Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering för stilleben

Produkter
(logga in för att koppla)

Altitune

Medlem
Jag säljer på internet och försöker ta så tydliga foton som möjligt för annonserna. Jag har lyckats bra med inställningen av min kamera, med undantag av att jag i bildbehandligsprogrammet (ACDSee Pro 8) måste justera exponeringen med "20" vilket är + 0,60 eV (vet inte vad det betyder).

Jag borde kunna justera min kamera att ge korrekt exponering utan efterbehandling, men vågar inte riktigt ge mig på att vrida på alla kontroller igen. Jag har kameran sedan flera år tillbaka inprogrammerad på inställningar som det tog många försök att få till.

Min kamera är en Canon G11 inprogrammerad på ISO 100, 1/50, F8 och -1 på reglaget för exponeringskompensation. Jag använder två indirekta blixtar.

Jag borde kanske ha börjat med att läsa bruksanvisningen för när jag just nu läser om exponeringskompensation ser jag följande: "Du kan justera den standardinställning för exponering som görs av kameran i steg om 1/3 EV i intervallet -2 till +2 EV." Betyder det att om jag ändrar från -1 till -1/3 eV bör jag få korrekt exponering, eller är det något annat jag ska mickla med?

Jo du behöver två 1/3-steg ljusare.
Styr du blixtarnas styrka från kameran? Blixtexponerings-kompensationen brukar vara frikopplad från den vanliga exponeringskompensationen, åtminstone på systemkamerorna.
Om du inte styr blixtarnas styrka så behöver du dra upp effekten på dem manuellt, eller möjligen öppna bländaren eller öka iso..

Med samma ( manuella) blixtinställning, prova
ISO 200 och f/9
eller ISO 100 och f/6.3

Styrs blixtarna från kameran med e-ttl så bör du kunna få upp en justering "exponering komp blixt" på skärmen där du kan öka till +2/3

Senast ändrad:
Jo du behöver två 1/3-steg ljusare.
Styr du blixtarnas styrka från kameran? Blixtexponerings-kompensationen brukar vara frikopplad från den vanliga exponeringskompensationen, åtminstone på systemkamerorna.
Om du inte styr blixtarnas styrka så behöver du dra upp effekten på dem manuellt, eller möjligen öppna bländaren eller öka iso..

Med samma ( manuella) blixtinställning, prova
ISO 200 och f/9
eller ISO 100 och f/6.3

Styrs blixtarna från kameran med e-ttl så bör du kunna få upp en justering "exponering komp blixt" på skärmen där du kan öka till +2/3
Tack för det kunniga svaret, jag ska börja labba med exponeringskompensationen och sedan gå vidare med dina övriga råd.

Jag har ingen aning om eller hur blixtarna exponeringskompenseras. Jag använder en Hähnel Combi TF på kameran. Den triggar en Canon speedlite 320EX inställd på AUTO, som i sin tur triggar en Metz 45 CL-4 genom en optisk trigger. Metzen är inställd på MAN. Kanske även speedlighten ska vara inställd på MAN?

Det var 30-40 år sedan som jag var som mest intresserad av kamerateknik, nu vill jag bara att det ska fungera utan problem och huvudbry för mig.

Prova sätt även speedliten i man och dra upp effekten 2/3 steg på båda..
Om det går vill säga🤔

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar