Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Exponeringsproblem med Canon 300D
- Trådstartare weedogt
- Start datum
weedogt
Aktiv medlem
larsaz skrev:
Om det nu är så att din kamera fallerar som du säger och dom andra användarna inte upplever samma sak så är det ju då bara en sak att göra, åberopa garantin...
Jag har kontaktat svenska Canon support. Vi får se vad dom svarar...
På morgonen idag har jag gjort mer prov där jag medvetet har sökt upp motiv med hög kontrast. Att dessa är särskilt svåra är inget nytt, men en "intelligent" kamera brukar enligt min erfarenhet klara det bättre.
Tar jag bild på samma motiv om och om igen utan att rubba kameran är exponeringen jämn. Men så fort jag ändrar kompositionen det minsta lilla ändrar kameran ibland exponeringen väldigt mycket.
Well, nu väntar jag på att få höra vad Canon själva anser om saken.
/anders
Erik Schalin
Aktiv medlem
weedogt skrev:
Jag tackar för alla svar. Men... Innan min digitala Canon hade jag en analog Minolta (8000i). Den exponerade MYCKET jämnare!
Visst, förutsättningarna kanske inte är EXAKT samma från bild till bild, men skillnaderna är små. Jag tycker inte att så små skillnader i förutsättningar ska ge en så enorm skillnad i exponering.
Är nya kameror generellt inte bättre än så här?
/anders
Hej Anders
Det skulle kunna vara en annan sak som spelar in. När jag bytte bettan Nikon 601 AF till en F5´a så fick jag väldigt fort en liknande känsla som du har här.
(Nej jag har inte tittat på bilderna och i mitt fall så handlar det definitivt inte om hela 2 stegs skillnad men SAMMA typ av känsla).
Jag har kommit fram till att 601´an har en "snällare" eller MER utslätad exponering medans F5´an mäter mer rätt.
weedogt
Aktiv medlem
Jag blev uppringd av Canon support idag!
Trevlig kille som faktiskt brydde sej. Efter diskussion fram och tillbaka sa han att han varken kunde säga att kameran var OK eller kass.
Jag fick rådet att experimentera mera och "rapportera" resultatet.
Han ville att jag tog RAW bilder för att man ska kunna se exakt var de olika evalueringspunkterna har haft sina respektive centra. Ur detta kan man sedan göra en bedömning huruvida kameran "räknar rätt" på exponeringen eller inte.
Ut i skogen och fota bilder med hög kontrast alltså.
/anders
Trevlig kille som faktiskt brydde sej. Efter diskussion fram och tillbaka sa han att han varken kunde säga att kameran var OK eller kass.
Han ville att jag tog RAW bilder för att man ska kunna se exakt var de olika evalueringspunkterna har haft sina respektive centra. Ur detta kan man sedan göra en bedömning huruvida kameran "räknar rätt" på exponeringen eller inte.
Ut i skogen och fota bilder med hög kontrast alltså.
/anders
fhe
Aktiv medlem
Testa att använda fler fokuspunkter, de flesta brukar få betydligt bättre exponeringar då (det tar ett tag att lära sig hur kameran tänker men resultatet blir oftast mycket bättre).weedogt skrev:
Jag blev uppringd av Canon support idag!
mrelbe
Avslutat medlemskap
fhe skrev:
Testa att använda fler fokuspunkter, de flesta brukar få betydligt bättre exponeringar då (det tar ett tag att lära sig hur kameran tänker men resultatet blir oftast mycket bättre).
Det här känner jag igen.
Jag bytte från en gammal EOS 600 till en 10D. Den gamla 600:an hade bara en autofokuspunkt, så den nya 10D'n ställde jag först in att bara arbeta med AF-punkten i centrum, de övriga avstängda.
Jag blev först lite brydd över både AF samt exponering, men efter ett par månader med både lyckade samt mindre lyckade resultat testade jag att på allvar använda alla sju punkter och faktiskt låta kameran bestämma aktiva AF-punkter.
Jag är mer nöjd nu, faktiskt. Men då och då - naturligtvis - använder jag endast en AF-punkt beroende på situationen.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Det är lite knepigt att veta hur kameran har mätt ljuset. Lite hjälp har man av översikten på sid 121 i boken. På sidan 131 står det om mätzoner bl.a.
Om man använder automatiklåset så används utsnittsmätning. Låset är lurigt, liksom det s.k. fokuseringslåset eftersom de bara låser ett fåtal sekunder. Det tycker jag är irriterande, manualen är ju felaktig.
Ungefär som Mikael tycker jag att man lär sig efter ett tag att hantera kamerans funktioner. Man får vänja sig av med "den gamla kameran tänk"
Om man använder automatiklåset så används utsnittsmätning. Låset är lurigt, liksom det s.k. fokuseringslåset eftersom de bara låser ett fåtal sekunder. Det tycker jag är irriterande, manualen är ju felaktig.
Ungefär som Mikael tycker jag att man lär sig efter ett tag att hantera kamerans funktioner. Man får vänja sig av med "den gamla kameran tänk"