Annons

Externa blixtar för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ssabina

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa en extern blixt inom kort (till min canon eos 400d), men tänkte höra först vilken av alla tusenmiljarder olika blixtar som passar till en nybörjare som aldrig har använt en extern blixt förut (men som gärna vill lära sig)?

Har ni några tips på recensioner, hemsidor, egna erfarenheter etc så är jag mycket tacksam! :)
 
Köp en bättre/dyrare blixt än du tänkt dig från början. (Det är förstås också avhängt på hur mycket du kommer att använda blixten).

Alla blixtar idag har full automatik=lätta att använda, samtidigt som du har en mängd manuella inställningar på dom. En blixt kan du ju också ta med dig till nästa system, (om du fortsätter med Canon). Jag skulle satsat på en av Canon's original blixtar, 430EXII eller 580EXII.
Mvh Janne
 
430EX MK II eller MK I å en blixtkabel OC-E3 rekomenderar jag om man vill lära sig lite angående blixtfoto.
 
Jag ska köpa en extern blixt inom kort (till min canon eos 400d), men tänkte höra först vilken av alla tusenmiljarder olika blixtar som passar till en nybörjare som aldrig har använt en extern blixt förut (men som gärna vill lära sig)?

Har ni några tips på recensioner, hemsidor, egna erfarenheter etc så är jag mycket tacksam! :)

Berætta vad du vill fota och vad det får kosta så skall jag berætta vad du skall køpa.
 
Köp en bättre/dyrare blixt än du tänkt dig från början. (Det är förstås också avhängt på hur mycket du kommer att använda blixten).

Alla blixtar idag har full automatik=lätta att använda, samtidigt som du har en mängd manuella inställningar på dom. En blixt kan du ju också ta med dig till nästa system, (om du fortsätter med Canon). Jag skulle satsat på en av Canon's original blixtar, 430EXII eller 580EXII.
Mvh Janne

Så har jag faktiskt inte tänkt! Att jag ska köpa en lite bättre blixt redan från början.. Men nu när du säger det så låter det rimligt att köpa en dyrare kamera som förhoppningsvis håller längre och som tåls att exprimentera med.

Tack för tipsen, jag ska läsa lite om dom!
 
430EX MK II eller MK I å en blixtkabel OC-E3 rekomenderar jag om man vill lära sig lite angående blixtfoto.

Måste man ha en blixtkabel? Jag vet ju absolut ingenting om externa blixtar, men jag har förstått det som att man bara sätter fast blixten i blixtskon och sen är det bara att köra!
 
Måste man ha en blixtkabel? Jag vet ju absolut ingenting om externa blixtar, men jag har förstått det som att man bara sätter fast blixten i blixtskon och sen är det bara att köra!

Hehe tänkte först skriva att det absolut inte är nödvändigt i mitt tidigare inlägg men var lite lat:) Blixtkabeln behöver man ju först när man vill att blixtljuset ska komma från lite andra hålla en 15 cm ovanför kameran ungefär, det tar ett tag å lära sig vad som fungerar men om man bara tänkt å skaffa en Canon ETTL blixt så tycker jag den är ett riktigt bra tillbehör dock kanske aningens dyrt för en kabel. Men just i användningsområde är den grymt prisvärd så det beror ju på hur man ser det "/

Men visst räcker det å ha blixten på det vanliga viset, i blixtskon.
 
I första hand rekommenderar jag en Canon 430EX, du får inga problem med den blixten. Den är riktigt grym och smidig och om du ska köpa den där sladden också, titta in här: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12297

Dock en sak att beakta som jag snabbt och enkelt avfärdade då jag själv skulle köpa blixt, men som jag funderat en del på senaste tiden. Om du någon gång i framtiden skulle byta kamerasystem, eller om du, liksom jag gör just nu, funderar på att köpa en kompaktkamera som också kan använda extern blixt men inte vill välja Canon, då kan det vara intressant med en tredjepartstillverkare. Jag tycker inte att Canon G10 är lika lovande som en Panasonic LX3 och då är det ju typiskt att jag bara har Canonblixtar som inte fungerar med Panasonic.

Någon av Metz-blixtarna kanske kan vara något? Här får andra föreslå bra alternativ. Kolla in recessionerna här på FS på blixtar.
 
lånar lite den här tråden, hoppas det är okej.

jag står inför samma sak, ska köpa en extern blixt och jag vill inte lägga alltför mycket pengar.
jag hittade den här Nissin Speedlite Di622 C på annonssidan, är det bara dumt att köpa den? ska man kanske vänta och spara? eller funkar den som första blixt?

Jag ska använda den till min canon 40d och mest till nära jag fotar människor både utomhus och inomhus.

/M
 
Nissinblixten är bra på så sätt att den har inbyggd slavfunktion så den kan användas på stativ tex vid porträttfoto ( då det är bra att inte ha ljus rakt framifrån hela tiden ).

Jag hade själv tänkt skaffa 3 sådana när jag skulle börja fota modeller på plats utomhus, men de fungerade inte med de billiga radiosändare jag skaffat, så jag köpte billiga Vivitar blixtar istället ( jättetuffa men helt manuella ).
 
okej, är väldigt osäker på om jag vill ha den blixten eller om man ska vänta på att köpa en bättre, kommer ge 600 kr för blixten så priset lockar lite

/M
 
Lyssna på Pelle pPiano om du har en begränsad budget och känner att du vill vara kreativ. Köp Nissin eller Sigma blixt, paraply, stativ och en billig radiosändare. Du kommer att utvecklas till en duktig fotograf om du lär dig att behärska din enkla utrustning och "bara" en medioker(som de flesta andra)om du kör allt i Auto.
 
Lyssna på Pelle pPiano om du har en begränsad budget och känner att du vill vara kreativ. Köp Nissin eller Sigma blixt, paraply, stativ och en billig radiosändare. Du kommer att utvecklas till en duktig fotograf om du lär dig att behärska din enkla utrustning och "bara" en medioker(som de flesta andra)om du kör allt i Auto.

Okej, tack så mycket för tipsen! :)
 
Hehe tänkte först skriva att det absolut inte är nödvändigt i mitt tidigare inlägg men var lite lat:) Blixtkabeln behöver man ju först när man vill att blixtljuset ska komma från lite andra hålla en 15 cm ovanför kameran ungefär, det tar ett tag å lära sig vad som fungerar men om man bara tänkt å skaffa en Canon ETTL blixt så tycker jag den är ett riktigt bra tillbehör dock kanske aningens dyrt för en kabel. Men just i användningsområde är den grymt prisvärd så det beror ju på hur man ser det "/

Men visst räcker det å ha blixten på det vanliga viset, i blixtskon.

Aha okej! Jamen tack för tipsen då, jag ska läsa igenom allt lite nogrannare sen när det väl är dags! Tack igen.
 
Du får mycket blixt för pengarna, och som säkert duger initialt. Men frågan är hur länge den är rolig... Liksom en ny från CyberPhoto http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C samma som Soligor. Vill du plåta med blixt och lära så är mitt råd att spara och köpa en bättre.
(Finns inte ekonomin så skulle jag ha köpt någon av ovanstående).
Man får vad man betalar för, så enkelt är det!

Tack så mycket för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.