Annons

Externa hårdiskar

Produkter
(logga in för att koppla)
Tim_82 skrev:
Läser dock att många har haft problem med externa hd som kraschar osv.


Att dom går sönder oftare kan bero på att värmen inte leds bort på ett bra sätt i en liten låda och sen kanske de utsätts mer för stötar när de flyttas runt.

Frågor som man bör fundera på är:
-skall extern HD vara inkopplad lång tid så den blir riktigt varm eller en liten stund bara någon gång i veckan, om det skall vara fläkt
-vilket överföringssätt beroende på överföringshastighet:
USB eller Firewire, E-SATA är snabbast men kopplas in och ur när datorn är avslagen
-fysisk storlek 3,5" eller mindre 2,5" HD
-lagringskapacitet 120 eller 1000 GB
-för 3,5" HD behövs ofta extra strömförsörjning med nätadapater (=extra sladdar)


MVH
.
 
Har flera externa hårddiskar. Ingen av dem har krashat ännu.. men man vet ju aldrig. Har hört flera som haft problem och när jag valde hd till mina bilder så köpte jag ett externt usb chassi i aluminium och en lös hd till den.
På det viset kunde jag välja en bra hd själv som mötte mina krav.
Stänger av den med knapp då jag inte använder den så sparas hd:n.. De flesta ext. hd slås på och av automatiskt då och då..
 
Jag kör SyncToy en gång i veckan och backar upp alla fotomappar och mina dokument.
Tycker SyncToy är väldigt lätt att använda och har de funktioner som krävs.
Det finns säkert mycket mer avancerade program men då måste jag säkert också läsa manualer för att sätta upp det hela.
Real men don't read manuals så jag håller mig till SyncToy.
 
Jag har en Iomega och en Freecom som har lagt av, men i båda fallen har det varit nätdelen som strulat. (Den ena nätdelen gav en förvarning genom att switchaggregatet i den började låta illa någon månad innan den lade av.) Diskarna har fungerat när jag tagit en nätdel från en annan disk. Av det skälet köper jag gärna minst två från samma tillverkare och sätter numera helst nätdelen i ett uttag som blir strömlöst när jag inte använder datorn. Switchaggregaten slits ju även när man inte tar ut någon ström.
 
packard bell

angelcom skrev:
Hej.
Jag har en Packard Bell som krånglar rät mkt (orkar inte beskriva, den är bara dum). Köper nog gärna kanske en Maxtor nästa gång.
Jag har 3 packard bell varav en krånglat (hittils) - det visade sig vara strömförsörjningen som var instabil - plockade ut (seagate)disken och satte i datorn, formaterade om - sedan dess (några månader) inga problem...
 
tobbe1 skrev:
strömförsörjningen som var instabil


Antar det är lika problem med strömförsörjningen (som nämnts), elektroniken är inkapslad utan ventilation, är kretsarna inte överdimensionerade så verkar de skadas av värmen.


Här är att exempel på extern HD för backup, HD-lådan är metall och sticks in i datorn med SATA300 = snabb överföring, sen tas HD-lådan ur och förvaras på lämpligt ställe.

Det fina är att den har även USB om man vill koppla in det, det medföljer även nätadapter som extra strömförsörjning vid USB.

Det är bra med 2 alternativ att överföra information på, USB eller SATA300.

Bild nedan med extern-HD i datorn med SATA "Infosafe 5,25" Bay Removable 3,5" SATA Drive Enclosure"
 

Bilagor

  • ext1.jpg
    ext1.jpg
    43 KB · Visningar: 483
Bild nedan med extern-HD då USB används "Infosafe 5,25" Bay Removable 3,5" SATA Drive Enclosure"
 

Bilagor

  • ext2.jpg
    ext2.jpg
    63.3 KB · Visningar: 479
Jag har kört flera externa hårddiskar, men är mest nöjd med den jag använder nu; en WD Mybook Studio 1TB.

En stor fördel är att den går att köra med eSATA och FW800. Den håller sig också sval och går extremt tyst. Jag kommer inom kort köpa en eller två till. Denna kan jag verkligen rekommendera.

mvh /Peter
 
Rommel skrev:
Eller gör som jag... har en 2.5" HD som jag bara tar fram när jag backar upp. På det viset sliter jag inte på HDn.
Alla bilder ligger i min dator och på 2.5" HDn. Sannolikheten att båda kraschar samtidigt är minimal.

/Rommél
Men följande skulle kunna hända. Du har börjat köra backup och efter en stund får du läsfel på originalet. Vad har då hänt? Jo, du har ett original som du inte kan läsa och en "sönderskriven" backup!
Med olika generationer av backupen hade ovanstående scenario inte varit någon större katastrof.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Det där verkar ju smidigt. Var hittar man nåt sånt?


Följande Extern/Intern HD box finns på clasohlsson, sen sätter man i den 3,5" SATA300 HD man tycker passar upp till 1TB storlek.

"Infosafe 5,25" Bay Removable 3,5" SATA Drive Enclosure"

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=33552985



Från början var det tänkt att skaffa WD Mybook som extern-HD för den verkar fungera väldigt bra.

Men jag vill undvika alla sladdar så då passade det bättre med Infosafe som man kan sätta in datorn, snabb SATA300 och tar ström från datorn, sen ta ut den och förvara på annan plats.
Sen har den möjlighet till USB om det skulle behövas.

Eftersom många externa HD verkar ha problem med strömadaptern så är det bra att kunna koppla in den i datorn med dess eget strömuttag.

Behoven är olika så det är bra det finns olika lösningar för olika behov, för en del passar WD och för andra passar kanske denna Infosafe.


MVH
.
 
Senast ändrad:
Som sagt. Det verkar smidigt. Jag har i dagsläget ett par vanliga externa kabinett med diskar i för backupp, och det blir ju mycket sladdar och eluttag.
 
Någon som kan svara på varför externa diskar verkar kracha oftare än dom som sitter i datorn, de bör väl vara av samma typ? DubbelOlle.
 
Dubbelolle skrev:
Någon som kan svara på varför externa diskar verkar kracha oftare än dom som sitter i datorn, de bör väl vara av samma typ? DubbelOlle.
Det beror nog på hur ofta de flyttas. Livslängden för hd i en laptop är ca 1-2 år ifall PC:en flyttas dagligen. Stötar är inte bra för läsarm/läshuvud. Min hd i min laptop dog efter 15 månader.
Jag hade tre hd:ar i min gamla stationära som stog och tuffade med kontorsapplikationer i drygt 10 år. Merparten av den tiden var den på dygnet runt. Inga problem med diskarna.
Serverdiskar hos operatörer som körs hårt brukar klara sig bra tills någon stänger av servern och eller flyttar den.
 
arneri skrev:
Livslängden för hd i en laptop är ca 1-2 år ifall PC:en flyttas dagligen. Stötar är inte bra för läsarm/läshuvud. Min hd i min laptop dog efter 15 månader.

Var har du fått den siffran från? Jag jobbar med IT i en organisation med ungefär 200 användare varav hälften kör bärbart och flyttar dom regelbundet. Vi behållar våra laptops i mellan 3-5 år, och jag skulle säga att det är ovanligt att hårddiskarna går sönder på den tiden. Så du har nog haft otur om du drabbats.
 
Som jag skrev beror det nog på hur pass ofta mobiliteten används. Det finns laptops som oftast står på bordet och på dessa hållersäkert HD lika bra som på en stationär. Jag har många kollegor vars laptops hd kraschat efter drygt 2 år.

Min laptop har åkt upp och ner i väskan dagligen nästan året runt. Har väl inte varit extremt aktsam, men den lever vidare utan problem. Jag sätter bara detta i relation till en stationär PC och extern HD.
 
arneri skrev:
Som jag skrev beror det nog på hur pass ofta mobiliteten används. Det finns laptops som oftast står på bordet och på dessa hållersäkert HD lika bra som på en stationär. Jag har många kollegor vars laptops hd kraschat efter drygt 2 år.

Min laptop har åkt upp och ner i väskan dagligen nästan året runt. Har väl inte varit extremt aktsam, men den lever vidare utan problem. Jag sätter bara detta i relation till en stationär PC och extern HD.

Då måste du misshandla din ;-) Dom jag pratar om är flertalet säljare, dvs dom far väldigt mycket,definitivt inga datorer som bara står på ett skrivbord, och den statistiken har vi inte på våra laptops ändå.
 
lucem.ferre skrev:
Jag har har 3 st Lacie Porsche och 2 st har dött pga. värmeslag och den tredje har jag inte brytt mig i att starta. Jag kan rekomendera varianten i länken nedan. Den stänger jag bara av ibland och den håller verkligen värman borta från diskarna.

http://store.apple.com/Apple/WebObj...c_accessories/storage&nplm=TL591&mco=B1E322D6

Vi har använt ett hundratal laciediskar på jobbet och ingen har krånglat. Däremot har vi ett systebolag som hade staplat externa usb-diskar på varandra, detta orsakade snabbt överhettning och en trasig disk. Dvs det viktigaste ät att kylningen fungerar. Vi brukar ställa diskarna på högkant med minst 5 cm mellan diskarna. Var också uppmärksam att inte eventuella fläktar inte lägger av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.