Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering och ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Vilken betydelse har ljusmätningen egentligen med dagens digitala systemkameror, i mitt fall en Nikon D90? Som den nybörjare jag är har jag läst på om var man ska mäta ljuset, 18 procent grått, låsa exponeringen med AE-L-knappen etc.

Men är inte det enklaste att bara trycka av, titta på LCD-skärmen respektive histogrammet om exponeringen ser bra ut, och sedan fixa över/underexponeringar med EV-kompensation tills man är nöjd?

Har jag missat något väsentligt? I vilka situationer är korrekt ljusmätning viktig?

Korrekt ljusmätning är ju väldigt viktigt i alla situationer där du inte får en andra chans. Har du fel inställningar på kameran och du, framför allt, överexponerar så kan du aldrig reparera bilden.

Att lära sig exponera korrekt kommer att rädda många bilder.

Det är ju i stort sett bara när du har möjligthet att ta flera bilder av samma motiv, t.ex. landskap och studio, som du kan slarva och kolla på histogramet i efterhand.

Sen är det ju så att alla moderna kameror har ju väldigt bra exponeringsmätare, så oftast kan man ju lita på den, men inte alltid. Du kanske tar en bild i motljus och kameran mäter bakgrunden istället för huvudmotivet, då blir ju bilden hopplöst underexponerad.

Korrekt ljusmätning är ju väldigt viktigt i alla situationer där du inte får en andra chans.

Det är sant. Å andra sidan kan det för mig ta relativt lång tid att komma fram till var/hur jag ska mäta ljuset och ev. låsa exponeringen med AE-L-knappen. Minst lika lång tid som det tar att ta en snabb bild, kolla bilden/histogrammet och sedan ta en ny bild.

Men det är väl en fråga om erfarenhet och övning antar jag.

Övar man mycket och använder rätt mätmetod så kan man kanske ta "den där" bilden, som man kanske inte klarat av/hunnit om man varit tvungen att dubbelkolla.

Ibland kan det vara idé att byta mätmetod från Matrix till centrumvägd eller spot. Ofta när jag fotar porträtt i motljus mäter jag med spot för att vara säker på att kameran inte tar hänsyn till bakgrunden. Även om man fotar på en plats med stora kontraster kan det vara idé att spotmäta på olika ställen i bilden för att på så sätt få kontroll på hur stor risken är för utbrända högdagrar eller igensotade lågdagrar.

Det är inget absolut krav att man låser ljusmätningen. Om man kör på matris eller centrumvägd mätning, och något sort hel- eller halvatomatiskt programläge (P, A, S) så får man oftast mer eller mindre rätt exponering. Det är inte svårare än att rikta kameran så att man får den bild man vill ha, och sen trycker man på avtryckaren. I 9 fall av 10 blir bilden förmodligen tillräckligt bra. Vill man så kan man justera exponeringen med exponeringskompensation för att få den ljusare eller mörkare.

Sen kan man förstås, om man vill och/eller anser att det behövs, använda manuella inställningar och/eller spotmätning. Men då måste man ha mer tid på sig, och man måste förstå mer vad och hur man ska göra. Och varför bilden blir som den blir, så att man vet vad man ska justera för att få bilden som man vill ha den.

Det finns sällan anledning att göra saker mer komplicerade än de behöver vara. Samtidigt är kunskap aldrig fel. Förstår man varför kameran gör som den gör så kan man jobba tillsammans med automatiken, istället för att känna att man måste kämpa emot den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar