Annons

exponera rätt om man använder blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
Hur ska man gå tillväga för att få rätt exponerade bilder om man är inomhus och använder blixt? Ibland blir det ju för mörka bilder när man har auto på blixten, men även om man ser i sökaren att bliden blir "rätt" exponerad och man använder blixt så kan den bli över/underexponerad.

Finns det några tips som man kan använda sig av eller känner kameran av att man har en blixt påsatt och vilket styrka man har på den när man tittar i sökaren?

Kameran känner av exponeringen om den har iTTL system, blir det fel så får du göra som du gör utan blixt, dvs exponerings kompensera, antingen i kameran eller direkt på blixten om den stöder det.

Men bilderna kan ju också bli för mörka om blixtens ledtal inte räcker till.

/kent

Vilken kamera och blixt använder du ? Vilken brännvid, ISO och bländare har du på misslyckade foton ? Jag skulle vilja att alla som ställer teknikfrågor också anger det. Din profil ger ju ingen information om vilken utrustning du har.

/ Erik

jag har en nikon d50, nikon 17-70, tokina 12-24 och en nissin di622 som ska stödja itll.

kommer inte ihåg just nu vilka bilder det är som blev skit och vad jag använde för inställningar då, får kolla upp det nästa gång :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar