ANNONS
Annons

Expert super duper nikon d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yankee

Aktiv medlem
Var in på Expert idag.
Såg att de hade en Nikon d70 som tog 12 bilder/sek.
Och jag som bytte min d70 mot en 20d för att den tog för lite bilder/sek.
Attans.

Då jag frågade om den verkligen gjorde det så var han övertygad. Jag sa att det gör den absolut inte men han vägrade ge sig. Jag orkade inte rätta han och säga till att det är en bildsekvens på max 12bilder.

Är det bara jag som börjar bli lite less på affärer som säljer fotoutrustning och inte har någon kunskap?

Jag är trots allt en nybörjare och hade jag gått in där och valt mellan d70 och 20d utan kunskap så hade jag tagit d70 pga av sekvenstagningen. Ack så lurad jag hade blivit.

Jag antar att det finns många medlemmar med liknande exempel.

Väldigt intressant, man borde ju tycka att om Expert har så höga priser överlag (nästan dyrast) så borde dom hålla en väldigt hög standard vad gäller service och kompetens.
Men i flertalet butiker verkar det inte vara så, tyvärr.

När jag var inne och valde mellan 8mpixlels"kompakterna" och D70 i våras så frågade jag om det inte var ett problem med så många pixlar på sån liten sensor. Då sa säljaren att sensorn naturligtvis större på 8mpixelssensorerna.

Tjena!

Experterna är mer expediter idag än för några år sedan, kameror har bara blivit en sån där elektonikpryl som kan säljas på vilken stormarknad som helst. Och vad har elektonikprylar med foto att göra?

helt sjukt

vilken dålig kunskap vissa affärer har, speciellt kedjor som Expert. Har flera exempel när jag har ställt frågor och fått helt sjuka svar. Tråkigt, så det är bäst att se upp.
Fick som exempel höra att jag borde sluta fota med Diafilm, för att det var dålig kvalitet, speciellt om man ska göra kopior, undrar om det är diafilmen eller dom som kopierar som är dålig isåfall. Ska man veta nåt säkert så är det bäst att ta reda på det själv :) Mvh /Mats

Caveat Emptor.

Gäller alltid, alltid.

Folk som kapar butikssäljare för att de inte besitter kompletta kunskaper om alla de produkter som säljs i butiken är bara fåniga. Det är faktiskt smålustigt att se eran låtsade indignation flöda fritt här, och jag måste fråga er: kan ni själva ALLT inom det yrkesområde ni verkar?

Frågan är retorisk och behöver ej besvaras. Men ni får gärna spotta och fräsa åt mig om jag gjort er förbannade.

(Men det är klart, om okunskapen hos en säljare är fullständigt hutlös kan jag förstå att folk häpnar. Men i regel bör man ha en kritisk inställning till allt som kommer ur en butikssäljares mun.)
:)

mja men vänta lite..klart att om man jobbar med radio, tv, och foto så tycker ja man ska kunna de vanliga specifikationerna på de grejer man säljer så att kunden får rätt info.... tänk o komma in i en bilhall o du ska köpa en bil och han säger.. men du!! den här kärran har 350 kusar under huvven! va bra säger du! den tar jag! den kostar ju bara en halv mille. sen kör du ut den från hallen o så märker du att den gör 0-100 på 18.6 sekunder. lite av en turn-off va?

mr.b skrev:
Caveat Emptor.

Gäller alltid, alltid.

Folk som kapar butikssäljare för att de inte besitter kompletta kunskaper om alla de produkter som säljs i butiken är bara fåniga. Det är faktiskt smålustigt att se eran låtsade indignation flöda fritt här, och jag måste fråga er: kan ni själva ALLT inom det yrkesområde ni verkar?

Frågan är retorisk och behöver ej besvaras. Men ni får gärna spotta och fräsa åt mig om jag gjort er förbannade.

(Men det är klart, om okunskapen hos en säljare är fullständigt hutlös kan jag förstå att folk häpnar. Men i regel bör man ha en kritisk inställning till allt som kommer ur en butikssäljares mun.)
:)

Jag kan faktiskt hålla med dig. Har själv jobbat i fotobutik en gång i tiden (Kodak) och stötte ofta på de där personerna som mer eller mindre var ute efter att sätta dit en. De hade läst på om en ny kamera eller någon annan produkt vilken de sedan ställde en massa knepiga frågor om. Fick höra att jag var både idiot och annat för jag inte på rak arm kunde svara på frågor om tekniskt mumbo jumbo!

I början blev jag arg, men sedan insåg jag att dessa personer bara hade ett behov av att visa sig på styva linan. Hade de haft något mellan öronen hade de förstått att ingen människa kan hålla en massa smådetaljer i huvudet konstant. Det var de själva som var idioter.

Däremot kan jag även hålla med om att man hör mycket skit och rena lögner i en del butiker. En del butiksbiträden går i fällan och drar till med en lögn när de inte vet svaret. Och det ska man aldrig, aldrig, aldrig göra.

/Joakim

Ni som är så duktigaoch kunniga och fnyser åt de stackars expediterna.
Hur många av er klarar att sätta i en film i en mellanformatskamera? Eller att ladda en bladfilmskassett?? Eller att framkalla en diafilm?
Käfta med kalenderbitarkunskap går ju, men se'n då???
Us

Helt klart kan man inte kräva att säljaren ska veta allt om allt, men Expert som utger sig i diverse reklamslogans för att vara vad de heter, borde faktiskt kunna bättre. Jag har också blivit besviken på deras totala okunskap ibland.

Vet man inte så vet man inte, men därifrån till att hitta på en massa gör ju till slut att köparen söker information direkt från tillverkarens hemsidor, och kanske hellre handlar varorna över internet, till ett betydligt lägre pris än på experternas Expertbutiker.

Ska detaljhandeln överleva med sina priser (som är högre än internetpriser) måste de erbjuda mer än bara produkter, exempelvis bra förklaringar om vad det är för något.

Jag köpte en fjärrutlösare till min 10D för ett tag sen i en Expertbutik, och bad säljaren att kolla upp så att den verkligen passade på en 10D. Det gjorde den naturligtvis enligt honom, men självklart var det fel. När jag skulle byta den visade det sig att den jag egentligen skulle ha kostade mer än dubbelt så mycket och de hade inte den hemma. Jag ville lämna tillbaka prylen, och han satte tillbaka pengarna på mitt konto, som inte kom förrän efter tre dagar. Den servicen tycker inte jag att är värd prisskillnaden jämfört med internetbutiker...

PN

Vadå då...

.. det här är inte nytt. Så ser det ut överallt i samhället idag. Och, vi har bara oss själva att skylla. Alla ni som klagar på butikspersonalen borde kanske reflektera över hur ni prioriterar era andra inköp. Tex nä gick du till en specialaffär och köpten en fint utskuren biff. knappast!! Atagligen drösar det ner helfabrikat från nån jätte i korgen.
Hur många av er uppsöker en klassisk klädekipering i stället för att köpa dussinvaran på Hm. Visst, sen när ni råkar dyka in i en butik med ert specialintresse så verkar ni tro att världen inte har förändrast just inom detta produktområde. Jo, jo. man får helt enkekelt den service man är beredd att betala för. Just därför har vi tomma centrum och istället åker vi ut till betongklumpar med 100 hundra butiker och konsumerar bort vår ångest.
Om nu någon missat det. Så här är det: det ställs större krav på konsumenten idag. Försäljning är idag mera att likna med expidering eller än värre ren transaktionshantering.

violator skrev:
Experterna är mer expediter idag än för några år sedan, kameror har bara blivit en sån där elektonikpryl som kan säljas på vilken stormarknad som helst. Och vad har elektonikprylar med foto att göra?
En kamera är numera "en sån där elektonikpryl som kan säljas på vilken stormarknad som helst". Det är mer elektronik än optik i en (digital) kamera idag. Och de flesta gör ingen skillnad på en digital kompakt eller D-SLR, det är bara en större kamera.

I fallet Expert och D70 tycker man ju att personalen borde utbildats i god tid, med tanke på att man slog rätt hårt på stora kampanjtrumman med Sigma-paketet. Då måste man förvänta sig frågor från intresserade och pålästa kunder.

Det finns expert-butiker och det finns expert-butiker, tänk på det innan ni generaliserar. Expert är bara ett välkännt märke man som butiker köper för att förenkla en massa saker. Vad man verkligen är expert på är inte alltid foto.

Dock kan jag förstå de som ställer en fråga och får ett självsäkert men ack så felaktigt svar tillbaka. Man borde som säljare, trots att det säkerligen tar emot något enormt, erkänna att man inte är hundra på en teknisk uppgift men att man kan kontrollera det i ett datablad.
Att ljuga är värre än att medge att man inte har just den uppgiften i huvudet, förmodligen har kunden större förståelse för det än att upptäcka att säljaren ljuger sig blå i ansiktet bara för att lyckas kränga den där prylen.

"Vi är vad vi heter" jo tjenare...

Jag har inget mot att en expedit inte kan allt om en produkt. Skulle faktiskt gå så långt att jag högaktar den expedit som säger "Hmmm, det vet jag faktiskt inte, men jag kan kolla upp det om du vill.". Men när expediten framhäver sina "kunskaper" som absolut sanning och använder dem som argument för att jag ska köpa en (ofta dyrare) pryl än den jag hade tänkt då blir jag faktiskt förbannad.

Eftersom jag själv är insnöad i hemmabioträsket hör man ibland horribla saker komma från expediter på vissa gigantiska på-och-av kedjor. Jag går inte dit för att dissa någon, men ibland räkar man vara där och då kan deras påhittade specefikationer höras ganska lång väg.

Dock måste jag väl säga att de gånger jag har haft specifika fotofrågor så har jag iaf vetat vilken expertbutik jag ska gå till för att få svar, för det finns en expertbutik här i Norrköping som jag litar på.
Man kan inte dra alla över en kam, men man kan dra alla som, trots sin okunskap, försöker att briljera med direkta felaktigheter och felanvända termer genom samma haggtornshäck.
Edit: Var lärde jag mit att stava?

Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Ni som är så duktigaoch kunniga och fnyser åt de stackars expediterna.
Hur många av er klarar att sätta i en film i en mellanformatskamera? Eller att ladda en bladfilmskassett?? Eller att framkalla en diafilm?

"...behöffs ju inte, jag har ju diggitaaaalt.. och det är sååååå mykket bättre än sånt där gammalt skit du snackar om...fan vad ute du är..." ;)

Förtydligande!!
Om det inte framgick var ovanstående skrivet i ett försök att vara ironisk.

Det är väl inte ok att säljaren chansar och hittar på grejjer för att verka hajj på grejjer som inte är hans specialområde. Ett enkelt "jag vet inte" eller fråga en annan säljare är väl trevligt.

Jag utgår från att säljarna har olika kompetensområden i en elektronikaffär och då vill jag inte prata med en chansande tv och videoexpert utan en ärlig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar