Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt och 300D i TV-läget

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Hej

Jag har en 300D och blixten Speedlite 420ex.

Härom dagen tänkte försöka vara lite kreativ och fotografera i TV-läget med lite längre tid + blixt för att få till lite rörelse i bilden.

Det var mitt på dagen och solen sken, jag var inomhus.

Finns det då någon inställning i kameran - som jag har missat - där man tvingar blixten till att fyras av?
Som det var nu blev det ingen blixt och den där effekten jag strävade efter uteblev ju då så klart.
Rummet var väldigt ljust, men jag ville ju ha blixt i alla fall.

Jag har letat i instruktionsboken till kameran och försökt hitta om det finns olika inställningar för blixt, men jag hittar ingenting.

Om du har någon idé om vad jag kan göra - förklara enkelt för en nybörjare som jag.

Tack

/Catarina
 
Finns det verkligen ingen som kan förklara för mej hur 300D fungerar tillsammans med extern blixt?

Snälla?

/Catarina
 
Så vitt jag kan förstå ska det väl inte vara annat än dra på blixten. Men kolla så du inte använder snabbare slutartid än vad blixten klarar. Men du ville väl ha lång slutartid så jag förstår inte riktigt varför den inte ville lösa ut. Gör den det om det är mörkt? (med samma tider)
 
Javisst, blixten löser ut på samma tider om det är mörkt. Jag har till exempel fotograferat på scen ett par gånger - och då har jag (som jag själv tycker) fått ganska roliga effekter med lång tid och blixt.

mvh Catarina
 
Ett ögonblick ska jag testa.

Grundregeln är att inte använda kortare slutartider än 1/200 som är kortaste synktiden.

Jag brukar köra kameran i M när jag har blixt, därför att då kan jag ställa in så att bakrunden/omgivningen får önskad exponering och låter sedan blixten exponera huvudmotivet rätt. Blixten körs i E-TTL-läget, så den automiskt doserar ljus rätt för huvudmotivet.

Exponeringskompensation om sådan behövs för blixtljuset fås antigen genom att blixten har denna funktion/eller manuellt kan ställas på lämplig dosering, eller med hjälp av kamerans knapp för blixtljuskomensering. För 300D fås denna funktionmed hjälp av det ryska hacket.
 
Jag funderade just på hur lång tid det skulle ta innan det "ryska hacket" kom på tal.

Finns det verkligen ingen inställning i kameran som jag har missat?
Borde inte blixten lösa ut när jag har den på?

När man till exempel fotograferar utomhus på sommaren och vill ha en upplättningsblixt - då fungerar det ju.

/Catarina
 
camag skrev:
Jag funderade just på hur lång tid det skulle ta innan det "ryska hacket" kom på tal.

Finns det verkligen ingen inställning i kameran som jag har missat?
Borde inte blixten lösa ut när jag har den på?

När man till exempel fotograferar utomhus på sommaren och vill ha en upplättningsblixt - då fungerar det ju.

/Catarina

Harkel...

Jag kan då inte leva utan det ryska hacket....


Jag har nu testat min 300D i Tv-läget tillsammans med en Sigma EF500 DG super och komemr fram till att blixten löser ut på alla slutartider ned till 1/200 s. Stälelr jag en kortare och sedan startar blixten ställer sig kameran i 1/200 automatiskt.
 
Märkligt - för jag ville ju inte ha kort tid - utan lång - och då borde det ju inte vara några problem?

Kan det vara på grund av att du testar nu på kvällen när det är mörkt - och att kameran då begriper att den skall använda sig av blixten?

/Catarina
 
camag skrev:
Märkligt - för jag ville ju inte ha kort tid - utan lång - och då borde det ju inte vara några problem?

Kan det vara på grund av att du testar nu på kvällen när det är mörkt - och att kameran då begriper att den skall använda sig av blixten?

/Catarina

Jag riktade hela paketet in i en lampa för säkerhetskull och höjde ISO-talet för att simulera högsommar med strålande sol.

Har du knappar på blixten som kan ställas i läge som AUTO-1/16-1/1-0-Off
 
camag skrev:
Roland,
Nej, på blixten finns i princip inga inställningar:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/blixtar/420ex.php

Det är nog i kameran det skall göras - om det går - utan det ryska hacket...
*fnissar*

/Catarina

Min blixt behöver batterier för att fungera och det fick jag köpa extra till Sigman. Följde det med batterier till blixten...


Tycker som du att med kameran i Tv på slutartid <= 1/200 så ska blixten lösa ut, givet att blixten är påslagen och den och kameran har fattat att de är ett i hopkopplat par.

Har du provat blixten i P, Av och M?

Ingen indikator på blixten som visar att den är klar?

Låter det om blixten när du startar den, laddningssus och motorn som ändrar reflektorn i takt med att du byter brännvidd på objektivet?
 
Näpp, inga batterier följde med - det fick jag handla själv.

Jag har inte prövat i andra lägen än P och TV. Jag använder ärligt talat inte dom andra lägena.

Ja, det låter om blixten och röda lampan, som säger att den är klar, lyser så fint på baksidan.
Och den hänger med fint när jag byter brännvidd.

Kan det ändå vara så att kameran och blixten inte samarbetar som dom skall?

/Catarina
 
1. Kontrollera att blixten omkoplare för "SLAVE" står i läge "OFF".

2. Kontrollera att det står "E-TTL" i displayen.

3. Kontrollera att kontrollampan har har rätt färg.
 
Slaveomkopplaren står på OFF.

Finns ingen display.

Kontrollampan lyser rött som den skall. Brevid finns en lampa som skall lysa grönt när blixten har räckt till - och den lyser grönt när den skall.

/Catarina
 
Kamerans felsökningssidor var ju ganska korta, nu skall jag kolla blixtens, vänta lite...

sååå...

nu har jag läst det också, det var ganska enkla och självklara saker det också - typ sitter batterierna åt fel håll?

Allt som stod där är sådant som jag redan kollat och som är självklara saker.

Kanske borde jag låta kolla blixten. Den är inte mer än ett halvår gammal.

Om ingen har ett tips på vad det kan vara annars som gör att den inte löser ut i dagsljus???

/Catarina
 
Senast ändrad:
camag skrev:
Om ingen har ett tips på vad det kan vara annars som gör att den inte löser ut i dagsljus???

/Catarina

Har inte råkat ut för ditt problem med 300D och blixten 420ex, eftersom jag inte har det paketet. Och jag utgår från att det är en EX-blixt du har, och inte en EZ-blixt som inte kommunicerar med kameran.
En 300D har ju en inbyggd blixt, där väl inställningarna påverkar den externa blixten. Har du rödaögon-reduktion aktiverad på kamerans inbyggda blixt? En kamera med reduktionen inkopplad tar längre tid på sig för att lösa ut. Den fördröjningen hänger kvar även om en extern blixt sitter på, tycker jag mig ha märkt från en av mina analoga EOS-kameror.
 
Jag vill tacka er som försökt hjälpa mej med mitt "problem" samtidigt som jag vill fråga:

Finns det ingen mer som har några idéer om varför blixten inte löser ut i dagsljus?
Är det helt som det skall, eller har jag gjort något fel, det är frågan.

/Catarina
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.