Annons

Exponeringsfråga Analogt/Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men jag är för oerfaren med det analoga.

Säg att jag har kört porträttbilder med blixt och har hittat en bra exponering som funkar med min 5D. tex. iso 160, f11, 1/125. Kan jag då föra över den exponeringen rakt av på en Hasselblad laddad med Kodak portra 160? Och få samma resultat?

I princip ja, dock finns det några saker att tänka på. Skillnaden mellan F-stop och T-stop kan variera mellan olika objektiv vilket gör att förlusterna i ett objektiv kan vara rätt mycket större än i ett annat, men gissningsvis är den skillnaden sällan mer än 1/3 till absolut max 1/2 bländarsteg.

Om exponeringstiden börjar bli lång så måste man när det gäller film ta hänsyn till att filmen inte längre är linjär. (gå ifrån 1 sekund f/4 så blir det INTE 8 sekunder vid f/11 utan längre på grund av filmen blir ineffektivare vid lägre "effekt") Hur stor den skillnaden är beror på filmtyp och går att läsa ut ifrån filmens datablad, där går också se vilken inverkan tempertur har på exponeringen.

Sista felfaktorn är att många DSLR är lite felkalibrerarade ISO-mässigt iaf enligt DPreviews tester. Denna skillnad kan vara ungefär 1/3 steg har jag för mig.

Tack Bengt! Men i princip så skulle man väl kunna säga att det inte skulle bli alldeles åt hel**e felexponerat iallafall?

Du bör släppa in mer ljus för samma iso på analog negativ film. Med digitalt exponerar du efter högdagrar och på negativ film så exponerar du efter skuggorna. Jag skulle rekommendera minst ett till två steg extra på filmen. Negativ film klarar inte underexponering alls, men överexponering klarar negativ färgfilm galant och att överexponera kodakt portra så den fräter ut är nästan omöjligt.

Allt detta förutsätter ju att du skannar dina negativ själv. Hur det blir om du lämnar in neggen för både framkallning och kopior har jag ingen aning om.

Tack Bengt! Men i princip så skulle man väl kunna säga att det inte skulle bli alldeles åt hel**e felexponerat iallafall?

När jag är ute och plåtar med bladaren och inte orkar släpa med mig en exponeringsmätare så exponerar jag på känn :) Utgår från sunny-16 och kompenserar på känn därifrån :) Nu fotograferar jag med svartvit film, vilken är lite mer förlåtande, men det fungerar förvånansvärt bra! :)

Du bör släppa in mer ljus för samma iso på analog negativ film. Med digitalt exponerar du efter högdagrar och på negativ film så exponerar du efter skuggorna. Jag skulle rekommendera minst ett till två steg extra på filmen. Negativ film klarar inte underexponering alls, men överexponering klarar negativ färgfilm galant och att överexponera kodakt portra så den fräter ut är nästan omöjligt.

Allt detta förutsätter ju att du skannar dina negativ själv. Hur det blir om du lämnar in neggen för både framkallning och kopior har jag ingen aning om.

Jag hade nog tänkt lämna in rullarna på labb. Men i princip så kanske man skall exponera ett till två steg ljusare med film då?

När jag är ute och plåtar med bladaren och inte orkar släpa med mig en exponeringsmätare så exponerar jag på känn :) Utgår från sunny-16 och kompenserar på känn därifrån :) Nu fotograferar jag med svartvit film, vilken är lite mer förlåtande, men det fungerar förvånansvärt bra! :)

Har kollat på Synny 16 och försöker memorera den. Men också på EV systemet. Känns som att dessa två system går att lära sig för att kunna köra utan ljusmätare.

Det är ju just bara såhär i början då man inte vet om man gjort rätt. Känns surt att lämna in 5 rullar på framkallning där man misslyckats på varenda en ;)

¨Men jag antar att om man orkar släpa med sig sin digitalkamera samtidigt så kan man iallafall få en hyffsat bra uläsning av inställningar och sedan ta det därifrån.

Är det förresten någon som har ett bra tips på en enkel och smidig ljusmätare?

Jag har en Minolta Spotmeter V som jag tycker mycket om! Det är dock en spotmätare, vilket skiljer sig lite från att mäta infallande ljus. Mycket bra om man vill ha precis kontroll över exponeringen av alla områden i bilden.

Jag skulle inte göra några ändringar alls direkt mellan analogt och digitalt. De skillnader jag sett har varit så små och mer beroende på kamera än på film/digitalt.

Jag har använt en Polaris ljusmätare som är enkel och billig om man hittar den beggad på nätet.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar