Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern bildskärm till laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Eskapism

Medlem
Hej gör här med ett försök att använda forumet=P
Jag har en laptop (Acer Aspire 5100) och skulle behöva en bildskärm lämpad för fotoredigering. Datorn har endast VGA (D-Sub) ut, men det går ju att "konvertera" till DVI så det borde väl inte vara något större problem?!
Har bland annat läst igenom nedanstående tråd men blev trots det inte så mycket klokare...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=61178
...mer än att man bör välja en skärm med IPS-panel.

Har bland annat tittat på Apple Cinema Display 20" men hört att den inte går att hårdvarukalibrera, vad innebär det i praktiken? Har för ett år sedan köpt en Pantone HUEY Pro hårdvarukalibrator som fungerar fint på min sambos skärmar (22" TN-paneler) även om dessa har mycket backlightbleeding och inte har särskilt bra kontrast.

Vad behöver jag mer tänka på/veta? Har ni några förslag?
Tänkte mig i en prisklass med maxtak på 6000:- och 19"-22" widescreen.
Ge gärna tips med länkar.
=)
 
Tack för tipset, det låter mycket intressant. Skulle inte vara fel med en ny kalibrerare heller. Mjukvaran till HUEY Pro är värdelös.
Hur förhåller sig "Spyder 3 PRO" jämför med "Gretag Macbeth Eye-One Display II" och "Spyder 3 Elite"?

Finns det några andra skärmar som kan vara värt att titta på? Någon mindre eller något annat märke? Vad är skillnaden mellan en VA-panel och en IPS-panel? =D
 
Tycker Apple's Cinema skärmar är lite föråldrade, kommer väl med en uppgradering snart.

http://www.dustin.se/pd_5010145539.aspx

Det här tycker jag verkar grymt prisvärt iallafall.
Har exakt en sådan (och X-Rite i1 Display (samma som Gretag Macbeth Eye-One Display II) för kalibrering).
Ingen riktig proffskärm.
Men den har bra prestanda för sitt pris.
Inte minst det faktum att den klarar hela 92% av AdobeRGB, samt att kontrast och svartpunkt är riktigt bra.

Den har dessutom ingång för både DVI och D-sub

Kan verkligen rekomendera den.

/Daniel.
 
Apples nya skärm är snygg, men:
  • Den är en s.k. glossy skärm (allt och hans moster speglas i den)
  • Den saknar alla normala anslutningsmöjligheter utan användande av adapter
  • Den har inga som helst inställningsmöjligheter direkt på skärmen

Kalibreringsmöjligheterna på den här skärmen är alltså ungefär desamma som på vilken laptop som helst (alla inställningar görs via datorn). Panelmässigt ser det på specarna ut att vara en S-PVA, som förmodligen är likadan som i någon Dell, Samsung, Eizo eller annat, men utan inställningsmöjligheter.

Eizos skärmar må te sig lite mossiga utseendemässigt, men de är jäkligt bra på att visa bilder :)

/afe (som köpte en billig S2431W på Eizos webbshop)
 
Dells tekniska specar för den där skärmen är lite luddiga.
Får det bestämmda intrycket av att Eizon är bättre i färgåtergivning.
Dellen skall klara 110%, men det verkar vara uträknat ifrån att den genomsnittliga skärmen klarar 72%.

Dessutom anger Dell att panelen är VA.
Frågan är exakt vilken typ av VA?
Eizon har S-PVA, vilket är bättre än de flesta andra VA-typer.

Mer om paneltyper finns här:
http://lcdresource.com/mambo/tools/matrix-of-all-matrices.htm

/Daniel.
 
Jag har nu, efter att läst en massa recensioner, köpt mig en skärm och det slutade med att det blev en Eizo 2231 samt en kalibrerare, Spider Elite 3 och är mycket nöjd med resultatet hittills.
Håller på att läsa in mig på alla inställningsmöjligheter m.m
 
Grymt val å grattis! Kan bara tänka mig skillnaden mellan en laptop skärm å en rejäl 22 tummare med fin fin färgåtergivning, men laptopen får för egen del tjänstgöra för mig ett tag till.

Blev det den svarta eller grå modellen?

Hur känns finishen osv på skärmen är den snygg i verkligheten?:)
 
Har exakt en sådan (och X-Rite i1 Display (samma som Gretag Macbeth Eye-One Display II) för kalibrering).
Ingen riktig proffskärm.
Men den har bra prestanda för sitt pris.
Inte minst det faktum att den klarar hela 92% av AdobeRGB, samt att kontrast och svartpunkt är riktigt bra.

Den har dessutom ingång för både DVI och D-sub

Kan verkligen rekomendera den.

/Daniel.

Är också intresserad av en ny skärm lämplig för bildbehandling och möjlig att ansluta både till en pc och en Macbook Pro.
Om jag sträcker mig till 12 000, vad finns då som du rekommenderar?
 
Är också intresserad av en ny skärm lämplig för bildbehandling och möjlig att ansluta både till en pc och en Macbook Pro.
Om jag sträcker mig till 12 000, vad finns då som du rekommenderar?

Jag har inte så bra koll på skärmar i just den prisklassen.
Men den här är klart vettig:
http://www.dustin.se/pd_5010168563.aspx

S-IPS panel (en av de bättre paneltyperna).
Har dessustom DVI-I, vilket gör att du med en adapter för ca. 100:- kan koppla in den på en dator som har vanlig D-sub (VGA) utgång.
 
Grymt val å grattis! Kan bara tänka mig skillnaden mellan en laptop skärm å en rejäl 22 tummare med fin fin färgåtergivning, men laptopen får för egen del tjänstgöra för mig ett tag till.

Blev det den svarta eller grå modellen?

Hur känns finishen osv på skärmen är den snygg i verkligheten?:)

Det var som att sätta på sig glasögon för första gången om man har ett stort synfel;) Det blev den gråa för min del (Dustin hade ne kampanj där den var 1000:- billigare i grått), men en sak är då säker det är INTE designen man betalar för! Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att det var en gammal skärm. Men det är väl insidan som räknas i slutändan? Ett annat plus är att skärmen går att höja/sänka och vinkla åt alla möjliga håll - väldigt ergonomiskt.
Klar att rekommendera!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.