Annons

Extern blixt till kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
Tjena, jag har en Fujifilm F100fd som jag dyker med. Funkar väl rätt OK men att extern blixt på arm behövs känns uppenbart.

Behöver man TTL och hur funkar det isf?
Vad finns det för vettiga blixtar att inhandla och vad behöver de ha för specar i svenska vatten?
 
Hej,

Ja, blixt är en mycket viktig utrustningsdel till UV-foto!

Har för mig att din kamera är en kompaktkamera som därför saknar blixtsko. Därför kan du endast använda en extern blixt som "slav" till kamerans egna interna blixt.

En extern slavblixt triggas av den interna blixten, antingen helt optiskt eller med hjälp av en optisk kabel som sätts på UV-huset precis framför den interna blixten och leder till en sensor på slavblixten.

Med en extern slavblixt så kan du inte använda TTL då slavblixten inte kan få data TTL via synckabel. De flesta slavblixtar har några olika alternativa val av hur kraftfull blixt som ska "fyras av" och det är bara att prova, prova och prova...

Det fins flera märken av vettiga blixtar. Jag känner till följande märken: Epoque, Sea & Sea, Ikelite, Fantasea och Inon.

En bra sajt att kika på olika undervattenshus och blixtar på är www.digideep.com.

Lycka till!
 
Hej, ja det är en kompaktkamera utan blixtsko.
Jag har kollat runt lite och det verkar som att man kan få en sorts TTL genom att blixten lyser ut så länge som interna blixten lyser. Vissa blixtar verkar ha det inbyggt.
Sen finns det även adaptrar men osäker om det blir TTL på F100fd: http://www.heinrichsweikamp.net/blitz/en/

Men hur viktigt är TTL?
Måste man justera blixtinställningarna hela tiden annars?
Man har ju en del annat att fixa med under vattnet ändå.
 
Hej igen,

Nja, den konvertern är, om jag förstår det rätt, till för att göra det möjligt att få äldre ej TTL-kompatibla blixtar att "emulera" TTL.

Jag är tveksam om det går att få tag i en spdan Nikonos TTL-blixt idag och om det skulle vara en tillräckligt god "TTL-tolkare".

Sedan tror jag att de flesta UV-fotografer (inkl mig själv) vill kunna styra blixtstyrkan manuellt. Jag har visserligen TTL-möjlighet och använder det ibland - men minst lika ofta väljer jag att köra i manuellt läge!

Jag ska inte tala om för dig hur du ska tänka, men på något vis käns det som om rätt väg är att gå via slavblixt så länge du har kompaktkamera. Sedan - om du vill "lägga ner rejält mer pengar" och köpa SLR och UV-hus med externa blixtkontakt, kanske gå över till "syncad" blixt.

Jag märkte också att det var betydligt svårare att fota med SLR under vattnet är med "point-and-shoot" - så det kan kanske vara en bra idé att börja med kompakt och slavblixt...

Hälsningar
Eric
 
Tack Eric, tror jag kollar efter en enklare slavblixt.
En nackdel är att det inte finns manuella inställningar i Fujin så bländaren kommer att åka upp och ner...
 
Hm, du kanske skulle lägga lite pengar på att byta kamera då. Det brukar vara ganska bra att kunna ha manuellt läge och gärna manuel vitbalans också...
 
S-TTL

Det går utmärkt att få TTL med din kamera. INON D-2000 är en fiberoptiskt styrd blixt som ger TTL (full blixtautomatik styrd av kameran) genom att den exakt härmar kamerans interna blixt. Blixten fungerar med nästan alla kompakta digitalkameror. D-2000s har gjorts lite billigare genom att man tagit bort fokusbelysningen och extern automatik. Z-240 är något starkare och har även en elektrisk Nikonoskontakt. Sea & Sea YS-110 fungerar på samma sätt som INON Z-240. Båda dessa blixtar har även helt manuellt läge, extern automatik och exponeringskompensation. Väljer du en modell som också har elektrisk anslutning är du framtidssäkrad om du går över till en D-SLR.
Jag använder 2 st D-2000 med en Fujifilm F31 (och en Olympus C-8080) och det funkar utmärkt.
http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/uv-foto/uv-foto5.html
 
Med Olympus C-8080 kör jag nästan alltid manuellt inställd bländare och slutare men autofokus och TTL blixt. Fujifilm F31 har inte helt manuella inställningar. Så med den använder jag bländarprioritet för makrobilder och slutarprioritet för vidvinkelbilder. Det finns exponeringskompensation men den har jag aldrig fått att funka speciellt bra. Brukar istället använda blixtarnas kompensationsmöjlighet och ställer ofta ett helt steg minus. Det funkar märkligt nog utan elektrisk anslutning. Blixten tänds helt enkelt lite senare än kamerans blixt. Vrider man åt plushållet istället så brinner den lite längre än kamerans blixt.
Du kan även kör INON D-2000 manuellt fast kameran tror att det är TTL. D-2000 ger då en extrastark förblixt vilket gör att kamerans huvudblixt blir svagare och man spar batteri. Man behöver ju endast den interna blixten för att trigga den externa som är ställd manuellt. Så du kan alltså få till även detta med din FujiFilm kamera.
När du väljer makroprogrammet väljer kameran automatiskt minsta bländaren. Det ger en överlag lätt oskarp bild pga att den lilla bländaröppningen blir en del av optiken. Du undviker detta genom att köra makroprogrammet ihop med bländarprioritet. Då kan du välja vilken bländare du vill ha.
 
hrspicar skrev:

När du väljer makroprogrammet väljer kameran automatiskt minsta bländaren. Det ger en överlag lätt oskarp bild pga att den lilla bländaröppningen blir en del av optiken. Du undviker detta genom att köra makroprogrammet ihop med bländarprioritet. Då kan du välja vilken bländare du vill ha.
Glöm ovanstående. Din kamera har ju inte den inställningsmöjligheten.
 
Hmm, exponeringskompensationen på Fujin funkar mycket riktigt inte för blixtbilder.

Kan man få tag i de här blixtarna begagnat tro? Var bör jag kolla?
 
Hmm, exponeringskompensationen på Fujin funkar mycket riktigt inte för blixtbilder.

Kan man få tag i de här blixtarna begagnat tro? Var bör jag kolla?

Jag tror chansen att hitta INON D-2000 eller dess syskon begagnade är obefintlig. De är helt enkelt så bra och användbara till annat att ingen säljer dem. Sea & Sea blixten är så ny att du knappast kan hitta den begagnad.

Mycket av min utrustning har jag köpt från Manfred Werner på www.unterwasserkamera.at Han har ett enormt sortiment, är kunnig och har bra priser och talar och skriver engelska.

Billigaste lösningen för dig är D-2000s. Den har ingen fokusbelysning och inte extern automatik men S-TTL och manuella inställningar. Den kostar 359 Euro. Men självklart tillkommer fiberoptik, batterier och laddare samt någon blixtarm. Så det springer iväg en del. Om du går denna väg föreslår jag att du köper en dubbel blixtarm så att du kan placera en lampa på den andra. Om du har råd bör du välja Z-240 typ 3. Den kan du använda även med Nikons kameror och ansluta elektriskt. Då är du helt framtidssäkrad.

Din kamera har få manuella inställningar men jag tror du delvis kan komma runt det genom att experimentera med de olika programmen. Landskapsprogrammet ger tex liten bländare, porträtt stor bländare.

En budgetlösning för dyk i tropiska vatten är att du struntar i blixt och istället köper ett Magic Filter (röd-orange) och gör manuell vitbalans. Du kan komma väldigt långt på det sättet. http://www.magic-filters.com
 
Dina konkreta råd är verkligen toppen Hans!

Om man vill ha en riktig budgetblixt, har du några förslag där också?
 
Någon föreslog en billig enkel slavblixt. Problemet med en sådan är att moderna kameror oftast använder förblixtar, speciellt kompaktkameror. Detta kommer att göra att en slavblixten slår av för tidigt innan själva bilden tas och även om den även slår av samtidigt som huvudblixten så kommer den antagligen inte slå med full styrka, den kommer inte hinna ladda upp sig. En annan sak du bör tänka på om du väljer att köpa en begagnad äldre blixt är att de kan ha problem med NiMh batterier då dessa kan leda till en explosion(!).
Inon-blixten som föreslogs har jag läst mycket bra om, den verkar riktigt smart tycker jag.
 
Någon föreslog en billig enkel slavblixt. Problemet med en sådan är att moderna kameror oftast använder förblixtar, speciellt kompaktkameror. Detta kommer att göra att en slavblixten slår av för tidigt innan själva bilden tas och även om den även slår av samtidigt som huvudblixten så kommer den antagligen inte slå med full styrka, den kommer inte hinna ladda upp sig. En annan sak du bör tänka på om du väljer att köpa en begagnad äldre blixt är att de kan ha problem med NiMh batterier då dessa kan leda till en explosion(!).
Inon-blixten som föreslogs har jag läst mycket bra om, den verkar riktigt smart tycker jag.

Det finns slavblixtar som kan ställas så att de tar hänsyn till "preflash". Exempelvis Ikelites DS-50.
 
Hmm, vid närmare granskning av specarna så var den visst inte så kraftfull som jag trodde. Ledtalet stod ju i "feet" inte i "meter". Hehe, annars hade den varit smått otrolig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.