Advertisement
ANNONS
Annons

Extender till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

jennyt

Medlem
Hej!

Jag är inne på att köpa en extender till min Canon 7D, är det någonting speciellt jag behöver veta? Vet egentligen ingenting förutom att jag får en längre brännvidd. Men jag tror jag läst nånstans att bildkvalitén inte försämras av extendern, snarare tvärt om? Hur är det med t ex autofokus, funkar det med extendern?

Okej, bra att veta!

Någon som vet om det är fler objektiv som inte är kompatibla med extendern?

Canons 1.4 funkar bra till 100-400. Däremot för du ingen autofokus på bländare 8 med 7D. Det går att tejpa kontakter och få igång det men det blir inget bra enligt mig. Jag lade ner detta och tog upp det med 5D III.
Hur det är med andra märken är jag osäker på men Kenko har jag fått för mig fungerar med de flesta objkektiv.

Kollade upp Kenko och har läst lite, verkar som ett mycket säkrare kort än Canon i fråga om AF.

Vad är det för skillnad på Kenko Konverter 2x Teleplus MC7 AF och Kenko PRO DIGITAL 300 2.0X DGX?

För makro så behöver man exempelvis en mellanring mellan extendern och objektivet (i mobilbilden nedan syns en 2x och ett 100mm).

pjemy5xf.jpg

Om du använder tyngre objektiv, tänk på innehållet i denna tråd från några dagar sedan: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=152587

7D + 100-400 + tc1,4II funkar att koppla ihop fysiskt och elektroniskt, men AF funkar bara i Live view. Inget jag rekommenderar dock, bättre att beskära istället. Vill man ändå använda det så dra ner bländaren ytterligare något/några steg för hyfsad skärpa och använd live view parallellt med IS och ställ fokus manuellt.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.