Annons

"Expressen eller Aftonbladet"

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Jag känner mig som Gösta Ekman i denna berömda scen.
Nu gäller det vad skall jag?

- Canon G3
- Olympus 5050

Som jag ser det är produkterna likvärdiga. Efter att nyss läst Foto som testat Canon G3 med resultat Topp.
Vad väljer panelen
Tack på förhand

Olympus 5050.

Vad man får: En mer avancerad kamera, en megapixel mer, ljusare lins.

Det som gör att jag skulle totalundvika G3:an är dess intressanta designfel: Tittar man i sökaren så blockeras bilden av objektivet. Smart, va?

Inte en chans att jag hade ens tänkt på en G3:a om man har att välja mellan en 5050 och något annat.

Hej

G3 topklassad trots en fördröjning på 1 sek efter avtrycket....? detta gemensamt med G2 som man ibland undrade om den hade lagt av helt o hållet. G2 presterade jättebra då allt stämde.. men var ljuset sämre, lite rörelse, högre iso, blixt.. då blev resultatet sämre, direkt dåligt i många fall.

Köp en begagnad E10, en mycket bättre kamera trots vissa uppenbara brister men kapabel att ge dig resultat väsenligen bättre än G3.

Nu får jag väl ducka för alla upprörda G1,G2 & G3 anhängare.

Med vänlig hälsning
Johan

Vanligvis är jag emot E-serien, men i det här fallet skulle en begagnad E-10 inte vara helt dåligt. Du får en SUPERB DSLR-kopia (meaning att man inte kommer att ha ett riktigt DSLR där man kan byta objektiv) men med zoom- och fokuseringsringar och fett med kontroll över bilden är den definitivt inget att skratta åt.

Som konsumentkamera är den top of the line. Det enda man skulle kunna klaga på, iaf när det gäller E-20:n, är dess extremt långsamma skrivtider. Men skjuter man i jpg ska det inte vara något större problem.

Får du tag på en E-10 (eller en E-20) för ungefär så mycket cash du tänkte ge för den skitta G3:an så kan du lätt spendera de pengarna på Olympusen utan dåligt samvete.

Canon gör inte skitkameror, vanligtvis, men just G3:an är ett stort, dyrt misstag.

Btw: Jag har aldrig använt mig av en G3:a, 5050 eller E-10/E-20. Jag har läst recensioner och pusslat ihop pusselbitarna själv. Jag har smakat på en 4040 och kan lätt tänka mig hur en 5050 är.
Mina kamerabehov sträcker sig nu till Canon D60/1DS-klassen, så det är varför jag tänker som jag tänker.

Olympus 5050 fördelar/nackdel mot Canon G3 som jag ser det.

+Bättre design
+Flera minneskort
-kortare zoom
-sämre dispay

hugget som stucket, men...

...om du planerar att köpa till en riktig blixt finns det möjligen ett skäl att välja Canon. Då kan du även använda blixten till en framtida digital systemkamera. Vem vet, om ett par år kan det kanske bli aktuellt?

Re: hugget som stucket, men...

gors skrev:
...om du planerar att köpa till en riktig blixt finns det möjligen ett skäl att välja Canon.

Jag kan nästan ingenting om blixtar.

Vad skulle hindra en från att använda en "riktig" blixt på en 5050? Den har väl en hotshoe den också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar