Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Expert super duper nikon d70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Han bara chansade.

Det är där problemet ligger. Om folk i allmänhet vågade tillstå att de inte alltid VET allting så funkar det bättre. Ingen uppgift alls är bättre än en felaktig.

Jag kan säkert studera in en ny motorsåg några timmar på nätet o sätta dit vilken säljare som helst med detaljfrågor. Såna kunder finns. De är helfestliga.

Speciellt kul blir de när man svarar att man faktiskt inte vet, men om nu (t ex) höjdavtryck finns, ska jag lägga en order då? Då drar de snabbt från butiken, för köpa nåt var ändå inte aktuellt. Det gör man ju ändå från USA eller Singapore.

/kg, som jobbat i butik en gång
 
mr.b skrev:
Caveat Emptor.

Gäller alltid, alltid.

Folk som kapar butikssäljare för att de inte besitter kompletta kunskaper om alla de produkter som säljs i butiken är bara fåniga. Det är faktiskt smålustigt att se eran låtsade indignation flöda fritt här, och jag måste fråga er: kan ni själva ALLT inom det yrkesområde ni verkar?

Frågan är retorisk och behöver ej besvaras. Men ni får gärna spotta och fräsa åt mig om jag gjort er förbannade.

(Men det är klart, om okunskapen hos en säljare är fullständigt hutlös kan jag förstå att folk häpnar. Men i regel bör man ha en kritisk inställning till allt som kommer ur en butikssäljares mun.)
:)

Det har du rätt i, men om det avgör i så pass mån att man köper fel kamera p.ga av en felaktig kommentar så spelar det stor roll. + Att detta var en väldigt simpel sak. Hade jag kommit in och frågat hur stor spegeln var i millimeter och han inte kunnat svara så hade jag förstått.
 
Måste bara berätta om en incident som inträffade på Stockmann (i Helsingfors, nordens största varuhus) förra veckan. Hängde nere på fotoavdelningen och gick igenom lite priser för att jämföra med andra butiker. Då kommer en gubbe på 70+ och vill titta på en Ixus 500. "Hur fungerar ISO på digitalkameror?" frågar han efter en stunds förevisning. "Nå det går inte att jämföra ISO på film med digitalkameror" svara den unga försäljaren. Där står jag en meter bort och bläddrar i Canons produktkatalog. Slår snabbt upp Ixus 500, blandar mej i diskussionen och berättar att ISO kan ställas på 50, 100, 200, och 400. Gubben ser förvånat på mej, sen på försäljaren som stirrar i golvet.

Tyckte lite synd om försäljaren. Men... får du jobb på en fotoavdelning får du lova att börja med att gå till biblioteket och låna lite grundläggande litteratur. Och får du en fråga som du inte kan svara på så ursäktar du dej och går och frågar en kollega. Hur fan kan det vara så svårt? Var är yrkesstoltheten!?
 
Yankee skrev:
Var in på Expert idag.
Såg att de hade en Nikon d70 som tog 12 bilder/sek.
Och jag som bytte min d70 mot en 20d för att den tog för lite bilder/sek.
Attans.

Då jag frågade om den verkligen gjorde det så var han övertygad. Jag sa att det gör den absolut inte men han vägrade ge sig. Jag orkade inte rätta han och säga till att det är en bildsekvens på max 12bilder.

Är det bara jag som börjar bli lite less på affärer som säljer fotoutrustning och inte har någon kunskap?

Jag är trots allt en nybörjare och hade jag gått in där och valt mellan d70 och 20d utan kunskap så hade jag tagit d70 pga av sekvenstagningen. Ack så lurad jag hade blivit.

Jag antar att det finns många medlemmar med liknande exempel.

Jag kanske ska tillägga att expediten gick in på Internet och kollade och han sa att det stod så där. OCH kan man inte läsa skillnad mellan bilder/sek och bilder totalt i en sekvenstagning så...
Jag var inte ute efter att hacka på en expedit för er som tror det.
 
I de allra flesta fall när det gäller lite mer avancerade produkter så får man lov att lära sig själv, går inte lita på att säljare kan det hela. Man ska ju också komma ihåg att de givetvis har intresse av att sälja det de har bäst marginaler/bonus på.

Men nog är det irriterande att inse hur blåst man blir om man köper nåt man inte kan själv. Fast det är väl ungefär som att läsa i tidningar om nåt man kan, oftast är det rejält med fel. Då undrar man ju hur trovärdigt annat är.

Jag tycker nog butiker kunde lägga lite mer tid på faktakunskap. Man behöver inte kunna varenda produkts specifikationsblad utantill, det kan man lätt kolla upp men man bör förstå vad det är man ska söka upp i bladen.
 
Såg att några var ute och försvarade försäljare för att "de inte kan veta allt". Självklart kan de inte veta allt. Men de förväntas veta en hel del. Och de förväntas framför allt vara ärliga. "Det vet jag faktiskt inte, vänta så skall jag kolla" som någon nämnde ovan är faktiskt helt gångbart...
 
Att kränga billiga digitalkameror, nästan utan avans, över disk måste vara ett martyrium utan like... antingen mycket kunniga kunder som bara vill känna o klämma o briljera innan de ska beställa på B&H eller Cyberphoto, eller totalt okunniga stackare som undrar vilken sorts film de ska köpa till den nya kamerasorten...

O att hålla sej ajour med specifikationerna på Z1, Z2, Z3, Z40, Ixus 400, Ixus 40, µ400 eller µ mini måste vara ett konststycke i klass med att kunna kommunikationstabellen utantill. O lika värdelöst. Nästa kvartal e kunskapen gammal o modellerna glömda.

O så kommer nästa kund o vill veta allt om det svarta matrix bildröret på den nya 32 tummaren från Philips. Medan jag vill veta hur kraftfull microprocessorn i brödrosten, som jag överväger att köpa, är.

Nä det är ingen lek. Det handlar mer om att kunna människor än produkter.

Jag hade tur, som bara krängde datorer i butik på den tid som modellerna ofta stod sej ett helt kvartal...
 
Tilläggas bör även detta:
I diskussionen sa han att det går om man kör lägst komprimerad jpeg. Jag svarade självklart att det har inte med det att göra, tar man lägra kvalité så kan man ta en längre bildserie men inte fler bilder/sek. Men han gav sig inte så jag släppte det.

Då jag skulle köpa min D70 i somras och så var jag RIKTIGT dålig på kameror, jag visste inte ens vad iso var så var jag in på samma expert.
Jag frågade om sigma gluggarna var lika bra som Nikons med ED glas i, svaret var självklart att Sigmas var bättre. Jag beställde då kameran från den butiken och skulle få den inom några dagar.

Av en händelse så går jag förbi en annan fotobutik bara för att kolla om de har kameran inne så jag kan få den snabbare (restnoterat = kan ta lång tid).
Jag sa då att jag vill ha med sigma eftersom de är bättre. Han i fotoaffären bara stirrade på mig och sa vart har du fått det ifrån och drog hela valsen om objektiv.

SÅ det jag vill ha fram är att de iallafall borde kunna enkla/grundläggande grejer om kameran och att de absolut inte ska ljuga!!!

Annars hade jag stått där med sigma gluggarna och varit lurad helt enkelt.
 
Yankee skrev:
Jag frågade om sigma gluggarna var lika bra som Nikons med ED glas i, svaret var självklart att Sigmas var bättre

De kanske var bättre. För honom ;-)

Ibland blir det en prestigekamp mellan säljare o kund o det slutar aldrig med någon (bra) affär.

De bästa säljare jag stött på har närmast briljerat med att de kan väldigt lite (fast de i själva verket kunnat otroligt mycket) o givit kunden överläget.

När kunden haft fel så har de påpekat det så snyggt att kunden inte ens märkt att han hade fel... Då växer kunden o trivs. Och viktigast av allt. Han/hon handlar!
 
Hur vet du att du inte är lurad nu då?
Han som klagade på Sigma-gluggarna kanske gjorde det för att han tjänade mer på att kränga något annat till dig :)

Retas bara, det är säkert bra som det är.
 
Gunnar D skrev:
Hur vet du att du inte är lurad nu då?
Han som klagade på Sigma-gluggarna kanske gjorde det för att han tjänade mer på att kränga något annat till dig :)

Retas bara, det är säkert bra som det är.

Jag vet det för att jag inte köpt något på den butiken (var restat där också så)+ att jag har en Canon eos 20d nu som jag är såååååååååååååååååååååååååååååååååå nöjd med.

Så du behöver inte retas, men tack ändå :)
 
Använder aldrig säljare som kunskapskanal annat än när det gäller pris på en vara. Varför ska man trava iväg till en butik och slösa tid för att få en onyanserad bild av den produkt man är intresserad av?

Tröttnade för länge sedan på all mbs. Men det är ju deras jobb så man kan ju inte klandra dem för det.

När de däremot kommer med oriktiga uppgifter är det ju i princip bedrägeriförsök.

Enda tillfället det är motiverat att tilltala en säljare är när det är dax att provköra/hålla-i/klämma-å-känna-på produkten.
 
müsli skrev:
Enda tillfället det är motiverat att tilltala en säljare är när det är dax att provköra/hålla-i/klämma-å-känna-på produkten.

o sen köper du förstås via nätet... för du kan ju "allt".

Jeeesus så många kunder vi hade, på den tiden det begav sej, som kunde allt. Vi sa till en del att om de verkligen kunde ALLT då var de välkomna att börja hos oss, lönen fick de sätta själva... men ändå fortsatte de sina jobb som assistenter, vårdbiträden o i ett fall t o m som arbetslös...

Ofta kunde de mycket om en sak, för övrigt var de IQ-fiskmås. Sen, när de handlat på OnOff (nätet var inte nån handelsplats på den tiden) o behövde hjälp då var det annat ljud i skällan... O klaga på att vi inte hade "allt" hemma gick bra också...

Gissa sen varför specialistbutiker inte tar emot "konsumenter" eller varför de inte har råd att behålla personal så länge att de kan bli riktigt duktiga...
 
Det finns butiker och det finns butiker. Detta är ju något som gäller generellt och är kanske mer påtagligt inom andra områden, som till exempel friluftsutrustning där jag spenderat en hel del slantar.

Vissa butiker har engagerad personal, dom är kunniga och hjälpsamma utan att man känner att dom försöker pracka på en något. Framför allt så har dom ett intresse i det dom säljer. Självklart så kan man inte känna till alla detaljer, men har man en insikt i intresseområdet som berör ens produkter så kan man alltid avgöra om ett påstående ligger inom rimlighetens gränser.

Andra butiker som tex stadium bygger sin verksamhet på att sälja volymer av billigare varumärken. Expediterna har i regel inte fördjupade kunskaper i butikens alla områden och de frågor man kan få svar på ligger ungefär på den nivå man själv kan utläsa i en produktkatalog.

Att påstå att D70 kan ta 12 bilder/sekund eller att Sigmaobjektiven i D70-paketet är de "bästa" tycker jag faller utanför rimlighetens gräns. Som säljare tycker jag man i alla fall ska ha en viss insikt i det man säljer, notera att jag skriver insikt och inte kunskap för det är som sagt omöjligt att kunna allt.

Förmodligen visste inte säljaren särskilt mycket om de kameror han sålde. Han hade kanske ögnat igenom några produktkataloger och sen misstagit sig på tekniska data.

Det är väl där någonstans skillnaden ligger mellan någon som i alla fall känner till grunderna för foto och en som är helt oinsatt. Är man då själv som kund nybörjare så är det ju svårt att avgöra vad som är sant eller falskt. Man förutsätter helt enkelt att säljaren vet vad han talar om.

/David
 
Expert fridhemsplan är bra på foto, men så är typ halva butiken dedikerat för foto. Expert i solna centrum ger jag inte mycket för när det kommer till foto, därimot andra saker, O.S.V.

Fast jag instämmer, som expedit speciellt är det viktigt att våga säga att man kollar upp det istället för att dra till med något.

Finns inget värre än dumma säljare. Innan IT-bubblan kom så var det på många ställen man ansågs vara patraskt om man hade jeans på sig. Jag hade köpt en TV på siba för ett gäng år sedan, var sedan förbi Onoff och såg att en kille precis köpt en likadan, varpå jag frågade säljaren vad den kostade. Snubben kollar vad jag har på mig för kläder, sätter sedan näsan i vädret och med otroligt nervärderande hånfull stämma säger - Vadå, ska du köpa en eller?

Mitt svar sen bör inte upprepas, men jag kan säga att det fick kunden som köpt TVn att skratta rätt ordentligt och säljaren att känna sig fruktansvärt pinsam när han insåg att den meningen kostade butiken en redig summa pengar i framtida försäljningar. Med all rätt.


Om jag inte behövde service och råd så kunde jag lika gärna beställa från Cyberphoto som till och med dom kan svara väldigt bra på de flesta frågor.
"Till och med dom kan svara...", är inte det lite nervärderande, eller har du haft dåliga upplevelser av Cyberphoto.
Både dom och Scandinavian har gett oklanderlig service alla dom gånger jag har varit i kontakt med dom. Allt från att svara på massa frågor till att ringa Canon medans jag väntar och få leveransbesked. Hur ofta händer det i butik?


Det är där problemet ligger. Om folk i allmänhet vågade tillstå att de inte alltid VET allting så funkar det bättre. Ingen uppgift alls är bättre än en felaktig.

Jag kan säkert studera in en ny motorsåg några timmar på nätet o sätta dit vilken säljare som helst med detaljfrågor. Såna kunder finns. De är helfestliga.

Speciellt kul blir de när man svarar att man faktiskt inte vet, men om nu (t ex) höjdavtryck finns, ska jag lägga en order då? Då drar de snabbt från butiken, för köpa nåt var ändå inte aktuellt. Det gör man ju ändå från USA eller Singapore.

/kg, som jobbat i butik en gång
På den tiden jag jobbade i butik(datorbutik) så var jag den där irriterande säljaren som fick ta hand om besserwissrarna som bara var där för att sätta dit oss. Det slutade alltid med att herr besserwisser fick gå hem med svansen mellan benen för att åter igen sätta sig att läsa på. Allt medans jag raskt tog hand om den kunden som faktiskt ville köpa något och förklarade i ordalag som passade kunden hur saker fungerade och vad som skulle passa kundens behov.

Det var massor av kunder som blev helt paffa när jag faktiskt rekommenderade ett billigare paket som skulle passa dom bättre än det där ultradyra som alla andra butiker hade försökt pracka på dom.

En del i det hela tror jag är att en del butiker kör med provision. Då är det säljarens lön som står på spel, och alla har ett pris. När jag jobbade i butik hade vi fast lön. Det var perfekt, för det fanns inget krav på att det alltid skulle vara det dyraste som gick åt. Vi tjänande en hel del på att dom kunder som nöjda gick därifrån med ett väl för kunden avpassat system kom tillbaka och köpte svindyra bläckpatroner till skrivaren.
 
HDFS) (KGS skrev:
o sen köper du förstås via nätet... för du kan ju "allt".
Aj då, menade inte att jag "kan allt". Ber om ursäkt om det framstår som att jag tycker det.
Det jag menade var att den kunskap som en (duktig) säljare klarar att förmedla till en ointelligent individ som jag är så liten att tidsvinsterna är stora, både för mig och säljaren, om jag istället inhämtar kunskapen via t ex internet.

Att jag handlar via nätet stämmer
 
Jag tar alltid reda på vad jag vill ha och behöver på egen hand utan att blanda in partiska försäljare (särskilt från elektronikvaruhus). När jag sedan bestämt mig kan det hända att jag går till en försäljare för att övertyga mig om att det är rätt. Natruligtvis går jag då till en som förespråkar det jag har bestämt mig för... :)

Det känner jag är det säkraste sättet. Då vet jag själv tillräckligt bra för att kunna ta ett beslut.

Jag gör på liknande sätt när det gäller andra varor av betydande ekonomiskt- eller prestationsvärde.

För övrigt tycker jag denna tråd blivit ett slagfält mellan försäljare och besservissrar :(
 
Brasknarr skrev:

För övrigt tycker jag denna tråd blivit ett slagfält mellan försäljare och besservissrar :(

he, he, upp med mungiporna, tänk om det är gamla avdankade försäljare som numera är besserwissrar... vi måste vara de värsta tänkbara kunder en liten junior på OnOff kan råka ut för...
 
