Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

extern hårddisk -behöver råd och hjälp-

Produkter
(logga in för att koppla)

malin thulin

Ny medlem
hej!
Jag skulle vilja ha möjlighet att ladda över bilder från mitt minneskort utan att behöva någon dator. Finns det någon extern hårddisk eller liknande som det går att göra så med? Kameran jag har är en Olympus E-300 som stödjer bland annat PictBridge.

det är nämligen så att jag skall resa till Afrika och fotografera och skulle vilja kunna göra detta och enbart behöva ett eller två minnsekort men trotts det kunna ta fler foton, jag har ingen bärbar dator och undrar därför om någon vet något om detta? om det jag söker finns att få tag på?

vore jättetacksam för svar så fort som möjligt!

tack på förhand

mvh malin
 
tack men

tack snälla men detta var inte riktigt i min prisklass det kanske dock är vad man bör räkna med men ja tar gärna emot fler tipps
 
Jag har en Amitch Travel Disk II. 80 GB disk med kortläsare för de flesta format. Kostar 1900-2000 kr har jag för mig. Säljs bl.a. på Computer City.
 
Den jag länkade till har en rätt stor hårddisk inbyggd, jag köpte min för 1200 o monterade en gammal 20 GB som jag hade liggande. En ny 20 GB kan du köpa för runt 500 kronor, så då skulle det hela gå på ca 1700. För ett par hundringar till får du en 40 GB disk...

Edit: Den har gått ner lite i pris sen jag köpte min, http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3614 knappt 1100 för läsaren och så kan du komplettera med en
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010088022

Så har du hela härligheten för under 1800 inkl moms...
 
Senast ändrad:
Amitechen verkar helt klart prisvärd.

PD70 tömmer 1 GB på 2 minuter (mot nio, men vem har bråttom?) en fördel med PD70 är att den går på vanliga AA-batterier, som du kan få tag i i butiken runt hörnet om du råkar stå utan ström.

PD70 är ruggigt strömsnål också, 50 st 1 GB kort på en laddning påstår man (jag har inte kunnat prova eftersom jag "bara" har 20 GB hårddisk) jämfört med knappt 10 1 GB kort med Amitechen. Om det är viktigt i praktiken är upp till var och en...

Trevlig resa!
 
Jag letar också efter bärbar HD. Finns det någon modell med riktigt bra batteritid???
Amitech som nämns här t ex klarar "bara" ca 10GB överföring på en laddning. Det är väl ok men lite på gränsen för ett stort fotojobb med bara Raw filer. Tips mottages tacksamt.
 
Ahh... Tack KG. Den verkar ju klara väldigt mycket och dessutom med vanliga AA. Perfekt :) Du han visst svara på min fråga innan jag postat den... det var snabbt ;-)
 
Jag har inte direkt testat varken överföringshastighet eller batteritid på min Amitech, men som KG säger så är nog PD'n bättre.

Amitechen laddas för övrigt även via USB-kabeln så man behöver inte ha tillgång till 220V, det räcker med en laptop (med batterier i den förstås då).
 
PD70´n funkar också som snabbladdare för AA-batterier, så den tar ingen plats när jag är ute o reser, den har bara bytt plats med den AA-laddare jag annars kånkade med mej.
 
CompactDrive MD80 ersättare till CompactDrive PD70X

HDFS) (KGS skrev:
En sån här http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3776 t ex. Det finns mängder av modeller med och utan skärmar för granskning. Själv har jag den "gamla" modellen http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3750 som är snabb, enkel och batterisnål...

Compact Drive MD80 börjar levereras i April enligt Zebra Media. Den ser mycket intressant ut. Finns det redan nu några tester på denna nånstans?
 
DViCO TViX Mini C-2000U

Ett annat alternativ som kanske skulle kunna passa är en DViCO TViX Mini C-2000U. Nackdelen är att den behöver tillgång till extern strömkälla och en extern CF-läsare. Kopplingen direkt till en E-300 kamera via USB går långsamt (beror på kamerans begränsning) och dränerar bara kamerans batteri i onödan. Jag saknar även en display, men de tydliga lysdioderna för de olika funktionerna duger gott.

Fördelen är att den läser/kopierar filer via en USB-sladd/CF-kortläsare ruggigt snabbt. En annan fördel är att du kan visa bilder på en TV, om du har tillgång till en sådan. Jag ser denna "PSD" som ett alternativ då man inte släpar med en dator, samt önskar kunna se på bilderna via en TV på kvällarna. Har man bara tillräckligt med minneskort för att klara en dags fotande, så fungerar detta utmärkt, förutsatt att man har tillgång till ström. TViX'en levereras med en 5V strömförsörjning för 110V/230V. Kopplar man den däremot till en dator, så tar den ström genom USB-sladden.

Du kan välja storlek på 2.5" hårddisken att montera i detta skal. Jag handlade min på Webhallen, men funderade även på en CompactDrive PD70X. Jag valde TViX'en, för att jag prioriterade de många multimedia-funktionerna över en PSD optimerad för enbart fotande.

Ref:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.