Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Expedition E4 norr
- Trådstartare RolandM
- Start datum
Smirre
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Jag startar på onsdag 2 juni årets "Expedition E4 norr" som ska ta mig från Stockholm till vägens ände i norr. Vad ska jag bese på vägen dit, högst 100 m från den slingrande asfaltsormen, som är mer nött på den västra väghalvan än den östra?
Expeditionen kommer att vara en knapp vecka med återresa precis samma väg i samma bil, som jag själv bestämmer över
/Roland - Fäller ned solskyddet vartefter natten dag blir natt, för att slippa bli bländad av det allt starkare ljuset.
När du har passerat Seskarö och Nikkala vägskäl så kommer det upp en rastplats på höger sida, där finns rätt fin miljö med gamla riks tretton och dess gamla broar, samt en kungasten.
Seskarö och Kukkola har ju redan nämnts, men det som döljer sig på andra sidan gränsen i Torneå så finns ju bland annat den gamla Alatornion Kirkko som är byggd under tiden som Sverige härskade i Finland, sen har vi ju den berömda järnvägsbron med sina två spår där öst och väst möts.
Välkommen till Haparanda Roland
.Z.
Aktiv medlem
Du får inte missa höga kustens hjärta! Vägen mellan Ullånger & Bönhamn är bland det i särklass vackraste jag vet, jag lovar att du aldrig sett något liknande med det mest kuperade odlingslandskapet man kan hitta i Sverige (hoppas att jordbruken fortfarande lever?). Bönhamn är ett klassiskt fiskeläge som är väl värt ett besök.
Vägbeskrivning: Ungefär mitt i mellan Härnösand & Ö-vik ligger Ullånger, sväng där av mot Nordingrå/Mjällom & följ vägen mot Bönhamn.
Detta måste ses & fotograferas!
Skuleberget har redan disskuterats men en höjdare där är bergsklättringsleden, Man hyr utrustning & klättrar efter eget bevåg leden. Inga förkunskaper behövs & en behändig kamera bör vara med, en höjdare som kittlar i magen!
/Ha de, Larsa
Vägbeskrivning: Ungefär mitt i mellan Härnösand & Ö-vik ligger Ullånger, sväng där av mot Nordingrå/Mjällom & följ vägen mot Bönhamn.
Detta måste ses & fotograferas!
Skuleberget har redan disskuterats men en höjdare där är bergsklättringsleden, Man hyr utrustning & klättrar efter eget bevåg leden. Inga förkunskaper behövs & en behändig kamera bör vara med, en höjdare som kittlar i magen!
/Ha de, Larsa
bildsten
Aktiv medlem
Det finns mycket att tipsa om men det skulle ju ligga inom 100 m från vägen vilket en del motivtipsare synes förbise.
Tierps kyrka (gammal) ligger ju inom 100 m, farten är ju begränsad til 50, så det är lätt att stanna, detsamma gäller ju även Björklinge k:a några mil norr om U-a.
Mellan Njurunda och Sundsvall, där farten är begränsad till 50 och 70 finns det en hel del äldre industri- och bruksmiljöer som kan erbjuda lite udda motiv. Stax innan, vid Njurundabommen, där du passerar över Ljungan, finns det en kykoruin på höger sida innan älven.
Ett ställe att ta en snabbkorv på finns vid södra infarten till Härnösand, Shellmacken t.v. har korv mm, kaffe med valfritt bröd till kostar 15 spänn och toaletterna är hyggliga. Macken fick för övrigt utmärkelsen Guldmuggen av Miljöpelle någon gång på 70-talet just för sina fina toaletter. Stället går sedan dess inom familjen följaktligen under benämningen Guldmuggen och är uppskattad inte minst av familjens kvinnliga medlemmar.
Uppe på Skuleskogen, i Näske, på höger sida, finns det en utmärkt restaurang, Näske Krog, den fick ensam toppbetyg i Vi Bilägares test av vägkrogar norrut på E4 tidigare i våras. Kolla stenarna i inredningen, de lär komma från Grand Canyon! Maten är utmärkt, muggen välskött.
Tierps kyrka (gammal) ligger ju inom 100 m, farten är ju begränsad til 50, så det är lätt att stanna, detsamma gäller ju även Björklinge k:a några mil norr om U-a.
Mellan Njurunda och Sundsvall, där farten är begränsad till 50 och 70 finns det en hel del äldre industri- och bruksmiljöer som kan erbjuda lite udda motiv. Stax innan, vid Njurundabommen, där du passerar över Ljungan, finns det en kykoruin på höger sida innan älven.
Ett ställe att ta en snabbkorv på finns vid södra infarten till Härnösand, Shellmacken t.v. har korv mm, kaffe med valfritt bröd till kostar 15 spänn och toaletterna är hyggliga. Macken fick för övrigt utmärkelsen Guldmuggen av Miljöpelle någon gång på 70-talet just för sina fina toaletter. Stället går sedan dess inom familjen följaktligen under benämningen Guldmuggen och är uppskattad inte minst av familjens kvinnliga medlemmar.
Uppe på Skuleskogen, i Näske, på höger sida, finns det en utmärkt restaurang, Näske Krog, den fick ensam toppbetyg i Vi Bilägares test av vägkrogar norrut på E4 tidigare i våras. Kolla stenarna i inredningen, de lär komma från Grand Canyon! Maten är utmärkt, muggen välskött.
.Z.
Aktiv medlem
bildsten skrev:
Det finns mycket att tipsa om men det skulle ju ligga inom 100 m från vägen vilket en del motivtipsare synes förbise.
Japp, bl.a jag...
Skuleberget ligger dock nära...
RolandM
Aktiv medlem
Än en gång tack för alla förslag att fotografera. Här en bild från Kukkolaforsen. Den skarpögde kan se det finska namet på skylten på huset. Tyvärr så ledde resan inte in Finland vid Haparanda och vidare med E4 till Kemi. I stället körde jag över älven vid Övertorneå och upp på det närbelägna berget och begrundade utsikten från en av den ryske tsarens jaktstugor. Utsikten är lika bedårande som den från den danska sidan av Öresund.
Bilagor
forry4U
Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Ja, givetvis Torneälven. Jag håller inte med om att det låter kul.
/Henri
Kom igen nu, Visa att vi Norrbottningar har lite humor också och inte är så tysta o buttra som många tycks tro..
/Göran
forry4U
Aktiv medlem
OK, Jag ger upp...LOLeatfrog skrev:
Ptja, jag är faktiskt född och uppvuxen i Stockholm. Så det är väl tveksamt ifall jag räknas som "norrbottning".
/Henri
Ha en fin sommar
/Göran