Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
exklusiv copyright
- Trådstartare Lakrits
- Start datum
Lakrits
Aktiv medlem
Delad copyright
Tack för svar. Jag funderade på om det fanns något sådant begrepp. Jag brukar alltid använda mig av "delad" copyright när jag säljer arkivbilder eller gör intressanta uppdrag. Att sälja en bild "exklusivt" är för mig att döda bilden/händelsen/dokumentationen för mig själv och alla andra som kan ha glädje av den t ex som dokumentation i framtiden. Ett företag skrev till mig idag att dom bara köpte bilder med exklusiv copyright och nu skulle denna person kolla med sina jurister om dom kunde gå med på "delad" dvs i detta fall full copyright för både köpare och fotograf. Det känns rätt att göra så. Dom kan i alla fall inte åka tillbaka i tiden och ta dokumentära arkivbilder (flygbilder). Kanske lite kaxigt i dessa tider.
GB
Det finns såvitt jag vet inget som heter så (copyright heter upphovsrätt på svenska), men det som avses är nog när man säljer en bild exklusivt, d.v.s. man förbinder sig att inte sälja bilden till någon annan, eller använda den själv (beroende på vad man avtalar med köparen).
Tack för svar. Jag funderade på om det fanns något sådant begrepp. Jag brukar alltid använda mig av "delad" copyright när jag säljer arkivbilder eller gör intressanta uppdrag. Att sälja en bild "exklusivt" är för mig att döda bilden/händelsen/dokumentationen för mig själv och alla andra som kan ha glädje av den t ex som dokumentation i framtiden. Ett företag skrev till mig idag att dom bara köpte bilder med exklusiv copyright och nu skulle denna person kolla med sina jurister om dom kunde gå med på "delad" dvs i detta fall full copyright för både köpare och fotograf. Det känns rätt att göra så. Dom kan i alla fall inte åka tillbaka i tiden och ta dokumentära arkivbilder (flygbilder). Kanske lite kaxigt i dessa tider.
GB
Johan Okker
Aktiv medlem
Gunnar
Skilj på upphovsrätt och användningsrätt. Just nu har du blandat ihop dessa.
mvh
Johan
Skilj på upphovsrätt och användningsrätt. Just nu har du blandat ihop dessa.
mvh
Johan
ToniLouis
Medlem
Det finns såvitt jag vet inget som heter så (copyright heter upphovsrätt på svenska), men det som avses är nog när man säljer en bild exklusivt, d.v.s. man förbinder sig att inte sälja bilden till någon annan, eller använda den själv (beroende på vad man avtalar med köparen).
Säljer du en bild exclusivt så säljer du alla rättigheter din bilden what so ever, och köparen har då fullmakt.
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, inte riktigt. Den ideella upphovsrätten går nämligen inte att sälja.Säljer du en bild exclusivt så säljer du alla rättigheter din bilden what so ever, och köparen har då fullmakt.
Walle
Aktiv medlem
Säljer du en bild exclusivt så säljer du alla rättigheter din bilden what so ever, och köparen har då fullmakt.
Det beror som sagt på vad som avtalat med köparen, men som Erland skriver så kan man aldrig sälja eller överlåta sin ideella upphovsrätt.
erro.se
Aktiv medlem
... Jag brukar alltid använda mig av "delad" copyright när jag säljer arkivbilder eller gör intressanta uppdrag...
GB
Vet du själv vad denna "delade copyright" egentligen innebär? Eftersom något sådant begrepp mig veterligen inte finns i Sverige...
ErlandH
Aktiv medlem
Med "delad copyright" brukar man nog avse att bildköparen har rätt att använda bilden i vissa sammanhang, men fotografen i övrigt behåller rätten att använda och sälja den.Vet du själv vad denna "delade copyright" egentligen innebär? Eftersom något sådant begrepp mig veterligen inte finns i Sverige...
erro.se
Aktiv medlem
Med "delad copyright" brukar man nog avse att bildköparen har rätt att använda bilden i vissa sammanhang, men fotografen i övrigt behåller rätten att använda och sälja den.
Jo, det "brukar" man "nog" mena, men då gäller det också att man skriver in detta lite mer formellt i ett avtal. Begreppet "delad copyright" finns inte juridiskt vad jag vet.
Om man därmed bara skriver "delad copyright" utan att ange vad det betyder så är det ju öppet för tolkningar senare...