Främst vill jag säga att jag sällan går in på en expertbutik eftersom jag tycker det är rätt otrevligt. De expoertbutiker jag har erfarenhet av (en handfull) verkar ha som policy att bokstavligen kasta sig över kunden så fort han kommer innanför dörren och fråga om han kan hjälpa till med något.

En säljare ska finnas där i bakgrunden och bevaka och sedan när han märker att kunden behöver/vill ha hjälp så ska han bara "finnas där" redo att svara på frågor.
Ibland har man givetvis många kunder i butiken och då kan man ju inte riktigt förävnta sig detta beteende, utan då får man kanske vänta en stund.

Vad gäller säljarnas kunskap så tycker jag, ofta, att den är under all kritik. Den erfarenhet jag har av just Expert är begränsad, som sagt, men om jag ska prata rent generellt istället.
Går man in på en genomsnittslig elektronikkedja så behöver man bara gå genom butiken för att höra minst en konversation där säljaren raljerar om hur bra produkter är och han slänger sig med ord och uttryck som han, uppenbarligen, inte har en aning om vad de betyder eller innebär.
Om jag säger såhär:
Jag har ett allmänt intresse av teknik/elektronik och kanske är mer påläst än gemene man. Jag har oftast tillräcklig kunskap för att kunna se igenom säljarens raljerande och kan därför ta det han säger för vad det är och snappa upp det som är väsentligt. Men om en "vanlig" (jag ser mig inte som ovanlig men...) människa kommer in där och ska köpa något? Denna person har inte en chans att kunna se kritiskt på de uppgifter säljaren basunerar ut.
Om jag, som inte har det som yrke, har en bredare och djupare kunskap om hela sibas, eller onoffs produktflora är det något som är fel ställt. En säljare ska inte behöva kunna allt, men säljaren ska iaf ha en aning om vad han pratar om.

Det är inte heller ovanligt att säljaren drar nytta av kundens okunskap och, utan att ta hänsyn till kundens egentliga behov, prackar på denne mycket mer än vad som behövs.
Senast var den en försynt tjej/kvinna som var inne och frågade om abonnemang till digital-TV. Hon hade inte riktigt koll på vad som funkade ihop med den box hon hade, som hon, om jag förstod det rätt, hade köpt på SIBA.
Istället för att ta reda på detta, eller hänvisa kunden någonstans så tyckte han att "Det är ju bättre att du köper en ny box, med abonnemang, så vet du ju att det funkar. Då har du ju dessutom en box i reserv om en skulle gå sönder bla bla bla bla."
Hade han haft is i magen så hade han säkerligen kunnat kunnat få henne att gå ut därifrån med en 42" plasma-TV. Hon var inte svår att övertala att köpa dendär extra boxen...

Ett sådant beteende är rent förkastligt.

För egen del gör jag inköp av småsaker som jag inte behöver fråga säljare om råd för att köpa på sådana ställen. Säljaren frågar jag möjligen om deras föräljningsvillkor gällande garanti eller öppet köp osv (inte ens det har de koll på ibland).
Större/dyrare inköp gör jag oftast på nätet och samlar information själv om på internet.
Är det större saker och någon av kedjorna har ett bra pris så kanske det är smidigare att köpa därifrån. Det har hänt. Det är alltid lika kul att se säljarens min när man pekar och säger "En sån ska jag ha.". Att inte ens ge säljaren en chans att försöka pracka på en något dyrt och fint är en njutning i sig och att se dennes min är pricken över i:t.

Att köpa i "renodlade" affärer går oftast bort då de har löjligt höga priser för det mesta. Varför ska man betala 2000kr för en väska som kostar strax under tusenlappen, inkl. frakt, om man beställer över nätet?
Ett lite högre pris kan jag acceptera, men när det, som i en del fall, är frågan om nästan dubbla priset så blir det hela rätt löjligt. Så mycket är inte deras service värd.
 
KG! Du har så rätt, så rätt!

Jag skulle skämmas så jag sket på mig om jag stod i butik och kände att kunden hade bättre koll.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar