Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskomp. Vad händer i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag har undrat lite över vad som egentligen händer då man minus eller plus-kompenserar.

Jag vet att det blir ljusare bilder vid plus och tvärtom, men vad exakt är det som gör att det blir det?
Om jag använder en större bländare vet jag att det kommer in mer ljus eftersom det är större hål, och om jag använder längre tid så blir det ljusare också, men vad händer vid exponeringskompensationen?

Det jag vet är att om jag tex är i ett lite för mörkt rum och vill ta en bild och inte vill använda blixt eller stativ, då har jag egentligen två val för att få en så skarp bild som möjligt: jag öppnar bländaren till max, eller jag höjer iso, eller båda två alternativen brukar man ju få göra.

Men om jag nu märker att det inte räcker till, eller jag ser att bilderna blir alldeles för gryniga så kanske jag tänker " juste, jag kan pluskompensera, då blir ju bilden ljusare" men då går ju tiden upp= skakiga bilder, och om jag går minus, för jag märker att tiden går ner lite, ja då blir bilden för mörk.
Ja, då finns nog bara ett alternativ för att få skarpa bilder, blixt.

Men min undran, som sagt, vad är det egentligen för vits med exkomp, när man ändå kan labba med tid och bländare, och blixt?

Mvh Reino

Kamerans exponeringsmätare kommer fram till ett värde för exponering, som den anser passar till det rådande ljusförhållandet.
Låt oss anta att du använder Tv, så du själv kan ställa slutartiden. Du har valt 1/125 s, och kameran kontrar med att välja f/5,6. Denna kombination ger det kameran anser vara rätt ljushet på bilden.

Nu kan du förvisso laborera med slutartiden, men kameran kommer att följa med med bländaren, så bilden blir varken ljusare eller mörkare. Ställer du in 1/250 s får du f/4. Om du istället ökar tiden till 1/30 s får du f/11. Bortsett från ändringen i skärpedjup och ev. rörelseoskärpa ser bilden likadan ut.

Men om du låter tiden stå på 1/125 s och istället ställer exponeringskompensationen på +1 steg, då kommer kameran att välja f/4, fast tiden inte ändrats. Alltså blir bilden ljusare. Ställer du in -2 steg, får du f/11 och 1/125 s.

Att du laborerar med tiden eller bländaren förändrar alltså inte bildens ljushet. Det gör däremot exponeringskompensationen. Det enda tillfälle då du förändrar hur ljus bilden blir är om du använder läge M. Om du då ändrar tiden från 1/125 till 1/250 s, men låter bländaren stå kvar, blir bilden mörkare. I läge M finns heller ingen exponeringskompensation. Finns den är den inte meningsfull.

Vill man använda automatik i situationer där kameran kan bli lurad så är det smidigt att använda exponeringskompensation. Ett typiskt exempel är ju om man är i ett vinterlandskap eller i skidbacken eller liknande. Om du bara låter kameran göra sitt utan att ge någon annan input så kommer bilderna att bli väldigt mörka och snön kommer att bli grå. Då kan man ratta in 1-2 steg plus och sedan kan man bara trycka av och se glad ut, utan att behöva tänka så mycket på exponeringen, för nu sköter ju kameran det automatiskt med bra resultat (snön ser vit ut) igen.
Ska man själv kompensera genom att ändra tid, bländare eller ISO-tal för varje bild så tar det ju något längre tid.

Ok, då börjar det klarna lite för mej. Jag ska ta och sätta mej in i det mer genom att
hålla på och labba med kameran.

Men tack för era bägge svar.

Mvh Reino

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar