Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern mic till Nikon D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Hej,
Behöver ett köpråd. Kollar efter en extern mic till min D800 och ser att t ex Fotokungen säljer Nikons ME-1 samt en annan som heter Hähnel Mk100. Prismässigt är det samma pengar. Storleksmässigt är de lika (vill helst inte montera en fallossymbol på kameran). Men jag får inget grepp om det viktigaste: vilken ger bästa ljudet?
Det jag hade tänkt att filma är två saker: basket och familjeliv.
Vad ska jag köpa om jag försöker hålla en budget runt en tusenlapp?

Hej,
Behöver ett köpråd. Kollar efter en extern mic till min D800 och ser att t ex Fotokungen säljer Nikons ME-1 samt en annan som heter Hähnel Mk100. Prismässigt är det samma pengar. Storleksmässigt är de lika (vill helst inte montera en fallossymbol på kameran). Men jag får inget grepp om det viktigaste: vilken ger bästa ljudet?
Det jag hade tänkt att filma är två saker: basket och familjeliv.
Vad ska jag köpa om jag försöker hålla en budget runt en tusenlapp?

Har en Röde videomic pro till min D800, tycker att den är bra för mitt behov. Dock monomic, passar mig eftersom jag ska fånga mest tal och personer som står framför kameran. Finns en stereovariant också.

Utökar frågan lite:
På nätet finns det även billigare (made in china) mickar som ser snarlika ut som ME-1. Är dessa något att ha? Kostar kanske 1/3 av Nikons...

Varning

Köp inte Nikons ME-1!
Jag tappade vindskyddet på en blåsig bergstopp och skulle köpa nytt! Jag betalade nära 1000:- kronor för micken och Nikon vill ha 700:- för skyddet.. rena rama rånet!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar