Advertisement

Annons

Expotera från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Boxy

Aktiv medlem
Jag vill exportera en massa bilder från Lightroom till en HTPC och skala ner alla till 720 pixlars höjd för snabbare bläddring på datorn. Så långt inga problem.

Men hur behåller jag mappstrukturen?

2000
2000-01-01
2000-01-02
osv

2001
2001-01-01
...

Får alla bilder i samma mapp nu.

Men hur behåller jag mappstrukturen?

Vad jag vet finns det inte något direkt stöd för detta i Lightroom. Det går dock att ordna:

Jag har löst det så att i exporten välja "Same Folder as Original". Under file naming väljer jag "Custom Name - original file number" och som custom text "FromRAW" (eller FromJPG om det är JPG bilder).

Efter exporten kör jag följande kommando.

ROBOCOPY E:\Bilder\Original E:\Bilder\Kopior /IF FROM*.JPG /S /MOV

Detta kommer att flytta alla JPG bilder som börjar på "FROM" från originalmappen till en kopie mapp och behålla strukturen.

Jag har lagt kommandot i en BAT-fil som ligger i Lightrooms export actions folder och då kan jag välja den i "post-processing" i export dialogrutan så sker allt helt automatiskt.

OBS!
- Det funkar bara i Vista
- Det förutstätter att inga orignalfiler börjar på "FROM"

Självfallet kan du modifiera om du vill döpa dina filer annorlunda, huvudsaken är att du har koll på vad du gör! :)

Ett fuskhack som jag brukar använda är att början på det exporterade filnamnet består av mappnamnet.

Ex på filnamn:
20080729 - Rayon i Vålberg, Deje bruk - H7291905.jpg

Jag följde länkarna men fick något felmeddelande.

Nåväl, för min del funkar ju lösningen med ROBOCOPY till 100%, det ligger ju också som en export action så jag har i alla fall inget behov av något mer.

Det var inte att leka med det felmeddelandet! Nåväl, det kommer väl upp vad det lider, har mailat programmeraren.

Ja det borde ju funka och vill man inte det så borde det väl gå att göra en kombination av XCOPY och DEL med rätt växlar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar