Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk = låg hastighet i LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har sedan länge retat mig på att mitt LR i min MBP är så förbaskat trög. Så var den inte när den var ny. Min MBP har 16 GB RAM och en i7-processor och programmet ligger på datorns egen 500 GB SSD. Först nu slår det mig att det kanhända är att jag sen flera år importerar mina bilder till separata hårddiskar, jag är nu inne på min 3:e hårddisk, en mekanisk på 1 TB, har tidigare kört en på 1 och en på 2 TB, samma sak, långsamt. När den var ny importerade jag direkt till datorns hårddisk men det höll ju inte länge.
Dom externa diskarna kopplar jag in till någon av datorns två USB 3-uttag och diskarna har ju numera USB 3 micro-uttag. Just nu tänker jag att datorn ju har två Thunderbolt 2-uttag som jag aldrig använt. Skulle dom ge snabbare dataöverföring?

Det här måste ju vara en standardproblem för alla Macfotografer, hårddiskarna i datorerna är ju aldrig över 1 TB, inte mkt för en fotograf. Själv har jag en pc som bas , en stationär pc med 2 st 4 TB-diskar för lagring. Häromdagen fick jag tillfällig brist på lagringsutrymme också i den och kopplade med USB 3 därför in en separat hårddisk på 1 TB också till den, och vips blev den precis lika trög som min MBP numera alltid är . Alltså -hur jobbar man med externa hårddiskar och behåller hastigheten i LR?

Är det när du jobbar med bilderna (filter, justeringar osv) som det går trögt?
Eller eller är det import/export som går trögt?
Jag både importerar och exporterar allt trådlöst/wifi till och från NASen och 65 megabyte per sekund är ju flashals då, men jag har katalogerna på lokal nvme-disk och märker inget som slöar när jag jobbar med bilderna.

Är det när du jobbar med bilderna (filter, justeringar osv) som det går trögt?
Eller eller är det import/export som går trögt?
Jag både importerar och exporterar allt trådlöst/wifi till och från NASen och 65 megabyte per sekund är ju flashals då, men jag har katalogerna på lokal nvme-disk och märker inget som slöar när jag jobbar med bilderna.
Både och!

@khalad: Har du LR-katalogen på den lokala SSD:n eller på snurrdiskarna?
Jag har tagit för givet att den ligger på datorns hårddisk eftersom programmet ligger där, men hur vet jag det? LR ligger på datorns hårddisk, bilderna importerar jag till de separata diskarna.

...
Alltså -hur jobbar man med externa hårddiskar och behåller hastigheten i LR?
Jag tror inte att det går att "behålla hastigheten" med externa snurrdiskar. Åtminstone inte om du vill ha det lika snabbt som den interna SSD.
Det finns två tabeller i den här testen, som är från 2013 då SSD inte var lika snabbt som idag, och där ser man tydligt skillnaden mellan snurrdisk och SSD ansluten med USB 3.
.

Jag har tagit för givet att den ligger på datorns hårddisk eftersom programmet ligger där, men hur vet jag det? LR ligger på datorns hårddisk, bilderna importerar jag till de separata diskarna.
File-> Open Recent
Då ser du vad katalogen heter, sen är det bara o söka upp den på disken.
Eller så söker du efter *.lrcat så hittar du alla du har.

Ett sätt, är att jobba mot den interna SSDn o när du är klar så lägger du över filerna på den externa.
Sen finns det externa SSDer men det blir givetvis dyrare.

Lättast att hitta var kataloger ligger på disk är att kolla under Redigera > Kataloginställningar

1600377163765.png

Om du letar på *.lrcat lär du hitta alla backuper också - tänk på det.

Du kan välja att i första hand jobba med smarta förhandsvisningar även om den externa disken är ansluten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar