Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EXIF!en andledning varför jag är medlem

Produkter
(logga in för att koppla)

ambient

Avslutat medlemskap
Saknar exif informationen jättemycket,,det är en stor andledning varför jag är medlem,,dessutom betalande,,jag är här för o lära mig att fotografera och exif informationen är guld värt,,,är det på gång nått nytt system i snar framtid???? mvh: Mika

Så olika det går att tycka. Jag tycker bara exif är värdefullt i egna bilder och råfiler och inget att lära av alls eftersom så fort en fil redigerats i bildbehandlingsprogram (vilket ju de flesta görs) kan man ju luras av exif.

Att titta på massa bild, kanske fråga fotografen om man undrar om specifik bild och så tycker jag borde vara effektivare sätt att lära.

Står det att bilden är omanipulerad så får man lita på det,,personligen tycker jag att det är mycket intressant att läsa exif,,men alla är vi olika=)

jaja visst är det det givetvis,,men tråden handlade inte om exif är bra eller inte,,,min undran var om exif kommer tillbaka snart Mvh: Mika

Puffar på denna tråd. Även jag är besviken över att jag inte ser någon EXIF längre. Har kanske inte hängt med riktigt men jag har missat varför den är borta.
Jag saknar den och hoppas att den snart kommer tillbaka.

Jag saknar också den informationen!

Visst kan den ibland vara borta, fel eller inkomplett men det får man ju ha med i tankarna när man tittar på den.

Jag tycker dock att den är ett riktigt bra stöd för den som försöker lära sig grunderna i foto.

Mvh
Anders

Nu kan jag glädja alla exif-fantaster med att informationen är tillbaka.

Nu visas ett meningsfullt urval under fliken "Bildinfo" istället för en totaldump som tidigare.

jimh skrev:
Nu kan jag glädja alla exif-fantaster med att informationen är tillbaka.

Nu visas ett meningsfullt urval under fliken "Bildinfo" istället för en totaldump som tidigare.

Mycket bra Jim! Det var efterlängtat!

En detalj: Det verkar inte som om tiden alltid formateras optimalt för bilder med lång exponeringstid. Se t ex:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/766040.htm

Där anges tiden till "25/10 sek" som förvisso är rätt, men "2,5 sek" vore mera lättläst.

/Hälsningar

Björn

Hm, vore det möjligt att utvidga bildsökningen så att man kunde söka på EXIF? D v s t ex jämföra bilder tagna med ISO800 för två olika kameramodeller, bilder i en viss kategori med mycket lång eller kort exponeringstid etc?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar