Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expert super duper nikon d70?

Produkter
(logga in för att koppla)
emil t skrev:
Det är väl inte ok att säljaren chansar och hittar på grejjer för att verka hajj på grejjer som inte är hans specialområde. Ett enkelt "jag vet inte" eller fråga en annan säljare är väl trevligt.

Självklart inte...men samtidigt som redan skrivet caveat emptor!! Och så gäller det att genomskåda säljaren till hur stor del denne bara är en nasare.

Det är idag -kanske var det likadant förr, men det var före min tid- många som är otroligt rädda för att vara okunniga, och dessutom erkänna detta för någon annan.
I min hypotes tar dessa svaga och osjälvsäkra människor till en vit lögn eller nödlögn som en slags flyktrespons för att hantera den situation de är i.

Det borde inte vara svårt att säga "jag vet inte, men jag kan kolla upp det", eller "jag vet inte, men jag ska kolla med min kollega" eller något liknande.
 
Jag vet inte någonting om hur det funkar i detaljhandeln men borde inte de olika företagen, Canon, Nikon osv se till att utbilda butikspersonalen ordentligt? Eller ligger hela det ansvaret på enskilda butiker eller tom på den enskilde expediten?
 
En annan grej

Jag tror att "Expert" får stå för alla butiker som inte är renodlade fotobitiker.

En festlig grej annars är ju att Expert kränger på en sigmagluggar med motiveringen att det är minst lika bra som originalen och att ALLA fotoaffärer fnyser åt en om man visar sig med en sigma kitglugg.

Jag åkte på ett gäng elaka fotohandlare när jag försökte sälja min minolta med sigmagligg
 
Charlie_K skrev:
Jag vet inte någonting om hur det funkar i detaljhandeln men borde inte de olika företagen, Canon, Nikon osv se till att utbilda butikspersonalen ordentligt? Eller ligger hela det ansvaret på enskilda butiker eller tom på den enskilde expediten?

Produkterna säljer ju sig själva...så varför ödsla tid?
 
Vad jag såg som problemet i början, var att expediten vägrade rätta sig när han hade fel! Jag förstår också att man inte kan veta allt om allt, men att vägra inse eller kolla om man har fel, då kan man fråga sig vad personen har i serviceyrket att göra.

Som någon påpekade här, är man expedit och inte vet det kunden frågar om, då är det bara att höra om någon annan kollega vet eller säga till kunden att, nej jag vet inte just det men jag kan kolla upp det åt dig!

Något som dock är riktigt irriterande är när expediten inte själv kan och säger, ja men fråga Börje där borta, pekandes. Jaha, så är han av med problemet och man får stå i ny kö för att prata med Börje. En sund attityd och att vara lite "serviceminded", det tror jag man kommer långt på.
 
Re: En annan grej

emil t skrev:
Jag tror att "Expert" får stå för alla butiker som inte är renodlade fotobitiker.

En festlig grej annars är ju att Expert kränger på en sigmagluggar med motiveringen att det är minst lika bra som originalen och att ALLA fotoaffärer fnyser åt en om man visar sig med en sigma kitglugg.

Jag åkte på ett gäng elaka fotohandlare när jag försökte sälja min minolta med sigmagligg

Hehe.. Pirat är pirat.. så är det och förblir.

Oavsett vad du kommer med i piratväg är det mera svårsålt...och när det sedan är en kitglugg - som ju kanske inte brukar vara världens bästa grejjer - så är det inte förvånande.
 
Johan Okker skrev:
Produkterna säljer ju sig själva...så varför ödsla tid?

Finns inget som säljer sig självt... Däremot finns det konkurrens och därför borde det vara i producentens intresse att försäljaren är inläst på just hans produkt. Minst lika bra som på de andras i alla fall. Eller som i det här fallet, lika dåligt...
 
Sonnaren skrev:
Ni som är så duktigaoch kunniga och fnyser åt de stackars expediterna.
Hur många av er klarar att sätta i en film i en mellanformatskamera?
Mellanformatskamera? Det måste vara en sån där prosumerkamera du pratar om men inte behöver man väl film till en sån?
 
tormig skrev:
Mellanformatskamera? Det måste vara en sån där prosumerkamera du pratar om men inte behöver man väl film till en sån?
Prosumer eller pro, de finns i flera utföranden.
Det är sådana där grejor som dreglande digitalfanatiker tycker att Canon nu nått fram till med sitt senaste digitala flaggskepp. Utan att reflektera över att ett bakstycke till en mellanformatare kan ta sensorer mer än 3 ggr större än det lilla 23x36-formatet.
Dessutom har de sökare som inte är ett medskickat skämt......
Us
 
javisst e det festligt

Expert hanterar några tusen artiklar i bruttosortimentet, det mesta ren hemeltronik numera. Livstiden på en ny konsumentprodukt (alltså hur länge den tillverkas) är idag ca 3 månader. riktigt stora och dyra pryttlar lite längre. Sony räknar t ex med att de inom en snar framtid byter modelserier inom en vecka i respektive konsumentsegment.
Så dessa oerhört obegåvade säljare på Expert och Co skall ju inte alls behöva lära sig särskilt mycket. Eller hur?
Om någon nu snubblar på skillnaden mellan fps och sekvens må det väl vara förlåtet.
Vet ni vad jag har hört många gånger i dylika butiker, jo: [fritt citat]
"jag vet faktiskt inte exakt, dom byter modell så ofta nu för tiden..."
 
Charlie_K skrev:
Finns inget som säljer sig självt... Däremot finns det konkurrens och därför borde det vara i producentens intresse att försäljaren är inläst på just hans produkt. Minst lika bra som på de andras i alla fall. Eller som i det här fallet, lika dåligt...

Klart att de gör.
Titta hur idioterna - ursäkta uttrycket - springer benen av sig för att byta till först D10, och sen D20 och sen 1D och 1Ds och så vidare och så vidare och så vidare.

Suget finns bland de mera "vanliga" konsumenterna finns ju också suget efter en digikompakt..att ta snapshots med.

Så det är klart att de säljer sig själva - åtminstonde väl ute i butik

Vägen dit kantas av mf i olika former.
 
Re: En annan grej

emil t skrev:
[snip]
En festlig grej annars är ju att Expert kränger på en sigmagluggar med motiveringen att det är minst lika bra som originalen
[snip]

Festlig och festlig. Kolla vem/vilka som är generalagent för Sigma så får du en ganska naturlig förklaring till att Expert hyllar Sigmaoptiken ;)
Edit: När kommer rättstavningsprogram till forumet???
 
Sonnaren skrev:
Ni som är så duktigaoch kunniga och fnyser åt de stackars expediterna.
Hur många av er klarar att sätta i en film i en mellanformatskamera? Eller att ladda en bladfilmskassett?? Eller att framkalla en diafilm?
Käfta med kalenderbitarkunskap går ju, men se'n då???
Us

Det har ju oftast inte bara med okunskap att göra. Utan ren besserwisser-attityd. En säljare vet mer än kunden. Så är ofta deras inställning. När jag frågar om ett objektiv vid namn Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II så säger säljaren att "nej, nåt sånt objektiv finns inte." Han bläddrar i sina papper och knappar på datorn och konstaterar att det finns en APO men ingen som har beteckningen II.

Jag förutsätter ju inte att han kan alla objektiv och deras specifikationer i huvudet men att han åtminstone säger om objektivet finns istället för att försöka pracka på mig ett annat bara för att det finns på lager.

Dessutom kräver jag mer av t.ex. en Expert-butik eftersom jag går dit för att få service och råd innan jag bestämmer mig. Jag vill att dom ska kunna mycket, gärna lika mycket som en själv. Det är därför jag betalar, ibland flera tusenlappar, mer än om jag beställt från internet/postorder.
Om jag inte behövde service och råd så kunde jag lika gärna beställa från Cyberphoto som till och med dom kan svara väldigt bra på de flesta frågor.
 
Jag hävdar fortfarande att inget säljer sig själv. Men whatever. Spelar ingen roll.

Däremot så borde ju det här problemet lösa sig självt. Det fina med kapitalism och marknadsekonomi är ju faktiskt att konsumenten har ett fritt val. Det är ju inte precis som i öststaterna innan kommunismen föll då man fick stå och tjata på att ens bli betjänad. Dålig service, inkompetens, höga priser eller vad det än gäller, kunden kan då visa sitt missnöje med att gå någon annanstans. På sikt borde det ju leda till att butiker antingen ändrar beteende eller går i konkurs.
 
Sonnaren skrev:
Ni som är så duktigaoch kunniga och fnyser åt de stackars expediterna.
Hur många av er klarar att sätta i en film i en mellanformatskamera? Eller att ladda en bladfilmskassett?? Eller att framkalla en diafilm?
Vad har det med saken att göra? Ursprunget i tråden var att Robert var inne i en butik där de mer eller mindre lurade honom.


Peter Nilsson (peternilsson75) skrev:
Helt klart kan man inte kräva att säljaren ska veta allt om allt, men Expert som utger sig i diverse reklamslogans för att vara vad de heter, borde faktiskt kunna bättre.
Huvudet på spiken.


Men en annan sak som slår mig är att många använder den lokala Expert-butiken till att få klämma på prylarna för att sedan beställa dem på en billigare nätbutik.
 
Jag tycker att utvecklingen med att det försvinner en massa foto-butiker är tråkig. Går jag in till en expert så säljs det mer av mobilabonemang och hemmabioanläggningar än kameror. Då dom flesta kameror som säljs idag är digitala kompakter där det dyker upp två, tre nya modeller i veckan så är det ju inte så underligt att personalen har svårt att hänga med.
 
Yankee skrev:
Var in på Expert idag.
Såg att de hade en Nikon d70 som tog 12 bilder/sek.
Och jag som bytte min d70 mot en 20d för att den tog för lite bilder/sek.
Attans.

Då jag frågade om den verkligen gjorde det så var han övertygad. Jag sa att det gör den absolut inte men han vägrade ge sig. Jag orkade inte rätta han och säga till att det är en bildsekvens på max 12bilder.

Är det bara jag som börjar bli lite less på affärer som säljer fotoutrustning och inte har någon kunskap?

Jag är trots allt en nybörjare och hade jag gått in där och valt mellan d70 och 20d utan kunskap så hade jag tagit d70 pga av sekvenstagningen. Ack så lurad jag hade blivit.

Jag antar att det finns många medlemmar med liknande exempel.

jag hade antingen skrattat och gått där ifrån eller frågat efter butikschefen och frågat honom om expediterna får stå och ljuga ihop en historia sådär.

en bra expedit säger ifrån när han inte vet, sen erbjuder han sig att ta reda på fakta
 
Calle S skrev:
Vad har det med saken att göra? Ursprunget i tråden var att Robert var inne i en butik där de mer eller mindre lurade honom.
Ånäh! Inte lurade de Robert, han har ju själv haft en D70 och var ju medveten om dess begränsningar beträffande fps. Jag uppfattar det definitivt som att han visste detta och därför reagerade på säljarens felaktiga påståenden.
Uppfattar du hans inlägg på annat sätt??
Us
 
Senast ändrad:
Jag är nöjd

Jag har handlat eller bara vart inne och snackat på Expert hemma i Täby många gånger. Jag är mycket nöjd. Här finns både kunnade och ett trevligt bemötande, så era erfarenheter av Expert har inte jag.

Antagligen varierar det mellan butikerna, men jag kan rekommendera "min" Expertbutik.
 
Sonnaren skrev:
Ånäh! Inte lurade de Robert, han har ju själv haft en D70 och var ju medveten om dess begränsningar beträffande fps. Jag uppfattar det definitivt som att han visste detta och därför reagerade på säljarens felaktiga påståenden.
Uppfattar du hans inlägg på annat sätt??
Us
Nja, grejen är ju att säljaren skulle säga samma sak till vem som helst, vare sig Robert har kunskaperna eller inte. Det är ju lite ledsamt.

Jag har själv pratat med mindre duktiga expediter; minns när jag kollade på en Nikon F80 när den var precis ny.
- Kommer det vertikalgrepp med höjdavtryck till den, frågade jag expediten, för det visste inte jag.
- Ja, det är höjdavtryck på den, sa han bergssäkert.
Och så var ju inte fallet såg jag sedan när den släpptes. Han bara chansade.

Jag gissar att många i dessa butiker lika gärna kan stå och sälja telefonabonemang på Telia eller liknande. Jargongen och attityden är densamma. Inte överallt så klart, men på tillräckligt många ställen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.