Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk för lagring av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Finns det någon hårddisk med bra utrymme man kan plugga in i kameran och föra över störtenkelt för att sedan fota vidare?

Hellre en 80 GB hårddisk än ett nytt 2GB minneskort liksom.

Tips mottages tacksamt!

Kameran det gäller är en Dynax 5D om det skulle ha betydelse.
 
senaste numret av Kamera & Bild har en artikel om externa bildlagringsenheter.
http://kamerabild.mkf.se/tidningen.asp

Liten och fin eller stor och snabb? (77-82)
Bärbar lagring - Apple iPod 30 Gbyte, Archos Gmini 402 Camcorder, Archos Gmini 500, Creative Zen Vision, Vosonic VP3320, Epson P4000, Compact Drive PD70X, Vosonic VP8350, Smart Disc FlashTrax XT
 
Senast ändrad:
Flaggskepp skrev:
Finns det någon hårddisk med bra utrymme man kan plugga in i kameran och föra över störtenkelt för att sedan fota vidare?

Hellre en 80 GB hårddisk än ett nytt 2GB minneskort liksom.

Tips mottages tacksamt!

Kameran det gäller är en Dynax 5D om det skulle ha betydelse.


PDX70 tror jag den heter som jag köpte till min fru.Den finns paa zebramedia med olika stora haarddiskar.Jag köpte "skalet" sen en lös haardisk paa dustin paa 100 gb, blev billigare en att köpa med monterad haarddisk. Det tog fem min att montera.Den funkar kalas och är snabb.Saknar väl skärm om man vill ha det...
 
Re: Re: Extern hårddisk för lagring av bilder?

brasse Bosse skrev:
PDX70 tror jag den heter som jag köpte till min fru.Den finns paa zebramedia med olika stora haarddiskar.Jag köpte "skalet" sen en lös haardisk paa dustin paa 100 gb, blev billigare en att köpa med monterad haarddisk. Det tog fem min att montera.Den funkar kalas och är snabb.Saknar väl skärm om man vill ha det...

Antar att det är denna du menar? PD70X
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5673

Den har ett intressant pris, när det gäller skärmen så kan man väl titta på bilderna innan man för över dom, så det är nog inget problem för mig :)

Fast det kostar ju att köpa till en hårddisk, får avvakta tills lönen dimper in ;) hehe

Nåt annat bra förslag?
 
Hur fungerar det egentligen? Hur får man över informationen till hårddisken, pluggar man in USB:n/minneskortet och väljer i någon meny?
 
Tydligen så är Hyperdriven och PD70X:en samma mojäng, bara det att Hyperdrive är "rebranded" så att säga, den ser lite snyggare ut också, kanske blir en sån då ;)

Tack för hjälpen!
 
Mellanlagring

Jag använder tre alternativ

En leverantör, Zebra media, säljer en 8 gb CF kort (133 x hastighet), inklusive postförskott, för 2 424:-. Fördelen är att föra vidare bilderna till från den andra CF till någon annan enhet under tiden. Behöver inte heller radera bilderna innan man är säker att överföringen har lyckats.

80 gb (eller större) extern hårdisk. Kräver i praktiken tillgång extern 5 volts strömförsörjining eller USB anslutning. Fördelen är att det går fortare att överföra bilder än till exempel Nikon Coolwalker. En annan betydelsefull fördel är att man kan skicka bilderna vidare direkt från hårddisken utan att överföra bilderna en gång till. En tredje fördel att kunna använda hårddisken som bildbank om man så önskar.

- Föra över bilderna till CD/DVD via Laptop. Fördelen är att man får en säkerhetskopia på köpet.
 
Re: Mellanlagring

tyk skrev:
Jag använder tre alternativ

En leverantör, Zebra media, säljer en 8 gb CF kort (133 x hastighet), inklusive postförskott, för 2 424:-. Fördelen är att föra vidare bilderna till från den andra CF till någon annan enhet under tiden. Behöver inte heller radera bilderna innan man är säker att överföringen har lyckats.

80 gb (eller större) extern hårdisk. Kräver i praktiken tillgång extern 5 volts strömförsörjining eller USB anslutning. Fördelen är att det går fortare att överföra bilder än till exempel Nikon Coolwalker. En annan betydelsefull fördel är att man kan skicka bilderna vidare direkt från hårddisken utan att överföra bilderna en gång till. En tredje fördel att kunna använda hårddisken som bildbank om man så önskar.

- Föra över bilderna till CD/DVD via Laptop. Fördelen är att man får en säkerhetskopia på köpet.

1. Vad har ett 8GB CF kort med detta att göra? Man behöver inte radera bilderna på kortet innan man är säker på att överföringen lyckats till Compctdriven heller.

2. Compactdriven finns med 80GB hårddisk eller större och behöver ingen extern strömförsörjning. Du kan skicka bilderna från den också. Och även använda hårddisken som bildbank. Den är ju en vanlig extern hårddisk när du kopplat in den till din dator.

3. Visst kan det vara bra att ha en Laptop och bränna CD/DVD i den. Men då får man ju ta med sig jättestora grejor istället för en Compactdrive som du kan ha i fickan.
 
Flaggskepp skrev:
Tydligen så är Hyperdriven och PD70X:en samma mojäng, bara det att Hyperdrive är "rebranded" så att säga, den ser lite snyggare ut också, kanske blir en sån då ;)

Tack för hjälpen!

Ja det var det jag fick fram när jag undersökte saken tidigare, Hyperdriven såg helt klart stilrenare ut (hehe) och den är beställd! Beställde en 100GB hårddisk och 4 återuppladdningsbara batterier från annat håll.

Det ska bli spännande att få använda kompaktdisken :) Äntligen slipper man begränsa sitt fotograferande vid sekvensfotografering, härligt!
 
Lars Johnsson skrev:
De är ju faktiskt exakt lika förutom texten på skalet :)

Jo det visste jag när jag valde.. det roliga är att Hyperdriven var nån hundring dyrare, haha ;)

Lite fjompigt då jag inte brukar bry mig om såna petitesser, men hyperdriven var ju såå snygg :p

(noterade att jag lyckades citera mig själv tidigare, ojoj :D)
 
Nexto CF

Vill tipsa om Nexto CF som har funkat kanon för mig på ett antal resor. Det fina är att man kan köpa externa uppladdningsbara batterier modell större om man är iväg längre tid utan möjlighet att ladda. Kör själv med 4 st externa och tillsammans med det inbyggda batteriet räcker det till att fylla upp 100Gb.

Själv köpte jag min från www.jaldigital.com.au. Riktigt bra service samt att de skickar med Fedex utan någon större kostnad. 2 st av de externa batterierna hade fel kontakt så jag mailade och frågade hur vi skulle lösa det. Inom en vecka så hade jag 2 stycken nya med rätt kontakt i lådan.
 
Idag fick jag mitt separata paket ifrån Dustin med batterier och min HD-80 utan hårddisk samt mitt paket från komplett med en 100GB hårddisk.

Öppnade med spänning och började förbereda för att stoppa i min 100-gigare.

Döm min förvåning när jag ser att det redan sitter en hårddisk i! :O

Dustin har skickat 40-gigsvarianten för priset av bara enheten :) Den jag fick kostar 600 kr mer. Jag är skitnöjd ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.