Annons

Exponering och färgkorr på 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Jag har i ett antal inlägg i forumet läst om att man har ändrat vissa inställningar i kameran, jag tror att det är nån profil eller nåt som man ändrar.

Jag har problem med att alla bilder blir lite överexponerade. Detta går ju att kompensera för genom att gå ner nåt steg. Men jag har även problem med att färgmättnaden är lite dålig. Bilderna blir ofta lite bleka. Det hade varit bra om man kunde korrigera detta.

Ni som har 10D kanske kan komma med lite tips, eller hänvisa till andra forumtrådar där detta diskuteras.

Tack,
Mathias

MathiasT skrev:
Jag har problem med att alla bilder blir lite överexponerade. Detta går ju att kompensera för genom att gå ner nåt steg.
Vilken firmeware har du? den första versionen hade det problemet..senare versioner exponerar "rätt".

MathiasT skrev:
Men jag har även problem med att färgmättnaden är lite dålig. Bilderna blir ofta lite bleka. Det hade varit bra om man kunde korrigera detta.
Färgmättnaden kan du ändra i menyn:
Parametrar-> set up (ställ in 1)->färgmättnad

Re: Re: Exponering och färgkorr på 10D

sagan skrev:
Vilken firmeware har du? den första versionen hade det problemet..senare versioner exponerar "rätt".

Jag fick kameran i feb, och då vet jag att jag inte behövde uppgradera. Jag har inte kameran här, så jag kan inte kolla men jag tror att det är den senaste som jag har.

Färgmättnaden kan du ändra i menyn:
Parametrar-> set up (ställ in 1)->färgmättnad

Har du satt den till 1? Då är det inte som jag inbillar mig då, utan det är bleka färger?

Re: Re: Re: Exponering och färgkorr på 10D

MathiasT skrev:
Jag fick kameran i feb, och då vet jag att jag inte behövde uppgradera. Jag har inte kameran här, så jag kan inte kolla men jag tror att det är den senaste som jag har.
Om du har senaste firmewaren så låter det märkligt att den överexponerar, min exponerar väldigt bra, får väldigt sällan utfrätta delar.

MathiasT skrev:
Har du satt den till 1? Då är det inte som jag inbillar mig då, utan det är bleka färger?
Bleka färger skulle jag inte säga, snarare naturliga färger (vilka kan uppfattas som bleka juifs).
Höjer du en grad får du mer färgmättnad än vad som är naturligt, typ som med velviafilm.

Jag har min på +1..så det ger extra starka färger.

Senast ändrad:
Canon är ju lite kända för att (medvetet) låta de bilderna man får direkt ur kameran vara väldigt "naturliga", eller bleka som vissa säger. Många diafilmer har idag väldigt "skarpa" färger och är man van vid att titta på dessa så upplevs canon-bilden blek. Detta gäller i ännu högre grad om man är van att titta på papperskopior från negativfilm. Dessa är (i allmänhet) grymt "färgiga" och kontrastrika.

Vill man absulut ha klatchiga färger direkt från kameran så går det att ändra inställningar (+ på skärpa, kontrast, färgmättnad t ex). Annars är det oftast bättre att göra dessa justeringar i ett bildbehandlingsprogram efteråt. De "naturliga" inställningarna tenderar att ge dig ett bättre material att jobba med i datorn.

En annan detalj som påverkar detta är vilken färgrymd du jobbar i. Adobe RGB tror jag t ex ger "blekare" bilder än s-RGB om du tittar på den i en "typiskt" vanlig dator (som troligen är mer anpassad för s-RGB).

Senaste firmware : 2.01

se även http://www.canon.co.jp/Imaging/BeBit-e.html

Angånde bleka färger, knäpp i RAW formatet, ändra Kelvin (färgtemp) till motsvarande film, ca 5800k

sen finns det massor med roliga färgmättnader etc att labba med, garanterat mycket bättre resultat än att låta kameran bestämma.

okey tack för det ,jag har 1.0.1 på min 10:a alltså dags att uppdatera .Någon som märk skillnad efter uppdatering ?????

ANNONS