Annons

Extern hårddisk sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chip

Aktiv medlem
Så har det hänt som inte fick hända. Jag har fotograferat i 3 år nu, och har fått en del fotojobb inom bilvärlden. Efter att ha läst mycket om backup för alla bilder man har kom jag fram till att en extern hårddisk är det bästa valet.

Fick därför en Lacie P3 160GB USB2.0 av min kära mor i julklapp. Jag kopplade direkt in den och förde över alla mina bilder + mycket annat jag skrivit under en lång tid (är musiker och studerar på musikinriktad utbildning). Efteråt lade jag min hårddisk i en låda, mycket försiktigt omhändertagen. Sedan den dagen (Julafton) har jag haft uppe hårddisken max 8 gånger för att lägga in nya bilder osv.

Igår när jag skulle plocka fram den för att föra över lite nya bilder så satte jag som vanligt i strömkontakten, startade hårddisken, den börjar surra som vanligt och "tänka" i några sekunder, sen kommer det som aldrig hänt. Den börjar klicka ungefär 7-8 gånger. Det låter ungefär "kadick..kadick...kadick...kadick" och sen slutar hårddisken arbeta helt. Den surrar inte ens på "tomgång". Power-lampan lyser, men disken rör sig inte ur fläcken. Datorn reagerar inte över huvud taget att jag kopplat in någonting.

Jag har verkligen provat allt, både på min egen dator och på min kompis heltnya dator. Inget hjälper!

Är det kört för allt mitt arbete nu?
 
testa lägga den i frysen över natten och prova koppla in den sen, har du tur så kan den gå igång tillfälligt iaf så du kan föra över materialet du har på den
 
Varför skulle detta lösa mitt problem? Menar inte att vara otrevlig, men det låter onekligen lite underligt.
 
nja - jag skulle vara rätt försiktig med att stoppa in känslig elektronik i frysen. Sånt brukar inte alls tycka om kondens.
Det låter på beskrivningen som att hårddisken har rasat (klickandet), men för säkerhets skull kan du - om du har möjlighet - testa att plocka ur hårddisken ur chassit och sätta in den i nåt annat. Ett annat chassi eller en burk. Jag har själv flera gånger råkat ut för att logikkortet i chassit har pajjat medan disken fortfarande har funkat.

Ett försenat tips, men jag använder en extern hårddisk som backup genom att kopiera över mina bilders osv, men samtidigt behålla dom på min "arbetsdisk". Man kan aldrig ha grejerna på för många ställen.


Lycka till!
 
Senast ändrad:
Har LaCien senaste uppgraderingen?

Är Bilderna jätteviktiga finns det säkert firmor som kan läsa informationen mot en smärre förmögenhet. Annars finns div. skivverktygsprogram att testa.

Har man backup på estern HD MÅSTE man ha dubbe backup. Krasher kommer förr eller senare.. själv har jag två externa HD med samma info + DVD med samma filer.

/jens...
 
inte öppna

hej

jag skulle inte öppna den själv för då gäller inte garantin. Jag förstår inte la du över allt på den externa hårddisken och tog bort det från den vanliga?

Var är då din backupp? och har du allt kvar på ett annat ställe så vad är problemet det är bara att gå och byta till en ny.

mvh mats
 
Med risk för att låta som en sur besserwisser - "backup" innebär att man sparar undan sina data på mer än ett ställe, inte att man överför data till ett nytt medium och tar bort från det gamla.

Ett minimum av backuprutin ser ut så här:

- Två hårddiskar som båda innehåller samma data (t ex den i datorn och en extern).
- Spara undan det som finns på hårddiskarna på CD eller DVD med jämna mellanrum, minst en gång i månaden.

Johannes
 
Meningen var att min dator skulle formateras och fixas efter lite problem, så alla bilder lades över på hårddisken. Efteråt resonerade jag dumt nog så att jag inte behöde lägga över bilderna igen, utan att de låg bra på hårddisken tills vidare.

Sen så hände ju detta...
 
Meningen med tråden var dessutom inte att få en läxa i hur man gör en backup. Jag är medveten om misstaget, och behöver inte höra samma sak från 5 personer.
 
Hur länge bör man använda en disk innan man vågar lägga över data, oftast går dom sönder relativt snabbt eller så går dom ganska länge. Är det någon som har något på känn, finns det bättre o sämre billiga diskar , skall sjäv investera snart i ett lågprisköp ca 1200:- låda o disk o sätta ihop själv
Mvh Björne
 
Testa din disk med Seagate Tools (http://www.seagate.com/support/seatools/index.html) för att se om det inte bara har blivit ngt fel på något kluster som går att reparera (det ligger reservkluster på alla HD)

Ett annat verktyg du kan testa är PC Inspector (http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm) för att se om det går att hitta någon data.

Skulle detta inte fungera så dubbelkollar du med lacie att dom inte ersätter dig för förlorad data, sen monterar du ner eländet och lägger den i
frysen. Det kan få den att fungera. Visserligen i en plastpåse för att undvika kondensen. Men faktum är att det har räddat mer än en HD. Ett par timmar fungerar fint.


Mitt förslag på en enkel och bra backup lösning.

Linksys NLSU2. Till den kopplar man två USB diskar. Sen ställer man in NSLU2 så att den backar upp den första disken till den andra disken på regelbunda tider. Samt att den skall maila om det börjar bli fel på nån disk.
 
Tråkigt med din disk. Själv hade jag turen att min gick sönder innan jag han börja använda den.

Informationen finns dock kvar på din disk så länge ingen skriver över ytan (och även efter det sägs det). Frågan är bara hur man kommer åt det.

Skickar du den på service till Lacie i Frankrike så lär du få en ny disk och det är väl det sista du vill antar jag.

Jag skulle börja med att kolla hur disken uppför sig i en annan dator. Kanske testa med frysboxtricket - för disken är ju knappast fylld med luft så kondens är nog inget problem men frågan är vad vätskefyllda lager etc tycker? Sedan prata med försäljaren om vad de har för förslag. De kanske kan hjälpa dig att bryta upp disken och prova disken ensam så att det inte är något vajsing med elekroniken i lådan.

Sedan skulle jag testa med allehanda error recovery program jag kunde hitta (men se upp så de inte installerar något på disken du vill rädda). Sist skulle jag kolla diskens kretskort och kontakter så att inget glappar eller något stift i kontakterna är trasiga. Vad tusan... är det trasigt så är det :)

Sedan skulle jag ta mig en rejäl funderare över värdet på diskens innehåll och eventuellt kontakta en seriös diskräddare.

Lycka till!
 
Troligen har ju disken krashat, men om jag vore du så skulle jag testa nya drivrutiner, testa med andra operativsystem (linux som startar från cd finns... länk nedan).
Jag skulle oxå testa på fler kompisars datorer. I värsta fall skaka skiten a la dunk-dunk. Felet är ju troligt mekaniskt, men nya drivisar kan vara mindre känsliga för sådana fel (leta längre tid efter data), liksom andra operativsystem.

Här exempel på operativsystem som du inte behöver installera, utan som fungerar från en cd eller dvd du bränner. Se till att operativsystemet du testar stödjer det format du använt på den externa hårddisken (FAT16, 32 eller NTFS).
http://www.google.se/search?q=live+...ient=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official

PS... Har du kanske ändrat ngt på din dator så att du ska testa att återställa till tiden innan du tankade över senast?
Jag kör själv inte Win, men jag vet att man kan trixa bort sig bland filsystem där...
 
Labba inte själv

Om du är riktigt rädd om innehållet labba inte, försök inte ens starta. Skicka in det till proffs. Kostar 10000 för en privatperson, tredubbla för företag.

Om du vill labba själv, prova frystricket men se till att ha den i en tät plastpåse så kondensen när du tar ut den hamnar på utsidan.
 
Re: Labba inte själv

iSolen.se skrev:
...labba själv, prova frystricket men se till att ha den i en tät plastpåse så kondensen när du tar ut den hamnar på utsidan...

Varför skulle "frystricket" fungera bättre än att provköra disken med olika operativsystem?
Av vilken anledning är "frystricket" bra?
 
Jag kanske var otydlig, om man kan riskera datat kan man labba själv och det ofarligaste är att frysa disken.

Att skriva isär disken brukar inte lösa problem, bara ställa till med mer men vad har du att förlora? Det är skoj om inte annat.

Ju mer man provkör ju mer ökar skadan.

Att köra i olika operativsystem hjälper inte det faktum att disken är skadad.
 
Testa med frysen först, om inte det fungerar ta med disken till en PC-verkstad/-butik där dom har koll och kan sin hårdvara, förklara problemet för dom och be dom flytta över disken till en annan enhet, typ pc, och testa den där. Om dom inte får fart på den så överväg att lämna iväg den till en mer avancerad verkstad som kan rädda datat på disken, tyvärr så kostar det en hel del pengar.

Att prova med en annat operativ, uppgraderingar, recovery program mm som du fått tips är troligtvis bara bortkastad tid, då det verkar som om det har blivit något mekaniskt-/styrenhets-fel på disken.

Skickar du in disken på garantijobb så får du utan pardon tillbaka en ny disk och din gamla kasseras.

Torbjörn P
 
Chip skrev:
Varför skulle detta lösa mitt problem? Menar inte att vara otrevlig, men det låter onekligen lite underligt.
Gammalt teknikertrick... metallen kontraherar vilket får hopkörda lager att gå smidigare, och det leder i sin tur till att skivorna wobblar mindre. Har man tur minskar wobblandet tillräckligt mycket för att läshuvudena ska hålla sig i spåren. Fungerar faktiskt hyggligt om det är kajkade lager som är problemet.

Annars kan man rädda mycket med blockvis råkopiering (t.ex. med dd-verktyget i bsd/linux), Använd en blockstorlek på runt 10 MB, och klona över allting till en fräsch disk. Kör man sedan en skivkontroll på den fräscha disken brukar man kunna rädda förvånansvärt mycket, för egen del lyckades jag återställa innehållet på en server där automatiska backupen inte hade fungerat på en månad...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.