Annons

Exponerat fel, behöver hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Impala

Medlem
Nu har jag klantat mig.


Jag har lyckats exponera en rulle Tri-X 400 samt en rulle T-max 400 med inställningen iso 100 på kameran.

Sen det värsta är väl att jag har blandat ihop de rullarna med en Tri-X och en T-max som är exponerade som de skall vara.


Min fråga är: Hur ska jag låta framkalla de fyra rullarna för att få minst antal misslyckade bilder?

Jag kan tillägga att jag inte framkallar filmen själv utan brukar lämna bort det arbetet.
 
Tja de första två rullarna verkar ju vara överexponerade med två steg medan de senare är korrekt exponerade. Så du får väl underframkalla allihop med ett steg.....då borde du väl få jämndåligt resultat på alltihop...:D
 
Tror att jag kommer att lämna in en film av varje sort och säga att de är exponerade efter iso100, när jag då ser resultatet av de 2 så vet jag ju vilka rullar som är kvar och hur de bör framkallas.

eller är det bättre att göra tvärtom?
 
Lämna in allting och säg att det är exponerat enligt iso100.

Är väl inget mer med det?

/Henri
 
Impala skrev:
Tror att jag kommer att lämna in en film av varje sort och säga att de är exponerade efter iso100, när jag då ser resultatet av de 2 så vet jag ju vilka rullar som är kvar och hur de bör framkallas.

eller är det bättre att göra tvärtom?

Hade jag framkallat själv dessa rullar så hade jag gjort precis som du säger, men kanske inte underframkallat dem med två steg - utan ett steg istället så att de som är exponerade efter 400 ASA inte får alldeles för låg kontrast. Jag skulle med andra ord minskat framkallningstiden med 20%.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.