Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern Batteripack

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Om man önskar mycket ström så kan ett litet motorcykelbatteri vara ett alternativ.
Jag har för mig att de är på 6V.

Batteriet ska vara helkapslade, alltså inte MC batteri. Syran rinner ut med div. frätskador. Man har oftast batt. laddare hemma om inte så se till att köpa 6-12V-s typen. Man ska ta reda på laddninstiden. Beror på hur mycket laddaren ger mA/Ah och hur mycket tid batteriet behöver till fulladdning.
 
Alldeles oavsett elläran är detta intrerssant med tanke på vad externa batteripackar kostar. Men var får man tag på info om rätt kontakt och polaritet ?
 
Finns 6v-batterier

Det finns 6-voltsbatterier av både brunstenstyp och alkaliska som är till för ficklampor av kraftigare typ. Storlek ca 5x5x12 cm. Dessa kostar runt 100-lappen och håller ganska länge jämfört med ett 2cr5 på 6v. Använde själv till EOS 100. Plockade bara sönder ett 2cr5 och behöll plasthöljet och lödde dit två trådar under kontaktytorna. Batteriluckan till kameran gick att stänga trots att kablaget låg vid sidan, fast det gäller att inte ha för tjocka kablar då. Jag använde kitet då det var kallt ute och förvarade batteriet i fickan.
 
På Clas Ohlson finns helkapslade blybatterier alltså uppladdninsbara. Kanonbra håller långt.

Angående om EOS 100. Jag frågade hos Expert hur länge håller ett original batteri. Han sa 20-25 rullar. Jag har aldrig varit med om mer än 3-5 rullar, beroende av blixtanvändning.
 

Bilagor

  • batteri.jpg
    batteri.jpg
    25.7 KB · Visningar: 650
Jag vet inte hur det är med blixtar, men när jag byggde ett batteripack till min Olympus 2100 kamera så visade det sig att jag behövde 6 st 1.2v (= 7.2v) batterier för att bara starta kameran. Och att zooma gjorde ibland så att kameran stängdes av för att den inte fick tillräckligt med ström.

Varför vet jag inte.

Hade jag gjort om det idag hade jag bara tagit ett 7.2v Li-Ion-batteri + tillhörande laddare och kallat det en dag.
 
Tänk på att batterispänningen anges UTAN belastning, med belastning sjunker spänningen. Eftersom uppladdningsbara batterier tål högre strömuttag så kan t ex redan 4x1,2 V (=4,8 V utan last) i ett blixtaggregat ge kortare uppladdningstider än 4x1,5 V (=6 V utan last) med vanliga batterier. Gör man nu ett eget parallellkopplat batteripack, (och kanske t o m använder FEM 1,2 V accar i varje "bank" i det vällovliga syftet att få 6 V) så kan den verkliga spänningen vid belastning bli avsevärt högre än apparaten är konstruerad för.
Förmodligen tål den det, men en viss försiktighet kan vara på sin plats.
 
J.R skrev:
På Clas Ohlson finns helkapslade blybatterier alltså uppladdninsbara. Kanonbra håller långt.

Angående om EOS 100. Jag frågade hos Expert hur länge håller ett original batteri. Han sa 20-25 rullar. Jag har aldrig varit med om mer än 3-5 rullar, beroende av blixtanvändning.

Alltså jag vet inte hur du lyckas med det.
Jag har en Nikon F80 med original batteripack, och jag fotar en massa, med och utan blixt. Kör autofokus och tar definitivt mer än 3-5 rullar.
Utan batteripacket vet jag att jag tog runt 25 rullar innan det var dags för batteribyte.
 
Lämpligen så seriekopplar du ett gäng batterier tills du får önskad spänning, sedan parallellkopplas detta med det batteri-kit som sitter i blixten.
 
Väcker liv i en gammal diskussion. Den var både kul och trevlig .

Hur har det gått för Er?

Själv så har jag mina aggregat kopplade till externa batterier , när det är kallt ute eller jag inte kan stänga av dem under några timmar.

Jag har gjort på enklaste sätt. 5 st 1,2 V accar på 4000 mA seriekopplade och hoptejpade. På aggregaten sitter det en honkontakt och på kabeln en hane. Passar därför till alla min blixtar, samt till laddkabeln. Laddar med ca 400 mA under timme.
 
janne ö skrev:
Väcker liv i en gammal diskussion. Den var både kul och trevlig .

Hur har det gått för Er?

Själv så har jag mina aggregat kopplade till externa batterier , när det är kallt ute eller jag inte kan stänga av dem under några timmar.

Jag har gjort på enklaste sätt. 5 st 1,2 V accar på 4000 mA seriekopplade och hoptejpade. På aggregaten sitter det en honkontakt och på kabeln en hane. Passar därför till alla min blixtar, samt till laddkabeln. Laddar med ca 400 mA under timme.

Hmmmmmm.......
Om ditt batteripack är helt slutkört och du laddar det med ca 400mA under en timme så har du inte mer än 400mA i packet, för att få full styrka på packet så måste du nog ladda med 400 mA i minst 16 timmar, förmågan att ta emot ström minskar ju fullare accumulatorn blir.
 
KanonCanon skrev:
Fel! Johan cyklar på rätt väg! :)

Paralellkoppling = dubbel spänning!
Seriekoppling = samma spänning men kraftigare ström

Gör nu ett praktiskt test:

Två 1,5 V batterier av fabrikat Tudor används.

Spänningen mäts upp med voltmeter på vardera batteriet och de visar nu 1,5V vardera.

Batterierna seriekiopplas nu och de seriekopplade batterierna, dvs batteri etts pluspol mot batteri tvås minspol. Voltmetern kopplas till batteri etts minuspol och batteri tvås plus pol. avläser resultatet till 3,0 V

Jag gör nu om provet men med batterierna parallellkopplade genom att respektive batteris plus pol sammanlöds och likaså batteriernas minuspoler. Voltmetern kopplas nu till de ihoplödda polerna och visar 1,5V.


Med två batterier som är sammankopplade parallellt kommer batterikapaciteten att fördublas, då energi finns i två batterier istället för ett som ska avges vid samma spänning och strömstyrka.
 
Om ditt batteripack är helt slutkört

Smirre, du har helt rätt. laddaren har jag byggt själv och den kan jag koppla om mellan låg och högladdning. Låg ström = 400 mA under 15 -16 timmar men hög ger 4000mA och laddas under en timme. Jag tittade på den och läste fort men fel. Tack.

Ni som byggde om era aggregat, Hur gick det?
 
Det här var ju en intressant tråd.

Men jag är inte så pigg på att löda på kablar inuti blixtens batteri-utrymme. Vissa bygger ju adapters av plastcylindrar för att få anslutning i batteri-utrymmet.

Jag skulle dock vilja använda ström-kontakten på mina Nikon-blixtars framsida.

Vet någon var man billigast får tag i kontakten till Nikon-blixtarna och vilka poler som skall anslutas + / - till ett 6V batteri?


Fake-Batteries:
FabFakes.gif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.