Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Expert" på foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Avlyssnade följande konversation mellan en expedit i min lokala Expertbutik och en ung tjej som var intresserad av att köpa en digital systemkamera. Biträdet menade att det fanns två alternativ. D-70 och Canon EOS 300D:

- Vad är det för skillnad mellan dom, frågade tjejen.

- Ja, det är samma kamera egentligen. Nikon är ju svart och lite tyngre, men annars är det samma.

- Men är det inga andra skillnader? frågade tjejen.

- Öh.. ja Nikon är väl lite snabbare möjligen, typ en halv bild per sekund eller något.

- Jaha, okej, jag ville bara titta, svarade tjejen och gick ut med sin kompis.

Tack och lov tänkte jag som var beredd att försöka hindra henne att köpa en kamera i en butik som erbjuder så dålig service. Försäljaren var en ordinarie kille som alltid jobbar i butiken. Undrar just hur många människor som kliver ut från Siba, OnOff och Expertbutiker i det här landet med fel kamera i näven...
 
Jag håller med. Om man går in i en butik och frågar om något så visar det sig i många fall att man själv är mycket mer påläst än expediterna. Det är roligt att se deras min när man rättar dem.
 
Det som är extra tragiskt i fallet Expert är ju deras namn, en del stackare kanske tror att de ÄR experter. Jag menar, alla vet väl att de anställda på andra kedjor typ Onoff, Siba, etc, etc, har noll koll? I förlängningen tror / hoppas jag att alla sådana kedjor går omkull för att alla handlar på nätet. En lokal butik (ingående i kedja eller ej) har inget existensberättigande i min värld om de inte tex har bättre koll eller prylarna i lager. Ingen av butikerna i min stad kan erbjuda det, utan bara ett alltför högt pris.
 
Men sen gäller det också att förklara lagom mycket och på en nivå som kunden begriper.

Expediten förklarade ju faktiskt rätt. Sen är det en annan sak om han kan svara på mer ingående frågor. Det låter ju heller inte som kunden var så himla intresserad heller på din beskrivning att dömma.

Jag tycker att det är lika illa med alla som förklarar över huvudet på folk om specialfunktioner som inte är relevanta i fallet.

Jag håller med om att säljarna ofta vet alldeles för lite. Men i detta fall svarade ju inte expediten fel, han hade kanske kunnat säga lite mer.

D70 och 300D är väldigt lika. D70 är lite tyngre, lite snabbare och också lite dyrare. Det finns detaljskillnader - men man kan ju heller inte berätta allt direkt. Många kunder blir bara skrämda då.
 
Måste säga att jag håller med Magnus här. Har själv jobbat i fotobutik och vet att man får gå mjukt fram ibland. Att direkt börja prata megapixels, dynamiskt omfång, buffertminne, brännviddsförlängning och så vidare kan vara en katastrof. Börja med att förklara enkelt och tydligt för kunden. Visar det sig sedan att personen är insatt och intresserad kan man höja ribban.

/Joakim
 
Håller med Magnus. Som nyblivet butiksbiträde i en fotobutik kan jag lätt säga att det svåra är att inte applicera sina egna krav på kunden. 90-95% av kunderna har helt andra krav för att köpa sin kamera än vad vi har. I korthet går det för det mesta ut på antal pixlar och storlek på kamera.

Mvh
Maverick
 
Jo, fast här märktes det så väldigt tydligt att expediten hade noll koll. Tjejen var uppenbart intresserad av att verkligen få råd om vad hon skulle köpa. Jag tycker det är oansvarigt av säljarna att vara så svepande - okunniga eller inte...

Experts slogan är ju också: "Vi är vad vi heter".
 
hms.. är beredd att hålla med magnus fullt.

sen finns det sååå mycket folk som kommer in bara för att testa en med diverse frågor om i princip allt som har med foto att göra. enbart för att mästra och inte för att de är intresserade. ibland så vill de bara känna på en kamera för att sedan gå att handla den på nätet. såna saker gör att man blir mer än lovligt trött på "fotosidanmänniskor".


gnälligt? javisst! men tänk själva tanken att stå ut med dessa människor varje dag, året om. att sen vara trevlig mot alla dessa blir liiiiite svårt.
 
Det är en sak att inte kunna, med tanke på utbudet en del av butikerna har är det inte kontigt, konsumenten läser in sig på just sin produkt och inte ALLA produker i butiken. En sak om det varit expert fridhemsplan som är specialiserade på foto, är det en annan butik har dom oftast någon som har mer koll på enskild del av sortimentet.

Om expediten därimot skulle stå och ljuga och säger saker den inte kunde istället för att säga att den helt enkelt inte vet men kan kolla upp, nä då är det en annan sak.

Alla borde stå i butik någon gång för att få känna på alla slags kunder, sen brukar dom vara lite trevligare nästa gång dom går in i en butik.

Nyckel är att kunna lägga sig på en nivå som passar kunden, oavsett dennes nivå, är den nybörjare eller expert, ska inte spela någon roll.

Men ett av dom riktiga nöjena med butiksjobb är när folk som suttit och pluggat specar och ska sätta dit en och inte köpa någonting. Jag har tappat räkningen på hur många sådana jag skickat hem med en näsa som pinocchio bara kunde drömma mardrömmar om.
 
Har själv en del erfarenhet av handel och instämmer i att det inte är lätt att vara alla till lags. Det finns dock ett par saker jag ofta saknar hos "dagens" försäljare. Det ena är att börja med att fråga kunden vilken erfarenhet/kunskap etc som denna har. Då hittar man kanske en bättre nivå på informationen. Det andra är att erkänna för kunden när man inte vet. "-Tyvärr är jag inte så insatt i just detta, men jag hämtar en kille som kan det här". Inte alla, men många kjedjor lever idag efter mottot "sälj, glöm kunden, låt någon annan ta smällen efteråt". Så upplever jag det.
 
:D

Lite off topic, men ändå apropå vi är vad vi heter...


You are what you is, you is what you am.

Förresten har vi en mkt bra Expertbutik i vår stad :)
 
Damocles skrev:
Alla borde stå i butik någon gång för att få känna på alla slags kunder, sen brukar dom vara lite trevligare nästa gång dom går in i en butik.
Håller helt med. Själv jobbade jag i min ungdom (är jag det fortfarande?) i en sådan där gammaldags Systembolagsbutik där biträdet fick springa en halvmara för att plocka ihop alla flaskor åt kunden. Men där var det ju på den tiden då det var sådan skam att komma in och handla att man inte vågade mästra. De flesta vågade till och mer erkänna att de inte kunde något utan ville ha hjälp! Dunderbra jobb :) Sen är det klart att få personer stod i kö i en timme på en fredagkväll för att bara fråga; i princip alla som kom in köpte också, trots våra ansträningingar om motsatsen :-D

Fast åter till ämnet. Visst har Magnus rätt: man måste hitta rätt nivå, det gäller inom alla serviceyrken, och det är en svår balansgång ibland. Något som skiljer den duktige och serviceinriktade expediten från den halvhjärtat intresserade knegaren utan passion för sin branch. Men visst har andra rätt att det finns många fall av "experter" som är hemska, hoppas de går ett långsam och smärtfyllt öde till mötes i detaljhandelns helvete...
 
Arne S skrev:
Det andra är att erkänna för kunden när man inte vet. "-Tyvärr är jag inte så insatt i just detta, men jag hämtar en kille som kan det här".

Håller absolut med. Det är ärligast mot kunden att säga "detta vet jag, sen får du läsa i den här broschyren om du vill veta mer". Det är för många som skarvar och fyller i där de inte kan.
 
Och den sista saken som många butiker inte har. Hellre än nöjd kund som kommer tillbaka än en onöjd kund som bara handlar en gång.

När jag jobbade i datorbutik var det flera kunder som mer eller mindre tappade hakan för att jag rekommenderade ett billigare paket som passade dom bättre än det dyrare. Men då var dom vana vid annat, det var på tiden då lappowers försäljare struttade runt i headset och gick på provision. Många av dom kunderna kom tillbaka.

Jag tror säljare med fast lön som har intresse av branschen är bättre än provisionsbaserade. I.a.f. ur kundens synvinkel.
 
En intressant vinkling på det här med kunskap är frågan:

När ska säljaren inhämta denna kunskap?

Ska han göra det på sin egna fritid för att komma beredd till jobbet?

Ska man packa upp en pryl och demoköra den, läsa manual och sedan sälja den till demopris eller fullpris?

Vem ska stå för kostnaden i en bransch med låga marginaler?

Vad har arbetsgivaren för ansvar att ALLA kommunicerar på liknande sätt?

eh, blev visst mer än en fråga :)
 
En säljares jobb är att kunna sådana saker. För att kunna sälja.

Hade chefen stått bredvid så hade killen fått gå en säljerkurs eller ut genom dörren för en sådan pressentation ger ingen inkomst. Hoppas han var bättre på andra produkter.

Jag ogillar skarpt personal som inte kan sitt jobb.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar