Annons

EXIF-import?

Produkter
(logga in för att koppla)

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Hans-David Alkenius' artikel (här) om Exif-information kom ovanligt vältajmat. Jag har de senaste dagarna tittat efter metoder att få med Exif-informationen från min Canon EOS 10D till "slutförvaringen" av bilderna. Min process är att jag först konverterar raw-filerna till TIF-format, där görs eventuella justeringar. Sedan batch-konverteras TIF-filerna till JPG-format (med minsta möjliga komprimering) och det är så mina bilder lagras i slutänden. Jag använder Canons egen File Viewer Utility för konverteringen av raw-filerna, och vill helst slippa köpa en annan konverterare. Och även om Exif-informationen skulle följa med till TIF-filen så plockar väl PS bort den när filen sparas om som JPG (skulle i och för sig kunna göras av någon annan mjukvara...)?

Problemet är att all intressant Exif-information försvinner vid konvertering till TIF-formatet. Finns det något program som kan importera Exif från Canons raw-format till JPG-filer? Det måste vara batch-kapabelt och gärna funka på det sättet att det tar Raw-filer från mapp 1, och importerar Exif-data till Jpg-filer i mapp 2 som har samma namn som raw-file (alltså exif info från mapp1\crw_2703.crw kopieras till mapp2\crw_2703.jpg).

Vad jag kunde utläsa från programmen som det länkades till i artikeln så var det inget av dem som klarade detta. VIll ogärna ge mig på att skriva ett själv... ;o)
 
BreezeBrowser kan kopier EXIF till tif och jpg-bilder med samma namn från ett antal RAW-format, kommer dock inte ihåg vilka. Filerna måste dock ligga i samma katalog och ha samman namn.

Har bara testat den oregistrerade versionen, vilken endast verkar kunna kopiera EXIF till tiff-bilder, men det fungerade bra att i efterhand kopiera informationen manuellt från tiff till jpg-bilderna.

Har tyvärr inte länk till BreezeBrowser, är själv lite nyfiken på om det finns andra och bättre alternativ än detta program, så din fråga kommer lägligt även för min del ;-)
 
Med det lilla kommandoradsprogrammet jhead kan man lätt kopiera EXIF informationen från sina orginalfiler till de färdigbehandlade filerna. Jag vet dock inte om det finns en färdig windowsbinär (det är busenkelt att kompilera det på unix).
http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

För Canons RAW-filer tror jag f ö att det är så att EXIF infon ligger i .thm-filen som är i jpeg format (så är det iaf på D30).
 
Jo, det där med THM-filen för Canon tror jag stämmer, jag var bara lite lat när jag skrev mitt inlägg.

JHead finns i kompilerad Windowsversion på sidan du länkade till och det programmet verkar vara precis vad doktorn ordinerade! Stort tack för den länken. Nu skall det bara skruvas lite skript för att få det hela så automatiserat som möjligt...
 
Det jag gör är nog exakt vad du är ute efter. Jag skapar mina slutliga JPEG bilder från RAW-konverterade TIFF-bilder. I Exifer markerar jag alla dessa bilder och väljer att ta bort EXIF-informationen.

Sedan skapar jag en kataloh med alla .thm filer. Ändrar filattributet till .jpg. I Exifer markerar jag alla bilder och gör backup av Exif-data.

Kopiera alla nyskapade backupfiler (.exi-filer) till din katalog med slutliga JPEG-bilder. Markera därefter alla dina JPEG-bilder i Exifer och gör restore på Exif-datat.

Sedan rekommenderar jag att du gör alla de övriga stegen jag beskriver (skapar thumbnail, ändrar height/width på bilden i Exif och ändrar på datum/tid på filen).

Allt ovan går att göra i batch. Välj bara alla filer du vill göra det i Exifer och det kommando du väljer kommer utföras på alla filerna.

Hör av dig med mera frågor om det är oklart :)

/Hans-David Alkenius
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.