Annons

Expedition E4 norr

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag startar på onsdag 2 juni årets "Expedition E4 norr" som ska ta mig från Stockholm till vägens ände i norr. Vad ska jag bese på vägen dit, högst 100 m från den slingrande asfaltsormen, som är mer nött på den västra väghalvan än den östra?

Expeditionen kommer att vara en knapp vecka med återresa precis samma väg i samma bil, som jag själv bestämmer över

/Roland - Fäller ned solskyddet vartefter natten dag blir natt, för att slippa bli bländad av det allt starkare ljuset.

Du vet att E4:an inte slutar i norr va?

Fyren i Jävre kan väl vara ett trevligt motiv men hit upp är det ju en bit så andra saker ligger före i den kronologiska ordningen...

Hinner du ta av någon km från Luleå så missa inte gammelstaden med de fina gamla byggnaderna och kyrkan. Råneåälven kommer lite senare och nästan väl i slutet någon/några km från E4 har du Seskarö. Där är ju kanon att passa på att äta på värdshuset också. Kanonfint där. Sen om du kommer uppåt Kukkola som i och för sig även det är några km från E4 efter Torneå så har du forsarna där där det finns forsränning för lagom tuffa. Finland på ena sidan forsen och sverige på den du är i om du hamnar i Kukkola. Längre söderut får nån annan tipsa om..

Jamän, finns fina ställen i Seskis o Kukkola. Var ut till Kukkolaälven vid islossningen och tog några bilder, men dom blev inte så roliga som jag hoppades på.

/Henri

eatfrog skrev:
Jamän, finns fina ställen i Seskis o Kukkola. Var ut till Kukkolaälven vid islossningen och tog några bilder, men dom blev inte så roliga som jag hoppades på.

/Henri
mmm, och runt Kukkola finns väl nån mysig gammal skolbyggnad också eller om det var på vägen mot gokartbanan däråt. Man hinner glömma platser efter några år åter i söderlandet. Synd att isbilderna inte blev så bra. Fast forsande vatten är väl också kul att ge sig på. Forsränning i Kukkola är lagom kul det med om man inte tar med kameran i forsen;)

Luppioberget? Grym utsikt över Torne Älv och därmed en stor del av den svensk-finska gränsen.

Det var av den anledningen jag var uppe på berget vid ett militärt studiebesök syftandes till att orientera oss befälselever om de strategiska förutsätningarna för det kalla krigets försvarsplanering... :)

Det ligger en bit inåt Happis, om det är stället jag tror du tänker på.
Jag fick mig bättre isbilder vid ett senare tillfälle, lång slutartid och passerande små isberg. :)

När har du varit i stan, Lotta?

/Henri

eatfrog skrev:
När har du varit i stan, Lotta?

/Henri
Bodde i Kalix mellan 90-97. I Haparanda var man också ibland. Mest på stadshotellet men även vid sporthallen en del.

Åker du in i Kalix Roland så kan du ju besöka simhallen och vattensportsklubben och hälsa från mig. Ute vid vattensportsklubben kan du säkert hitta några barfotaåkare att plåta, simhallen är kanske inte lika kul..

Roland. Nåt annat om du har tid är Alnön utanför Sundsvall. Den är helt otroligt fin. En ganska stor vulkanö men som är bebodd utan utbrott, med superfin skärgård.

Henri, det var helt valfritt och jag stormtrivdes;) Men du då? Jag har 22 mil till Götet, 30 till Sthlm och 17 till Oslo numer. Bor ju i riktiga civilisationen nu för tiden;)

Jag har bott 15 år i Stockholm så jag känner till det livet också. ;-)

Alla ställen har sina för och nackdelar, fast vissa ställen (läs: Kalix) har mer nackdelar än andra.

Nåja, kanske vi ska hålla oss till ämnet iallafall.
Haparanda har en superfin gammal järnvägsstation!
Det är ett ungdomshus nuförtiden och det finns ett litet café där inne, mycket fint.

(Jag bor 50m ifrån det och har egen nyckel in. :)

/Henri

LeadHead skrev:
Du vet att E4:an inte slutar i norr va?

Fyren i Jävre kan väl vara ett trevligt motiv men hit upp är det ju en bit så andra saker ligger före i den kronologiska ordningen...

Nä den slutar i sydöst. Noterar fyren vid Järve

lotelo skrev:
Hinner du ta av någon km från Luleå så missa inte gammelstaden med de fina gamla byggnaderna och kyrkan. Råneåälven kommer lite senare och nästan väl i slutet någon/några km från E4 har du Seskarö. Där är ju kanon att passa på att äta på värdshuset också. Kanonfint där. Sen om du kommer uppåt Kukkola som i och för sig även det är några km från E4 efter Torneå så har du forsarna där där det finns forsränning för lagom tuffa. Finland på ena sidan forsen och sverige på den du är i om du hamnar i Kukkola. Längre söderut får nån annan tipsa om..

Noterar Kyrkbyn i Gamelstad. Kukkoleaforsen, med sikfiske. Råneå och Råneälven och Hpparanda skärgård med Sesskarö.

eatfrog skrev:
Jag har bott 15 år i Stockholm så jag känner till det livet också. ;-)

Alla ställen har sina för och nackdelar, fast vissa ställen (läs: Kalix) har mer nackdelar än andra.

Nåja, kanske vi ska hålla oss till ämnet iallafall.
Haparanda har en superfin gammal järnvägsstation!
Det är ett ungdomshus nuförtiden och det finns ett litet café där inne, mycket fint.

(Jag bor 50m ifrån det och har egen nyckel in. :)

/Henri

Noterar sevärdheter i Happaranda. Fast de verkar ju inte kunna stava varningskyltarna ordentligt i den byn.

Bilagor

• pict8311b.jpg
    pict8311b.jpg
    30 KB · Visningar: 957
lotelo skrev:
Roland. Nåt annat om du har tid är Alnön utanför Sundsvall. Den är helt otroligt fin. En ganska stor vulkanö men som är bebodd utan utbrott, med superfin skärgård.

Henri, det var helt valfritt och jag stormtrivdes;) Men du då? Jag har 22 mil till Götet, 30 till Sthlm och 17 till Oslo numer. Bor ju i riktiga civilisationen nu för tiden;)

Alnön med sin ölandsbro i minatyr, Låter som en kalasö och har nog många badplatser. Gott om utflyktsmål är det alla gånger.

Noterar Alnön.

Men Lotta, jag förstår inte riktigt din definition av civilisation. Du verkar bo mitt i ödemarken av din beskrivning....

Bilagor

• norrlandsresajuni-c04b.jpg
    norrlandsresajuni-c04b.jpg
    16.4 KB · Visningar: 416
Tackar för era förslag och jag hoppas att jag kommer att kunna pressentera bilder från några av dem framöver.

/Roland - hoppas på likafint väder som denna bild visar. Men var är kyrkan placerad?

Bilagor

• pict8369-ab.jpg
    pict8369-ab.jpg
    28.8 KB · Visningar: 413
RolandM skrev:
Alnön med sin ölandsbro i minatyr, Låter som en kalasö och har nog många badplatser. Gott om utflyktsmål är det alla gånger.

Noterar Alnön.

Japp Alnö är kanon! Spikarnas fiskeläger är ett måste!! Musigt litet fiskeläger i en skyddad hamn med en trevlig restaurang (Hamnstugan) med goda fiskmackor bla. På utsidan av fiskelägret så öppnar sig Bottenhavet. Några kobbar ivägen... Själva ön (Skorven) som är det yttre skyddet från havet har spännande klippor och skrevor växlat med klapperstensfält.

Hartungviken är en fin badstrand! Japp 150 m hemifrån! Mycket familjer. Vill man florera sig med innefolket så åker man till Tranviken ca 1 km bortom avfarten till Spikarna.

/Svante

Högakusten

Glöm inte Högakusten-området mellan Härnösand och Ö-vik.

Klart värt ett besök!

/Pingo

Skellefteåtrakten -Bonnstan, älven, utsikten över stan från Vitberget. Lite längre därifrån finns ju även Mårdseleforsen där det är otroligt vackert under sommarkvällen/natten.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto