Annons

Expedition E4 norr

Produkter
(logga in för att koppla)
Noterar ner utflyktsmålen för liten avstickare för fullt. Tackar

/Roland - med tilltagande skrivkramp

Schtan du i schtaaan så bju i å på´n kopp kaffe, må ju kunn håll opp öga å då ska åka se långt.

/Skellefteå

Hehe då jobbar jag natten på Hotell Södra berget (sundsvall). Så ta en titt förbi där så kommer du även kunna ta bilder över en hel stad som är belägen mellan två berg. En otrolig utsikt!

Fler erbjudanden!

På Seskarö har du chans att få en par koppar kaffe och ett eller flera vykort att skicka hem! frimärke ingår dock inte...

Sätter en nål i kartboken på vardera Sundsvall och Seskarö.

Bilagor

• pict8309.jpg
    pict8309.jpg
    21.2 KB · Visningar: 239
Påminner bara om att Gällivare ligger mitt i Norrbotten.
Så slutar du vid E-fyran så har du inte besökt nån vägs-ände. Bara slutet på en början av en underbar resa in i något intill ointagligt oantastligt genuint fotogeniskt svårt, men inte oövervinnerligt om man är motiverad med ett flexibelt sinnelag.
Mvh/-Anders

eatfrog skrev:
Ptja, Kukkola ligger i Kukkola.

Börjar tröttheten krypa fram?

/Henri
Kukkolaälven???
Hittar den inte på kartan:)

Jag förstår att du menar kukkolaforsen i Torneälven, det lät bara så kul med kukkolaälven.

/Göran

Skall Du köra bil ??

Jag cyklade hela vägen från Nordkap till Malmö
för 2 1/2 år sedan. Dock ej på E4:an.

forry4U skrev:
Kukkolaälven???
Hittar den inte på kartan:)

Jag förstår att du menar kukkolaforsen i Torneälven, det lät bara så kul med kukkolaälven.

/Göran

Ja, givetvis Torneälven. Jag håller inte med om att det låter kul.

/Henri

Re: Skall Du köra bil ??

Wolfgang skrev:

Kan nog ge många fina bilder, med t.ex Contax T3 eller liknande i styrväskan. Hur gjorde det?

/Staffan

Kukkola forsen, kör me sketlång exp tid - fast de är nog svårt med tanke på att det är ljust dygnet runt från maj till juli

Niklas74 skrev:
Kukkola forsen, kör me sketlång exp tid - fast de är nog svårt med tanke på att det är ljust dygnet runt från maj till juli

Ja, nä här blir det inte mörkt längre.
Jag tog ett par med ND-filter, ett par sekunders slutartid, men mja, det blev inte riktigt som jag hade hoppats.

/Henri

Re: Skall Du köra bil ??

Wolfgang skrev:

Cykling kan verkligen rekommenderas, har långfärdscyklat varje sommar i flera år. Det bästa är att man till skillnad från vid bilande ser så mycket bra motiv & snabbt kan stanna & fota. Det lugn som infinner sig när man sitter på en fullpackad långfärdscykel & lunkar fram genom landskapet är obeskrivligt, håll er dock ifrån stora vägar & kör småvägar i stället...

Blir nog en tur i sommar också, dock inte med nån kompakt. Blir nog 10 kg bladarutrustning i stället, det är tungt men väl värt mödan & kompromisser har aldrig varit min grej...

Ser ni nån tok med cykel & släp runt Vänern i sommar så kan det mycket väl vara jag...

/Larsa

Senast ändrad:
Staffan skrev:
Kan nog ge många fina bilder, med t.ex Contax T3 eller liknande i styrväskan. Hur gjorde Du?

/Staffan

Javisst, Contax T3 blir säkert bra.
Jag hade en mekanisk Leica M6 med 50mm och det var nog tur, eftersom det blev översvämning i Crescents dåliga styrväska, när det regnade hela dagen. En modern kamera hade nog inte klarat sig.
Mobilen la av helt, men fungerade igen, när den hade torkat.

Ja, detta var litet "offtopic".
Mvh
Wolfgang

Jag bor visserligen i Söderhamn men har nött E4 mellan Gävle och Ö-vik i snart 40 år. Tyvärr är det så att det gärna blir transport i snabbaste tempo fast det finns mycket att se och därmed att fotgrafera.
Jag har inte lusläst de tidigare inläggen så det kan tänkas att du får samma tipa av mej som av de tidigare. Just nu sitter jag i vår sommarstuga på en ö i värdsarvet Höga kusten.

För några dagar sedan var jag i Stockholm och såg att rapsfälten blommar på Uppsalaslätten, kanske läge för en komposition med ytor?

Tönnebro är en restaurang, mack och rastplats några mil söder om Söderhamn. Om du kommer där en tidig morgon kan det ligga dimma på de grunda sjöarna som ser inressanta ut. Aldeles innan du kommer till Söderhamn kommer du till Ålsjön, en grund sjö med rikt fågelliv, ta av till höger alldeles efter sjön och parkera och ta en promenad till fågeltornet.

Motorvägen norr om Söderhamn låter trist men bjuder på några fina vyer, bla över Norraladalen. Det finns några fina rastplatser utmed vägen. Där motorvägen tar slut ligger Enånger med en gammal kyrka med fina medeltida träskulpturer.

När du kommer till Sundsvall ta av till höger när du kommer till hamnen och parkera på Claes Olssons P-plats (1 kr per timme, det du!) mitt i hamnen och gå över gatan (jo, Claes är också värt ett besök) till kulturmagasinen, där i ett av dem finns stadens bibliotek med Sundsvalls fotoklubbs utställning bland hyllorna. (Söderhamns Kamereraklubb har också en utställning på biblioteket i S-hamn men det ligger mer än 100 m från E4, liksom Rådhuskonditoriet med Galleri Mazarin, men parkering är gratis i Söderhamn) Granne med Sundsvalls bibliotek ligger Kameramuseet och Bildens hus, ett besök är självskrivet för den som är det minsta intresserad av fotografi. http://www.fotomuseet.sundsvall.se

Några mil norr om Härnösand, som är en trevlig liten stad, ligger Höga Kusten-bron, sväng av omedelbart efter bron och åk upp till restaurangen. Ta sen stigen upp till vindkraftverket på Hornöberget så får du en fin vy över bron som är en av de längsta hängbroarna världen, bara några tiotal meter kortare än Golden Gate-bron. Efter att ha suttit i bilen nästan en hel dag så är det en fin bensträckare.

Det finns flera platser att stanna på utefter den nya vägen norr om bron, och vågar man sej bara utanför viltstängslet och upp på någon knalle så öppnas fina vyer över det kuperade landskapet. Synd bara att du ska hålla dej inom 100 meter från asfalten. Hela vägen upp mot Ö-vik bjuder på fina vyer, inte minst Skuleskogen. Innan du påbörjar vägen över Skuleskogen, stanna vid Naturum vid foten av Skuleberget, strax norr om Docksta, och informera dej om ett av vårt lands vackraste och mest märkliga naturområden som blev världsarv för några år sedan. http://www.highcoast.net/ På den här ön i norra delen av världsarvet sitter jag förresten: http://w1.910.telia.com/~u91023045/index.htm En av mina sommargrannar har gjort sidan.

Trevlig resa!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto