ganska säkert.

Nä... Flera och stora speglade externa hårddiskar som byts ut växelvis och förvaras brand och stöldsäkert är min melodi.

Mvh /Peter
 
Re: Men det

Bofoto2 skrev:
spelar ingen roll hur många hårddiskar man har om man inte bränner på DVD. Virus, maskar och annat skit kan förstöra data på alla HDarna innan du märker nåt.

Jag använder min Barbara och kopierar till en extern Lacie samt bränner DVD.

Bränna på DVD? Detta om något är en förlegad backupmetod som dessutom har sina nackdelear. Hur ofta kollar du att dina DVD skivor fortfarande är läsbara?
Vi kan i vilket fall som helst konstatera att hårdiskbackup är de facto standard i företagsvärlden numera, de flesta har helt gått ifrån bandlösningar till förmån för detta. Helt enkelt för att kapaciteten är för låg i dessa, samt att hårddiskar anses tillräckligt säkra nuförtiden. (Nu skyddas själva hårvaran med hjälp av tex RAID konfigurationer, men det skyddar knappast mot virus etc.)
Vad du däremot gör är att du har en löstagbar hårdisk för backupen. Då är den inte ansluten särskilt ofta, dessutom kan du förvara den utanför huset så är du skyddad mot stöld och brand på samma gång.

Ps Var det någon som ville ha en bandstation? Vi har två fina HP DLTbandare med ett gäng band på hyllan på jobbet som väntar på skrotödet. (Kräver SCSI kort i datorn) Ds
 
Re: Re: Men det

casting skrev:
Bränna på DVD? Detta om något är en förlegad backupmetod som dessutom har sina nackdelear. Hur ofta kollar du att dina DVD skivor fortfarande är läsbara? ....................
5-10 år lär dom hålla i tex en skrivbordslåda. Men visst, idag finns det nog ingen enkel och bra lösning på att rädda info från vittrande skivor. För företag finns säkert mer praktiska lösningar, men en bränd DVD är det säkraste jag vet, två DVD, en hemma och en hos morsan....

Jag har visserligen ett SCSI-kort i en gammal PC, men jag har ju en extern HD, det finns andra här som har större nytta av en bandstation...
 
cecber skrev:
Skönt att det inte var datorn som pajat ... men som sagt backup är förstås bra!! Jag har inga märkestips att ge dig, är faktiskt mest nyfiken på vad det var i sovrummet som lät poff och luktade bränd elektronik, låter inte så trevligt!

:cool:
 
En aspekt på extern HD är överföringshastighet som nämnts tidigare, SATA är ju snabbast.


Tänkte uppdatera med nåt positivt för de som funderar på extern HD och som har AHCI på moderkortet, inställning AHCI görs i BIOS.

Det finns 2 fördelar med AHCI
1. "hot swap"
2. snabbare överföring

Finns AHCI innebär det "hot swap", man kopplar in och ur extern HD (SATA300, eSATA300) när datorn är påslagen precis som USB.

Enkelt och smidigt att göra backup och ända kunna göra det snabbt med SATA.

De datorer som inte har AHCI måste man slå av datorn när extern HD med SATA eller eSATA kopplas in och ur.


Om någon har Samsung SATA300 och AHCI går det ännu snabbare, Samsung verkar ha lyckats skapa ett chip som utnyttjar AHCI till max, den är även snabbare än Raptor, se test nedan.

MVH
.
 

Bilagor

  • graf.jpg
    graf.jpg
    91.4 KB · Visningar: 359
Pixelmania skrev:

Tänkte uppdatera med nåt positivt för de som funderar på extern HD och som har AHCI på moderkortet, inställning AHCI görs i BIOS.

Det finns 2 fördelar med AHCI
1. "hot swap"
2. snabbare överföring

Finns AHCI innebär det "hot swap", man kopplar in och ur extern HD (SATA300, eSATA300) när datorn är påslagen precis som USB.

Enkelt och smidigt att göra backup och ända kunna göra det snabbt med SATA.

Hur har du gjort med kablagen?
 
Mr Kane skrev:
Hur har du gjort med kablagen?


Inget speciellt behövs göras med kablagen....

Det är en intern/extern HD som sätts in i ett fack i datorn och använder SATA och ström i datorn direkt, sen tas den ur när backup är klar så förvarar man HD på annat ställe.

Se bild nedan.

(dess USB förmåga visas tidigare i denna tråd)


MVH
.
 

Bilagor

  • ext1.jpg
    ext1.jpg
    43 KB · Visningar: 270
Doxon.net är ett tips till er som både vill ha en extern backup och vill kunna nå era dokument&bilder vart ni än är. Doxon.net är vår nya tjänst där ni enkelt kan ladda upp och komma åt era bilder/dokument. Inga installationer krävs då ni sköter allt direkt i webbläsaren.

Det är helt gratis att prova vår tjänst i en månad. För mer information besök www.doxon.net
 
Opticalmedia.se skrev:
Doxon.net är ett tips till er som både vill ha en extern backup och vill kunna nå era dokument&bilder vart ni än är. Doxon.net är vår nya tjänst där ni enkelt kan ladda upp och komma åt era bilder/dokument. [/URL]
Jo, det finns ju många fördelar med det -- men hur kul är det att ladda upp 5 gig semesterbilder över nätet?
 
Det vettigaste alternativet måste väl ändå vara att göra backup upp på raid-diskar? SMC NAS använder jag. Går in själv och gör backup ett par ggr i veckan. Funkar kanon.
Skönt att alltid ha två parallella backuper.
Det handlar ju inte om en disk går sönder utan när. Jag vet! Att göra backup på skivor blir ju ett mastodontarbete i förlängningen.

Jag har använt mig av externa diskar men har nu beställt en ny dator mm som har fulltower för att allt skall få plats i samma burk pga hastigheten.
Moderkortet stödjer även raid. Samt så kommer jag att köra en 10 000 varvs systemdisk.
Man blir mer och mer kräsen när det gäller hastigheten. Stoppar också i ett 64-bitars op då jag kan köra 8 GB RAM.
 
ErlandH skrev:
Jo, det finns ju många fördelar med det -- men hur kul är det att ladda upp 5 gig semesterbilder över nätet?
Erland> Beror ju helt på vilken uppkoppling man har men vi tror att i och med att utbyggnaden av bredbandet och att priserna på bredband stadigt sjunker så kommer användandet av sådana här tjänster att öka. Sen behöver man ju inte sitta och titta på när man laddar upp ;)
 
Splanky skrev:
SMC NAS


Vilket filsystem använder SMC ?

Många enklare NAS använder EXT3, jag föredrar NTFS ifall nåt händer och man måste komma åt informationen så är det inte så enkelt med EXT3, både NAS enheten och nån av dess HD kan bli "kaputt maskin", frågan är inte om utan när.


Sen är det tveksamt ur säkerhetssynpunkt att spara sina viktiga bilder och dokument på nån portal på internet.


Efter att ha pratat med ansvariga på dataföretag och såna som blivit utsatta för hackers så är säkerheten och backup mycket sämre generellt sett än vad många dataföretag vågar/vill erkänna.


Det bästa är nog att ta hand om backup själv och ansvara för dess säkerhet så vet man vad som är gjort m.m.


MVH
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.