Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

extern hårddisk - att föra över bilder till utan att gå via en dator? finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

malin thulin

Ny medlem
hej!
Jag skulle vilja ha möjlighet att ladda över bilder från mitt minneskort utan att behöva någon dator. Finns det någon extern hårddisk eller liknande som det går att göra så med? Kameran jag har är en Olympus E-300 som stödjer bland annat PictBridge.

det är nämligen så att jag skall resa till Afrika och fotografera och skulle vilja kunna göra detta och enbart behöva ett eller två minnsekort men trotts det kunna ta fler foton, jag har ingen bärbar dator och undrar därför om någon vet något om detta? om det jag söker finns att få tag på?

vore jättetacksam för svar så fort som möjligt!

tack på förhand

mvh malin
 
jag har en epson p200 som är mkt bra! har en 40GB hårddisk, spelar musik, film, har en enorm skärm med en av de bästa upplösningarna på marknaden.

finns dock vissa negativa saker också.

Den ÄTER ström :(
Den byter namn på alal filer som kommer in i maskinen till epson namn!?!
kostar en del

Men fördelarna är otroligt mkt större än det negativa så på det hela är jag mkt nöjd

ps. den har inbyggs kortläsare också.. du bara stopapr in kortet så sparas det i olika mappar eller hur du nu vill ha det
 
Jag kör själv med en PDX70 .. jag valde den för att jag ville ha en snabb disk samt att jag krävde att den skulle gå på vanliga R14/AA batterier.

Jag är toknöjd... !!
 
Letar efter externt lagringsmedia

Hej!

Jag hakar på den här tråden för jag har i stort sett samma fråga som Malin. Det senaste inlägget här var i februari och det kan ju ha hänt en del sedan dess.

Jag har en Canon Powershot S3 IS. Jag har två minneskort, ett på 1 GB, ett på 2 GB. Båda är SanDisk SecureDigital.

Jag skulle behöva ett externt lagringsmedia att tanka över bilder till på resor utan att behöva använda en dator, så jag söker lite tips. Jag tänker i första hand på en hårddisk.

En fördel vore om den kan drivas med batterier även om jag ofta har tillgång till nätström.
En annan fördel vore om den hade display så att jag kan se bilderna som finns på hårddisken.
Storleken ska vara minst 40 GB, gärna uppåt 100 GB.
Men det viktigaste av allt är driftsäkerheten. Jag har läst om folk som förlorat alla sina bilder vid överföringen till extern hårddisk.

Det spelar ingen större roll för mig om man överför bilderna via USB-kabeln eller om hårddisken har kortläsare.

Jag är tacksam för alla tips och omdömen, både positiva och negativa, från er som har erfarenhet av sådana här hårddiskar. Det finns ju så himla många att välja på.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.