Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Experthjälp behöves..

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut120328

Avslutat medlemskap
Hej! jag har just börjar fotografera med en systemkamera. Nikon D50. Men det är något som inte riktigt stämmer och jag undrar om det finns någon trevlig prick som har lust att hjälpa mig lite så jag får bättre bilder? hjälpa mig med vad det är jag gör för fel:)

//Emma

[email protected] är min MSN

Om du behöver hjälp från grunden rekommenderar jag en fotobok. Studiebesök på bibliotek eller bokrea, kanske? Även äldre fotoböcker går bra, om man hoppar över de delar som rör film och framkallning.

Längst upp på Fotosidan finns "Fotoskolan" under avdelning Artiklar. Rekommenderas.

Duddz skrev:
Bilderna blir inte skarpa:( aven om det är ljust..

ljuset spelar inte så stor roll... det viktiga är slutartiden... ju kortare tid desto mindre risk för RÖRELSEOSKÄRPA, vilket naturligtvis kräver mkt ljus. men inte att förväxla med vanlig oskärpa.

kolla din EXIF info oc h se vilken slutartid du körde med.

har du fokuserat på rätt ställe?

finns det skärpa någonstans i bilden?

om du råkat fokusera på fel ställe och bländaren är vidöppen så kan det gå väldigt fel.

hur man nu lyckas med något sådant utan att märka det är ju en bra fråga altså men det finns ju en möjlighet att det är det som har hänt

Om d har skärpa någonstans i bilden så kan det ju vara så att du har skärpa, fast inte där du vill ha det. Kolla så att inställningarna i kameran är de "rätta" om man kör på Default value så är fokus ställt på "Closest Subject" och det är kanske inte det du vill ha. Ställ om till "Select AF area" i CSM Menyn under Dyn, AF AF-C så har du kontroll över var du får fokus. Det är även viktigt att du väljer fokuspunkt i sökaren så att den inte står till höger/vänster/uppe eller nere. Stega runt i menyerna och lär dig kamerans möjligheter så funkar det säkert

Om du har skärpa någonstans i bilden så kan det ju vara så att du har skärpa, fast inte där du vill ha det. Kolla så att inställningarna i kameran är de "rätta". Om man kör på Default value så är fokus ställt på "Closest Subject" och det är kanske inte det du vill ha. Ställ om till "Select AF area" i CSM Menyn under Dyn, AF AF-C så har du kontroll över var du får fokus. Det är även viktigt att du väljer fokuspunkt i sökaren så att den inte står till höger/vänster/uppe eller nere. Stega runt i menyerna och lär dig kamerans möjligheter så funkar det säkert

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar