cocuyo
Avslutat medlemskap
Det tråkiga med att använda en digitalkamera som ljusmätare är att man hela tiden måste ta en testbild och därtill släpa på en kamera i onödan. Själv tycker jag att det tar bort mycket av fotoglädjen och därför skulle jag ändå rekommendera en handhållen liten ljusmätare. Största nackdelen med sådana är att de inte funkar i riktigt lågt ljus (om man inte vill lägga ut en förmögenhet förstås).
För övrigt är det inte alltid bäst att exponera filmen efter ”box speed”, alltså det som står på rullen. Negativ färgfilm kan man överexponera en skvätt till exempel, särskilt om man inte framkallar själv.
Nej, med många digitalkameror är det inte nödvändigt att ta en testbild. Det finns flera kameror som kan visa exponeringsdata utan att man tar en bild, och på några av dem kan man till och med få en vink om vilka områden som skulle sakna teckning när man tar en bild, genom att de har både låg- och högdagervarning i realtid. En digitalkamera tar inte heller större plats än en bra ljusmätare, och när man väl tar en testbild, ger den mer utförlig information om hur bilden kommer att bli än vad man kan få ut av exponeringsmätning, även om man mäter många områden med spotmätning och är väl insatt i zonsystemet.
Och det där med "box speed" är väl redan behandlat i och med att man faktiskt måste kalibrera sin metod, vilket kan innebära att man i regel ställer sin digitalkamera på en annan känslighet än vad som står på filmasken. Det är nämnt i det föregående. När man använder zonsystemet är filmens känslighet bara en första utgångspunkt för kalibreringen av utrustningen. Vi har ju också olika sätt att gestalta våra bilder. När jag provade Tri-X kom jag fram till att den med min metod skulle behandlas som att grundkänsligheten var 320 ASA, men Beata Bergström exponerade den efter betydligt högre exponeringsindex och framkallade mycket hårdare. Olika stilar, olika resultat, och olika sätt att förhålla sig till tekniken. Man måste nog alltid bestämma sig för vad man vill ha fram och anpassa sina metoder därefter.