Expert fridhemsplan är bra på foto, men så är typ halva butiken dedikerat för foto. Expert i solna centrum ger jag inte mycket för när det kommer till foto, därimot andra saker, O.S.V.
Fast jag instämmer, som expedit speciellt är det viktigt att våga säga att man kollar upp det istället för att dra till med något.
Finns inget värre än dumma säljare. Innan IT-bubblan kom så var det på många ställen man ansågs vara patraskt om man hade jeans på sig. Jag hade köpt en TV på siba för ett gäng år sedan, var sedan förbi Onoff och såg att en kille precis köpt en likadan, varpå jag frågade säljaren vad den kostade. Snubben kollar vad jag har på mig för kläder, sätter sedan näsan i vädret och med otroligt nervärderande hånfull stämma säger - Vadå, ska du köpa en eller?
Mitt svar sen bör inte upprepas, men jag kan säga att det fick kunden som köpt TVn att skratta rätt ordentligt och säljaren att känna sig fruktansvärt pinsam när han insåg att den meningen kostade butiken en redig summa pengar i framtida försäljningar. Med all rätt.
Om jag inte behövde service och råd så kunde jag lika gärna beställa från Cyberphoto som till och med dom kan svara väldigt bra på de flesta frågor.
"Till och med dom kan svara...", är inte det lite nervärderande, eller har du haft dåliga upplevelser av Cyberphoto.
Både dom och Scandinavian har gett oklanderlig service alla dom gånger jag har varit i kontakt med dom. Allt från att svara på massa frågor till att ringa Canon medans jag väntar och få leveransbesked. Hur ofta händer det i butik?
Det är där problemet ligger. Om folk i allmänhet vågade tillstå att de inte alltid VET allting så funkar det bättre. Ingen uppgift alls är bättre än en felaktig.
Jag kan säkert studera in en ny motorsåg några timmar på nätet o sätta dit vilken säljare som helst med detaljfrågor. Såna kunder finns. De är helfestliga.
Speciellt kul blir de när man svarar att man faktiskt inte vet, men om nu (t ex) höjdavtryck finns, ska jag lägga en order då? Då drar de snabbt från butiken, för köpa nåt var ändå inte aktuellt. Det gör man ju ändå från USA eller Singapore.
/kg, som jobbat i butik en gång
På den tiden jag jobbade i butik(datorbutik) så var jag den där irriterande säljaren som fick ta hand om besserwissrarna som bara var där för att sätta dit oss. Det slutade alltid med att herr besserwisser fick gå hem med svansen mellan benen för att åter igen sätta sig att läsa på. Allt medans jag raskt tog hand om den kunden som faktiskt ville köpa något och förklarade i ordalag som passade kunden hur saker fungerade och vad som skulle passa kundens behov.
Det var massor av kunder som blev helt paffa när jag faktiskt rekommenderade ett billigare paket som skulle passa dom bättre än det där ultradyra som alla andra butiker hade försökt pracka på dom.
En del i det hela tror jag är att en del butiker kör med provision. Då är det säljarens lön som står på spel, och alla har ett pris. När jag jobbade i butik hade vi fast lön. Det var perfekt, för det fanns inget krav på att det alltid skulle vara det dyraste som gick åt. Vi tjänande en hel del på att dom kunder som nöjda gick därifrån med ett väl för kunden avpassat system kom tillbaka och köpte svindyra bläckpatroner till skrivaren.