Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Export av JPEG i Lightroom 2.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Enrique Ros

Medlem
Hej ! Jag har problem att exportera mina filer ut ur LT som JPEG. Bilderna får ändelsen",jpg" istället för ".jpg". Dvs ett komma istället för en punkt. Har någon ett botemedel på detta?

MVH

Enrique
 
Har 2.3 men ser det ut så här i 2.5

Nej.
I 2.5 får man upp samma ruta som om du spara en fil ner på din HD. Dvs du väler ett namn och sedan filtyp. Men i detta fall har du bara *.jpeg att välja på. Men tittar du sedan i mappen där du sparat filen heter den tex Eva,jpeg istället för Eva.jpeg.Sedan får man sitta och döpa om filerna för hand. Inte så roligt om man ska skicka iväg en 50 bilder till en modell :(
 
Är det Mac eller Windows?

Svensk eller engelsk version av LR?

Jag använder LR 2.5 engelsk och Windows Vista har inga problem med exporten.

Vad händer om du använder någon av de templates för export som finns?

Mvh
Anders
 
Är det Mac eller Windows?

Svensk eller engelsk version av LR?

Jag använder LR 2.5 engelsk och Windows Vista har inga problem med exporten.

Vad händer om du använder någon av de templates för export som finns?

Mvh
Anders

Hej !
Det är en svensk version som körs på Windows Vista. Jag har inte provat mallarna. Ska göra det men tycker ändå det är konstigt

MVH

Enrique
 
Kan det vara så att det blir rätt om man ändrar de nationella inställningarna på datorn, dvs inmatningsspråk?

Hej!
Nu har jag testad. Problemet uppkommer när man försöker spara mer än 1 bild. Väljer du en bild kan du spara den som ".jpeg".
Men om du väljer flera bilder och vill spara, så är alternativet för att spara som ".jpeg" borta. Dvs blankt. När du nu sparar kommer dina bilder att bli sparade som ",jpeg". :(

Går det inte att spara mer än en fil åt gången???

MVH

Enrique
 
Självklart skall det gå att exportera flera bilder på en gång.

Antingen gör du något fel eller så är det någon ny bug i 2.5 svensk version som ingen upptäckt.

Kan du göra en skärmdump av hur din exportdialogruta ser ut?

Har du provat att välja en färdig Preset, t ex "For E-mail"?

Mvh
Anders
 
Självklart skall det gå att exportera flera bilder på en gång.

Antingen gör du något fel eller så är det någon ny bug i 2.5 svensk version som ingen upptäckt.

Kan du göra en skärmdump av hur din exportdialogruta ser ut?

Har du provat att välja en färdig Preset, t ex "For E-mail"?

Mvh
Anders

Hej Anders
Ge mig din email adress så mailar jag dig en skärmdump. Jag får inte in den på detta forum :(

MVH

Ola
 
Jag fick några skärmdumpar av trådskaparen. Det visade sig att han använde printmodulen för att skapa sina JPG-filer istället för Export. Problemet bör vara löst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.