Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern vanlig hårddisk eller striped RAID?

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
Har en relativt ny macbook pro 15", men hårddisken börjar redan bli full. Mest pga bilder. Tänkte köpa en extern hårddisk att ha bilderna på. Funkar det att jobba med bilderna direkt på en extern hårdisk om jag kör med Firewire 800? Någon som vet? Det finns ju också sk "hardware striped RAID-0" enheter med två hårddiskar i. Det kanske är bättre? Tacksam för hjälp!

Ja, det kan jag ju kanske förtydlga. Jag brukar tagga och göra urval i ViewNX, kanske pilla lite i CaptureNX och göra retush och annan editering i PS CS5. Fast jag kanske snart går över helt till Adobe (Bridge, LR och PS). Så det blir ju en del öppnande, sparande och stängande av bilder. Lite blur och healing brush och sånt i retusheringen.

Ja, det fungerar utmärkt.
Det fins nån tråd i forumet där det diskuteras prestanda på USB vs FW och där sägs det att de flesta diskar inte kan hantera volymerna för interfacet i alla fall. Låter det vara osagt hur det är med den saken.
Jag kör med USB 2 disk och tycker inte att det är nån nämndvärd skillnad mot den inbyggda i prestanda när jag jobbar.

Om du ska köra med RAID så varför inte RAID-1? Då får du en säkerhetskopia på dina bilder.Själv
kör jag med 2 externa singeldiskar varav av jag jobbar med en och sparar backup på den andra. Väldigt bra att kunna ha dom skilda åt. Bränner även skivor då och då. Livrem och hängslen gäller!

RAID är inte backup, vilket inte kan poängteras ofta nog. Tar man bort en fil på en RAID'ad disk (medvetet eller av misstag) så försvinner den omedelbart från de andra RAID-diskarna också.

RAID gör att du inte förlorar någon nertid i händelse av diskkrash. Eller så kan du bygga en stor logisk disk av flera små. Eller så kan du få högre prestanda. Eller en kombination. Beror på vilken typ av RAID man använder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

RAID är inte backup, vilket inte kan poängteras ofta nog. Tar man bort en fil på en RAID'ad disk (medvetet eller av misstag) så försvinner den omedelbart från de andra RAID-diskarna också.

RAID gör att du inte förlorar någon nertid i händelse av diskkrash. Eller så kan du bygga en stor logisk disk av flera små. Eller så kan du få högre prestanda. Eller en kombination. Beror på vilken typ av RAID man använder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Det stämmer, men många backuper fungerar ju också likadant. En del klarar iofs borttagna filer, men felaktigt ändrade filer klarar långt ifrån alla backupsystem heller om du inte har stora rotationer eller kör ett backupsystem som bara sparar ändringar sedan sist vilket kräver massor med plats för backupen.

RAID 1,5,6,10 gör dock att du får ett snabbare system (om du har en bra RAID-kontroller) och att åtminstonde en hårddisk kan gå sönder utan att man tappar data. Fördelarna med RAID kan inte heller poängteras ofta nog och får många kanske RAID-säkerheten räcker som trots allt är otroligt mycket högre än bara en hårddisk, att det dock inte är heltäckande är jag enig i.

/Karl

Tack för svar. Det får nog bli en RAID 0-enhet till bilderna (om ingen säger att det inte är snabbare än en enkel hårddisk förståss:). Sedan kopplar jag också in ytterligare en enkel hårdisk för backup av av både bilderna och datorn. Låter det som en bra idé?

Vill förtydliga att RAID-0 inte är något att rekommendera! Kraschar en disk är allt borta (RAID 0+1 löser detta men kräver 4 diskar). Är det prestanda man är ute efter ger RAID-0 detta, fast bättre är då att köpa en SSD.

Ett alternativ är att skaffa en NAS, gärna med två hårddiskar i RAID-1 konfiguration eller liknande med redundans. Fast detta alternativ är inte så snabbt.

En sista grej är ju att byta hårddisken i datorn. Finns stora och snabba 2,5":are idag.

Edit: Varför RAID-0? Klarar en Firewire 800 den datamängd som en RAID-0 array kan leverera? En vanlig hårddisk kan ge upp till 100 Mb/s, detta då på SATA. Skulle tro att den RAID-0 kan ge ca 150 Mb/s eller mer. Är inte Firewire 800 = 800 Mbit/s ungefär teoretiskt 110 Mb/s.
Dessutom när du editerar bilder används i huvudsak internminnet, det är endast vid öppna/spara som du märker av att hårddisken är lite långsammare.

Senast ändrad:
Tack för svar. Det får nog bli en RAID 0-enhet till bilderna (om ingen säger att det inte är snabbare än en enkel hårddisk förståss:).
Fast om du bara ska jobba med stillbilder behöver du knappast nån supersnabb hårddisk. Arbetsdisken (scratch) kommer väl fortfarande att vara datorns interna, den externa är bara till för att spara den färdiga bilden på?

Dessutom när du editerar bilder används i huvudsak internminnet, det är endast vid öppna/spara som du märker av att hårddisken är lite långsammare.[/QUOTE]

Håller helt med. Har RAID-0 disk i min stationära dator och diskens kapacitet märks först vid öppnandet av tunga program som Cs5 ,Inventor etc..Jag håller även på med högupplöst video och där märks det ju såklart när man öppnar ett arbete. Men i första hand för arbete både på bilder och film suger det minne. Jag har maxat vad jag kan i minne och fått en klart bättre respons från burken när jag drar i spakarna i programmen.

Tack för svar. Det får nog bli en RAID 0-enhet till bilderna (om ingen säger att det inte är snabbare än en enkel hårddisk förståss:). Sedan kopplar jag också in ytterligare en enkel hårdisk för backup av av både bilderna och datorn. Låter det som en bra idé?

Kör systemdisken i RAID-0 gärna med två SSD:er och sedan två större hårddiskar i RAID-1 för bilderna och backup av systemdisken.

Som ErlandH skriver kräver bildbearbetning inte supersnabb diskåtkomst. 20Mb går även med en vanlig disk i ett huj att ladda. Enda gången du skulle behöva lite snabbare är om du kör stora batchbearbetningar, där bearbetningen inte är så tidskrävande.

/Karl

Era svar fick mig att tänka om lite. Jag har beställt en ny intern hårddisk på 500GB till laptopen och 2st 4GB minnen så jag får 8GB RAM. Räknade ut att de extra 180GB jag får kommer att räcka i ett år och hoppas att de extra GB i RAM kan öka prestandan lite.

Där jag beställde hade de också ett kit för att byta ut DVD-driven mot en 60GB SSD. Blev lite sugen på att testa det också.

Backuplösning funderar jag forfarande över. EN NAS i det trådlösa nätverket är kanske smidigt?

Era svar fick mig att tänka om lite. Jag har beställt en ny intern hårddisk på 500GB till laptopen och 2st 4GB minnen så jag får 8GB RAM. Räknade ut att de extra 180GB jag får kommer att räcka i ett år och hoppas att de extra GB i RAM kan öka prestandan lite.

Tänk på att bara 64-bitars applikationer kan utnyttja mer än 4GB.

Där jag beställde hade de också ett kit för att byta ut DVD-driven mot en 60GB SSD. Blev lite sugen på att testa det också.

En SSD är en ordentlig prestandahöjjare på systemdisken.

Backuplösning funderar jag forfarande över. EN NAS i det trådlösa nätverket är kanske smidigt?

Det är otroligt smidigt, med hjälp av ett Lan-over-Power kan du se till att placera backupen så långt bort från datorn som möjligt också och se till att det är väl gömt.

/Karl

Har en relativt ny macbook pro 15", men hårddisken börjar redan bli full. Mest pga bilder. Tänkte köpa en extern hårddisk att ha bilderna på. Funkar det att jobba med bilderna direkt på en extern hårdisk om jag kör med Firewire 800? Någon som vet? Det finns ju också sk "hardware striped RAID-0" enheter med två hårddiskar i. Det kanske är bättre? Tacksam för hjälp!
Svar JA. Jag har en MyBook 1TB med FW800. Funkar klockrent. Väldigt tyst disk också och helt tyst i vila förstås.
http://www.dustin.se/pd_5010140087.aspx
http://www.dustin.se/pd_5010364601.aspx

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar