Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

exponeringskompensation

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Jag har ett problem

Jag kör i studio på M med min Canon 50D
Men kameran kör exponeringskompensation för fullt istället för att ligga på neutralt i mitten.

Jag har försökt kolla upp det men det står att i M och Auto kan man inte ändra den, hur hänger det här ihop?
Vad ska jag göra?

Jag har ett problem

Men kameran kör exponeringskompensation för fullt istället för att ligga på neutralt i mitten.

Jag har försökt kolla upp det men det står att i M och Auto kan man inte ändra den, hur hänger det här ihop?
Vad ska jag göra?

Men jösses, läs manualen så kommer du se att det inte är exponeringskompensationen du ser utan ljusmätaren. Kameran mäter alltså ljuset och talar om för dig att inte ljuset räcker till. Kameran räknar alltså INTE med blixtljus. Så fungerar skalan i det manuella läget.

M

Men jösses, läs manualen så kommer du se att det inte är exponeringskompensationen du ser utan ljusmätaren. Kameran mäter alltså ljuset och talar om för dig att inte ljuset räcker till. Kameran räknar alltså INTE med blixtljus. Så fungerar skalan i det manuella läget.

M

Jag körde ett annat system än Canon tidigare.

Så du menar att det gör ingen skillnad på resultatet?

Kör du med studioblixtar så kan du ju strunta i kamerans ljusmätare. Ska du mäta det ljuset så behöver du en ljusmätare som kan mäta blixtljus. I studio så kan du ju bara ställa in en slutartid som är synktiden eller längre och sedan styr du ju exponeringen med styrkan på blixtarna och bländaren. Men det är ju bara att prova sig fram.

M

Jag har ett problem

Vad ska jag göra?

M = Manuellt läge. Du bestämmer själv vilka inställningar kameran ska använda sig av. Snurra på ratten vid avtryckaren och slutartiden ändrar sig. Syns i sökaren och på displayen på kameran. Blländaren ställer med inställningshjulet på baksidan av kameran. Bländarvärdet sysn även det i sökaren och på displayen.

Ställer du kameran på Av eller Tv sköter du exponeringskompensation med hjulet på baksidan.

Kan vara bra att kontrollera om strömbrytaren står i läge ON2, d v s överesta läget på ON-knappen. Står den i något annat läge fungerar inte inmatningshjulet på baksidan.

Nu har jag inte en sån kamera som du, men kamerorna från Canon brukar fungera på detta vis. Lycka till!

Om du plåtar med externa blixtar, utan någon form av TTL, så kör på helmanuellt - alltså M-läget. Beroende på hur starka blixtar du har, och vad du vill få för resultat, så kan du i alla fall börja med bländare nånstans 8-11 och slutartider kring 1/200. Pröva dig fram därifrån.

Precis som nån sa tidigare: Skit fullständigt i kamerans ljusmätare när du plåtar med ovanstående förutsättningar - kameran mäter det befintliga ljuset (när blixtarna är släckta) men du ska ju fotografera i flödande blixtljus.

Det finns massor av kurser för blixtfotografering. Den som söker skola finna...

Om du plåtar med externa blixtar, utan någon form av TTL, så kör på helmanuellt - alltså M-läget. Beroende på hur starka blixtar du har, och vad du vill få för resultat, så kan du i alla fall börja med bländare nånstans 8-11 och slutartider kring 1/200. Pröva dig fram därifrån.

Precis som nån sa tidigare: Skit fullständigt i kamerans ljusmätare när du plåtar med ovanstående förutsättningar - kameran mäter det befintliga ljuset (när blixtarna är släckta) men du ska ju fotografera i flödande blixtljus.

Det finns massor av kurser för blixtfotografering. Den som söker skola finna...

Mina blixtar är Elinchrom RX 600, vet inte om du tycker att det är så bra blixtar men det är väl en bra början?

Jag brukar ha 1/250 och ungefär 7 i bländare. 9 i bländare har jag när jag använder min analoga systemkamera med svartvit ISO400 film

Jag har förövrigt kört i studio sedan 2004 så jag har redan fått träna lite :)

Har dina tidigare kameror förutspått och mätt ljuset från blixtarna menar du? Det e ju en rätt magisk funktion, varför övergav du det märket?

När jag trycker ner knappen halvvägs så förflyttas exponeringskompensationen till +2.
Det var inte något som jag uppfattade att mitt gamla system gjorde

Som någon skrev, kameran talr om för dig om du över- eller underexponerar.
När du använder bländar- eller tidsautomatik kan du välja att över- eller underexponera genom att ställa om denna då kameran annars räknar ut rätt bländare eller tid själv.
Ska du göra det i manuellt läge får du själv ändra bländare eller slutartid för att över- eller underexponera. Vilket är rätt logiskt då det är just manuellt läge.

Har för mig att det ligger till så iaf.

När jag trycker ner knappen halvvägs så förflyttas exponeringskompensationen till +2....

Om du menar skalan under bilden inne i kameran så är det inte "exponeringskompensation", utan det är kamerans "ljusmätare".

Exponeringskompensation är om du i exempelvis lägena Av eller Tv väljer att låta kameran över- eller underexponera i förhållande till vad kameran uppfattar som normal exponering.

Om det står +2 så menar kameran att redan nu i det befitnliga ljuset som du betraktar motivet i, så är motivet minst 2 steg ljusare än vid normal exponering. Till detta ska du alltså slå med dina RX-huvuden också? Detta borde innebär att du får extremt överexponerade bilder.

Du har inte skrivit någonstans i tråden att bilderna blir dåliga, utfrätta eller felexponerade. Det kanske är just din kameras ljusmätare som är "trasig". Mitt tips är att du tar med den till en kamerabutik och be kunnig personal titta på den. Kameran kanske behöver service...

Jag tror att den gode Tobias är ute och åker med oss och torde i själva verket ha full koll på fotografering och kameror. Studio Hertz där Tobias är verksam i en inte helt okänd fotostudio i Halmstad.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1373298&postcount=11

Jo, i så fall kan man ju tycka att han borde ha koll, men det kanske snarare är tur än skicklighet att han lyckas få några vettiga exponeringar överhuvudtaget?

Personligen tycker inte jag att bilderna på studiohertz webbplats "står ut". Det är snarare ganska mediokra bilder och en del av dem dessutom med tekniska misstag.

Jag uppfattar snarare trådskaparen som uppriktig när han ber om hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar