ANNONS
Annons

Exponeringar??

Produkter
(logga in för att koppla)

Blockad

Ny medlem
Hej!

När man är inne på att handla en begagnad digitalsystemkamera, bör man tänka på hur många exponeringar den har gjort?

Hur lång livstd har egentligen en Nikon eller Canon av de nyare modellerna? förutsatt att man vårdar den väl, menar mer på exponeringssidan!
eller detta spelar ingen roll i sammanhanget?

Tack på förhand

//robert

Det är framförallt slutaren som tar slut först i en Digital systemkamera. Förr var det stor risk att köpa en analog kamera som hade tagit 100 rullar film... 3600 exponeringar. Det är ungefär vad jag fotar på en månad med min NIKON D100. Jag är nog uppe i 100.000 bilder vid det här laget, vet inte exkt för det finns inget synligt räkneverk i min kamera. Det har varit många olika uppgifter om slutarens hållbarhet men jag har inte hört om någon som har rasat...ännu!

Vet inte hur det är med de lite billigare digitala husen men canons 1d mark III ska minst klara 300 000 exp iaf.

köpte min D70 begagnad, vet inte alls hur många exponeringar den hade gått då, men själv har jag nog tagit över 50000 bilder, o den fungerar fint fint ännu.

Det är nog framför allt med instegsmodellerna man ska vara lite försiktig, typ canon 3-400, motsvarande av andra tillverkare

finns slutare som rasat vid 20000 exp o de som håller över 100000.
Canon säger ca 30000 för 350/400D, 50-100000 för 20/30D och 200-300000 för 1D serien

Finns nog inget sätt att "vårda" en slutare... kanske en 1D som kontinuerligt körs i 8 bps av en sportfotograf kanske rasar snabbare än en som används av en porträttfotograf..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar