Annons

Exportera metadata i Bridge till ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik75

Medlem
Om jag taggar mina bilder i Bridge CS3 (med egna Keywords dvs), lägger sig den informationen då direkt i fotofilen eller i en separat fil (XML)? D v s finns det någon extern fil jag måste exportera om jag vill ha med informationen då jag lägger över mina bilder i en ny dator och använder en annan CS3 (eller CS4)?

Är den metadata jag själv lägger in endast användbar i Adobes program eller skulle det vara möjligt att exportera denna till annan programvara? Svårt att tänka sig att Adobe och PS skulle hamna på efterkälken men förr eller senare händer det och då är det ju lite trist om man lagt ned mycket arbete till ingen nytta.
 
Senast ändrad:
Keywords är itne Adobespecifikt utan kan hanteras av flera bildvisningsprogram. Det är klokt att tagga upp sina bilder med keywords och fotografinformation.

Själv använder jag Lightroom för att tagga bilder. Där måste man dock aktivt skriva ner informationen. Tror att keywords sparas automatiskt i bridge i CS3.


Metadata, tex keywords finns inbäddat i filen eller i en "sidecar" fil som får ändelsen .XMP.

Kameraspecifika RAW-filer, tex (.CR2 för Canon) får en separat XMP fil. Konerterar du till det generella .DNG formatet bäddas XMP-filen in.

Alltså, ta med eventuella XMP filer och se till att data skrivs ner till filen.

/Lotta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.