Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera till viss storlek från LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
I Lightroom går det ju att kryssa i "begränsa filstorlekstorlek till" och så väler man t ex 800 K för att dom ska få plats på Fotosidan. Ibland händer det dock att visa bilder inte går att exportera till den storlek jag valt. Rätt jobbigt om man exporterat många filer samtidigt och så har vissa inte kommit med å så får man sitta och leta upp dom en och en och hitta på en annan storlek (t ex 750K) tills det funkar. Vad har jag missat eller ska det vara så här?

Nej, jag fattar det som att man bara behöver bry sig om det ena och LR sköter resten. Men det kanske är det jag gör fel?

När jag skall lägga upp något här, så brukar jag sätta dimensionerna till 1024*1024
Kvalitet till 80%, samt naturligtvis använda sRGB.
Ovanpå detta så använder jag exportmodulens inställning för maximal skärpa för skärm.

Har sparat detta som en "förinställning".
Storleksmässigt så är det ingen som helst risk att ovanstående blir för stort i antal KB.
Dessutom så får du ut en bra bildkvalité.

/D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar